جان باختن بیش از ۸۵۰۰ ایرانی بر اثر گازگرفتگی طی یک دهه گذشته خبر خوش وزیر بهداشت برای پرستاران| مبلغ اضافه کاری به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد (۷ آبان ۱۴۰۳) آشنایی با مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در مدارس تعیین تکلیف پرداخت اضافه‌کار پرستاران به زودی (۷ آبان ۱۴۰۳) شرط کاهش شهریه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اعلام شد | شرط و شروط برای پذیرفتن شهریه نجومی! آنتی‌بیوتیک‌هایی که باعث مسمومیت در برابر نور می‌شوند افزایش چند برابری هزینه ثبت نام در آزمون دکترا | سازمان سنجش: می‌توانید ثبت نام نکنید! در جنایتی هولناک، پسر جوان مادرش را به قتل رساند اعزام ۱۲۰ هزار و ۷۶۲ نفر از واجدین شرایط به عمره مفرده مراجعه بیماران کشور‌های اروپایی و آمریکایی برای درمان چشم به ایران دستگیری ۱۵ سارق خشن در جشن تولد موبایل‌قاپ حرفه‌ای در مشهد + عکس سازمان غذا و دارو دستمال کاغذی‌های غیربهداشتی در بازار را معرفی کرد اعزام دو هزار و ۲۸۵ نفر به عمره مفرده از خراسان رضوی زمان صدور احکام جدید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری اعلام شد «۱۳ آبان» فرصتی برای محک ظرفیت‌های فرهنگی کشور تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون قضاوت تا ۲۰ آبان ۱۴۰۳ + شرایط ثبت‌نام پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۳) | بارش‌های پراکنده تا ظهر امروز سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی منصوب شد (۷ آبان ۱۴۰۳) هوش مصنوعی، راهکاری نوین در کنترل ترافیک آغاز دومین دوره واکسیناسیون اهداکنندگان خون، علیه هپاتیت B آیا دارو‌های ضدافسردگی اعتیادآور هستند؟ همه چیز در مورد ژن درمانی سرطان و جایگزینی ژن سالم به جای ژن جهش یافته جابه‌جایی بیش از ۱۵ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد طی ۷ ماه امسال رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ظرفیت‌های حاشیه شهر مشهد دیده شود برداشت زعفران در تایباد تلفات داد (۷ آبان ۱۴۰۳) شبکه فرسوده توزیع آب به طول ۲۵ کیلومتر در روستا‌های مشهد اصلاح شد احکام مستمری خانواده‌های جان‌باختگان حادثه معدن طبس در خراسان رضوی صادر شد سکته مغزی، دومین علت مرگ در ایرانی‌ها ثبت یک‌ونیم میلیون مراجعه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خراسان رضوی به مراکز درمانی
سرخط خبرها

چرا خدمات کاردرمانی تحت پوشش بیمه نیست؟ 

  • کد خبر: ۲۹۶۷۳۲
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
چرا خدمات کاردرمانی تحت پوشش بیمه نیست؟ 
مدیر گروه انجمن کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتقاد از شانه خالی کردن بیمه‌ها از پوشش خدمات کاردرمانی گفت: باید از سازمان‌های بیمه‌گر پرسید چرا خدمات کاردرمانی نباید تحت پوشش بیمه باشد؟ 

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر ثریا قرباغی در نشست خبری «کاردرمانی برای همه» که به مناسبت روز جهانی کاردرمانی و از سوی روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شده بود؛ گفت: متاسفانه بسیاری از مراجعه کنندگان به دلیل مسائل مالی و عدم جبران هزینه‌های خدمات کاردرمانی مجبور می‌شوند یا از دریافت خدمات انصراف دهند و یا با تعداد جلسات کمتر و در زمان محدود‌تر خدمات دریافت کنند؛ که قطعا نتیجه‌ی لازمِ درمانی را به دنبال نخواهد داشت.

وی با اشاره به لزوم بهره مندی از خدمات کاردرمانی در جامعه گفت: آپارتمان نشینی، تلویزیون یا دنیای دیجیتال و خانواده‌های کم جمعیت کنونی آفت رشد حسی، حرکتی، شناختی و هیجانی در خانواده‌ها به ویژه کودکان است. خانه‌های کوچکی که امکان بازی‌های حرکتی را از کودک می‌گیرند، دنیای جذاب مجازی و دیجیتال که کودک را محو خود می‌کند، نبود همبازی در خانواده و اطرافیان و در نهایت والدینی که درگیر مشغله‌های بزرگسالانه خود هستند و وقت کافی برای بازی و تعامل با کودکان ندارند متاسفانه منجر به پرورش کودکانی با درک و هماهنکی حرکتی پایین، شناخت ناکافی، به هم ریختگی‌های حسی، اعتماد به نفس پایین، پرخاشگری و مشکلات رفتاری و هوش هیجانی پایین می‌شوند. استفاده از ابزار‌های دیجیتالی به قدری در کودکان مخرب است که می‌تواند علائم شبه اوتیسم در کودک سالم ایجاد کند؛ لذا در چنین شرایطی انجام مداخلات و اقدامات کاردرمانی بیش از پیش ضرورت می‌یابد. ضرورتی که سازمان‌های بیمه گر و به طور عام نظام سلامت کمتر آن را درک کرده اند. 


مدیر گروه انجمن کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه طیف مراجعان کاردرمانی گسترده است؛ گفت: از زمان تولد که نوزاد نارس متولد می‌شود و در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شود کاردرمانگر در بیمارستان حضور دارد و اقدامات درمانی را آغاز می‌کند و این خدمات می‌تواند تا سالمندی گسترده شده باشد از نظر اختلال هر نوع اختلالی که با عملکرد روزانه تداخل ایجاد کنه نیاز به کاردرمانی دارد. اختلالاتی که ممکن است در طول زندگی برای افراد پیش بیاید مثل اختلالات و ضایعات بدو تولد که کودک را در شرایط مراقبت‌های ویژه قرار می‌دهد. اختلالات رشدی و تکاملی کودکی، اختلالات عصب شناختی، اختلالات نورولوژی در دوران کودکی، ضایعات ارتوپدی که برای کودک رخ می‌دهد، ضایعات مغزی بعد از تولد، و اختلالاتی که گاهی در سنین بالاتر مانند سن دبستان مثل اختلالات یادگیری، بیش فعالی و نقص توجه بروز پیدا می‌کند میتواند کاندیدای استفاده از خدمات کاردرمانی باشد. در بزرگسالی هم ضایعات ارتوپدی اندام فوقانی که برای افراد به دلیل حوادث شغلی و یا تصادفات و ... رخ می‌دهد، اختلالات نورولوژی مانند سکته مغزی و آسیب‌های مغزی، و گا‌ها اختلالات نورولوژی که شرایط پیشرونده دارند مانند پارکینسون و ام اس و آلزایمر و. اختلالات روانپزشکی که برای فرد محدودیت‌هایی ایجاد کرده مثل اسکیزوفرنیا، افسردگی، اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی و. نیاز به دریافت مداخلات کاردرمانی دارند.

وی افزود: سالمندانی که ابعاد روانشناختی، حرکتی و شناختی‌شان محدود می‌شود و این امر منجر به کاهش کیفیت زندگی‌شان می‌شود؛ نیز نیاز به دریافت خدمات کاردرمانی خواهند داشت. گاهی هم مداخله ممکن هست در سطح جامعه باشد مثل اصلاحاتی که شهرداری در گذرگاه‌های شهری و تغییرات ارگونومی باید انجام دهد تا نیاز به دسترسی‌های افراد با ناتوانی‌های جسمی را مدنظر قرار بدهد و یا اموزش‌های جامعه در مورد افراد با بیماری‌های روانی و یا اختلالات ذهنی کودکان و بزرگسالان که منجر به پذیرش اجتماعی این افراد شوند؛ تا بتوانند راحت‌تر در جامعه حضور داشته باشند، به منابع اجتماعی دسترسی برابر داشته باشند و بتوانند زندگی باکیفیت تری را تجربه کنند. در واقع مداخلات کاردرمانی طیف وسیعی را شامل می‌شود.

دکتر قرباغی با اشاره به اهمیت غربالگری‌ها در سنین پایین گفت: غربالگری‌های کاردرمانگران در سنین پایین منجر به شناخت زودتر بیماری‌ها و پیشگیر از آنها خواهد شد و تحت این شرایط کودکان می‌توانند درمان بهنگام را دریافت کنند به عبارتی زمان طلایی برای رشد و یادگیری کودک از دست نخواهد رفت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده کودکان از نمایشگر‌های دیجیتالی گفت: استفاده از نمایشگر‌ها در زمان خواب، غذا خوردن و بازی کودک ممنوع است! استفاده طولانی از نمایشگر‌ها (موبایل و تلویزیون) دلیلی برای کاهش توجه کودکان، ایجاد تاخیرات رشدی مانند تاخیر در رشد زبان، رشد هیجانی، ارتباطی و حرکتی است و والدین باید دقت کنند که استفاده طولانی از موبایل در سنین پایین کودک را می‌تواند در معرض خطرات رشدی قرار دهد. از آنجایی که محیط کودک خیلی می‌تواند در رشد مناسب تاثیر گذار باشد با کنترل زمان بازی کودکان و گذراندن وقت بیشتر با آنها از طریق بازی‌های مختلف و ارتباط با کودک می‌توان بسیاری از مهارت‌های کودکان را به آنها آموخت. به طور کلی تماشای تلویزیون یا گوشی موبایل در اتاق خواب کودک ممنوع است، این زمان، زمان آرامش کودک است و نباید با استفاده از موبایل این آرامش را بهم ریخت.

مدیر گروه انجمن کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به شروع سال تحصیلی گفت: برخی از مشکلات تحصیلی کودکان می‌تواند به دلیل توجه و تمرکز پایین کودک، عدم انگیزه و علاقه برای یادگیری و... باشد. والدین و معلمان عزیز باید توانایی یادگیری کودک را مدنظر داشته باشند و در ماه‌های ابتدایی سال اگر همانند همسالانشان پیس نمی‌روند آنها را برای بررسی‌های تخصصی‌تر ارجاع دهند. اقدامات درمانی زودهنگام می‌تواند مشکلات این کودکان را کاهش دهد و مانع از بروز عوارض بعدی مثل کم شدن اعتماد به نفس کودک، پرخاشگری، افسردگی و .. در کودک شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->