هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره ۱۱ میلیون آواره جنگ سودان هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره ۱۱ میلیون آواره جنگ سودان کمیسیون تلفیق مجلس با کلیات بودجه سال ۱۴۰۴ موافقت کرد تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «ایستگاه خیابان روزوِلت» به زودی منتشر می‌شود تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «ایستگاه خیابان روزوِلت» به زودی منتشر می‌شود حمله موشکی سنگین حزب‌الله لبنان به سرزمین‌های اشغالی (۷ آبان ۱۴۰۳) «محمدباقر الفت» به عنوان مشاور و دستیار رئیس قوه قضاییه منصوب شد شمار شهدای غزه از ۴۳ هزار تن فراتر رفت تکذیب اظهاراتی درباره آمار موشک‌های شلیک شده رژیم صهیونیستی دبیر شورای عالی امنیت ملی: عملیات رژیم صهیونیستی کمترین تأثیری بر توان نظامی ایران نداشته است پزشکیان: مسائل استان سیستان و بلوچستان با نگاه ویژه در دولت در حال پیگیری است پاسخ رهبر معظم انقلاب درباره خرید و فروش تولیدات شرکت‌های صهیونیستی وزارت امور خارجه چین به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ایران واکنش نشان داد اژه‌ای: عوامل حادثه تروریستی تفتان را به اشد وجه مجازات خواهیم کرد پیام تسلیت دریادار سیاری به مناسبت شهادت افسران پدافند هوایی ارتش وزیر کشور: در تلاشیم پدیده‌های اجتماعی به مسائل امنیتی تبدیل نشوند نخستین جلسه هیئت عالی مولدسازی دارایی‌ها در دولت چهاردهم برگزار شد (۷ آبان ۱۴۰۳) اعلام عمومی حقوق دریافتی تمام مسئولان دولتی از ۱۰ آبان ۱۴۰۳ محکومیت حمله اسرائیل به ایران از سوی آفریقای جنوبی سخنگوی وزارت امور خارجه: در پاسخ به رژیم صهیونیستی قاطع هستیم نشست خبری مشترک سخنگوی دولت و سخنگوی ستاد بودجه کشور برگزار شد (۷ آبان ۱۴۰۳) بغداد در پی نقض حریم هوایی عراق توسط اسرائیل به شورای امنیت شکایت کرد تأکید سردار رادان به تأثیر طرد اتباع غیرمجاز بر کاهش ارتکاب جرم سرلشکر باقری: پدافند غیرعامل موجب افزایش بازدارندگی می‌شود پس از ادعای کی‌یف، شورای امنیت ادعای حضور سربازان کره‌شمالی در روسیه را بررسی می‌کند
سرخط خبرها

جان من است وطن

  • کد خبر: ۲۹۶۷۴۳
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
جان من است وطن
بامداد دیروز، رژیم صهیونیستی در یک شبه‌عملیات جنگی به برخی مراکز نظامی کشورمان حمله کرد که با آمادگی بی‌نظیر پدافند هوایی ایران، شکست خورد.

به گزارش شهرآرانیوز، بامداد روز شنبه (۵ آبان ۱۴۰۳)، رژیم صهیونیستی در یک شبه‌عملیات جنگی به برخی مراکز نظامی ایران در تهران، البرز، خوزستان، کردستان و ایلام حمله نظامی کرد، حمله‌ای که البته با آمادگی پدافند هوایی ایران و نابودی بخش زیادی از پرتابه‌های صهیونیست‌ها ناکام ماند و به گفته بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان نظامی دنیا به یک ترقه‌بازی شبیه بود تا عملیات موشکی!

حوالی ساعت دو و سیزده دقیقه بامداد روز شنبه، صدای انفجار‌های متعدد اهالی غرب تهران را از خواب بیدار کرد و تنها چند دقیقه بعد فیلم‌های برخورد اشیایی با هم و بروز انفجار در آسمان، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و دست به دست چرخید. تا حدود ساعت ۳ بامداد ماجرا برای همه مبهم بود و کسی نمی‌دانست که چه اتفاقی افتاده است و رسانه‌های داخلی و خارجی هم فقط به زیرنویس‌کردن شنیده شدن صدای این انفجار‌ها بسنده کردند.

درست دقایقی بعد روابط عمومی پدافند هوایی استان تهران، اولین واکنش را به این انفجار‌ها نشان داد و اعلام کرد که این اتفاقات و صدای شنیده شده در اطراف تهران مربوط به واکنش پدافند هوایی استان در سه نقطه در خارج از تهران بوده است.

همین اعلامیه و البته ادعا‌ها و گزافه‌گویی‌های سران رژیم صهیونیستی در چند روز گذشته مبنی بر حمله گسترده به ایران، احتمال این حمله و دفع آن توسط ایران را تقویت کرد.

حمله تأیید شد

تنها دقایقی بعد از این اعلامیه، فیلم‌های جدیدتری از مقابله پدافند هوایی تهران و خوزستان بیرون آمد و همه این شواهد نشان می‌داد که حمله ناموفق بوده است. هم‌زمان با این اتفاقات و درست در ساعت ۷ صبح، سخنگوی ارتش اسرائیل به‌طور رسمی اعلام کرد که این رژیم به ایران حمله نظامی کرده و نام این عملیات ناموفق را ایام پاسخ گذاشته است و آن را پایان‌یافته اعلام کرد.

بعد از این بیانیه، دومین اطلاعیه پدافند هوایی کشور صادر شد؛ اطلاعیه‌ای که خبر ناموفق‌بودن این شبه‌عملیات نظامی را تأیید کرد: «به‌استحضار ملت شریف ایران می‌رساند، باوجود هشدار‌های قبلی مسئولان جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده است که ابعاد این حادثه در دست بررسی است. در این راستا ضمن دعوت از مردم به حفظ هم‌بستگی و آرامش، درخواست می‌شود که اخبار مربوط به این حوادث را از طریق رسانه ملی دنبال کنند و به شایعات رسانه‌های دشمن توجه نکنند.»

در تهران خبری نیست!

خیلی طول نکشید که این حمله ناموفق و عجیب اسرائیل به ایران، دست‌مایه شوخی‌های اینستاگرامی شد و ساعت ۷ روز شنبه، مردم ایران فارغ از اتفاقاتی که ساعت ۲ تا ۴ بامداد افتاده است به فعالیت‌های روزمره‌شان پرداختند و حتی بازار بورس سبز شد، قیمت سکه، طلا و دلار هم کاهشی شد؛ آن هم درحالی که بسیاری از رسانه‌های دنیا منتظر مخابره اتفاقات عجیب و غریب و بحران در ایران بودند و بی‌بی‌سی و ایران‌اینترنشنال، مدام از مردم درحال درخواست ارسال تصویر و فیلم از وضعیت کوچه و خیابان‌های ایران بعد از این اتفاق بودند؛ خبرنگار سی‌ا‌ن‌ان آمریکا که اول صبح به خیابان‌های تهران رفته بود، در گزارشی اعلام کرد که در خیابان‌ها خبری نیست و تهران در آرامش است.

گاف بزرگ اسرائیلی‌ها

ناموفق بودن این حمله، آن هم وقتی که اسرائیلی‌ها یک ماه تمام ایران را تهدید کرده بودند، موجب شد تا به بزرگ‌سازی رسانه‌ای با گاف‌های فراوان روبیاورند. از تصویر وزیر جنگ اسرائیل در پناهگاه که درحال مشاهده تصویر پرتاب و برخورد موشک در تلویزیون بود، درحالی که تصویر نمایش داده‌شده مربوط به عملیات وعده صادق ۲ ایران بود، تا جازدن تصاویر عملیات وعده صادق ۱ و ۲ به‌عنوان عملیات موشکی اسرائیل علیه ایران و البته انتشار تصویر سیدجواد هاشمی، به‌عنوان یکی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در این عملیات کشته شده است. به این فهرست بزرگ‌نمایی‌ها البته باید خبر کذب هدف قرارگرفتن بیست نقطه در ایران و نقش صد هواپیمای جنگنده در این عملیات را هم اضافه کرد.

عملیات شکست خورد

اما جدا از این گاف‌های رسانه‌ای اسرائیلی‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف دنیا از همان ساعات ابتدایی رسمی‌شدن عملیات نظامی علیه ایران، شروع به مخابره اخبار آن کردند. خبرنگار مستقر المیادین در تهران نوشت که پدافند هوایی ایران موفق شد اهداف متخاصم را در جنوب و غرب استان تهران ساقط کند. 
روسیا الیوم هم که از همان بامداد روز شنبه مشغول پوشش‌دادن اخبار حمله بود گزارش داد: صدای انفجار‌ها در تهران بعد از موفقیت پدافند هوایی ایران در برابر اهداف متخاصم در شرق استان تهران متوقف شد. خبرگزاری الجزیره هم در کانال خبری‌اش تصویری از ورزش صبحگاهی تهرانی‌ها منتشر کرد و گفت: مردم پایتخت بی‌توجه به اتفاقات صبح به ورزش صبحگاهی معمول خودشان مشغول هستند.

تایمزاسرائیل هم ساعاتی پس از این حمله، جزئیات بیشتری از آن منتشر و اعلام کرد که موج اول حملات با رمز عملیاتی «روز‌های توبه» نامیده شده و ظاهرا توانایی‌های پدافند هوایی ایران را هدف قرار داده و موج‌های بعدی به سایت‌های تولید پهپاد و موشک‌های بالستیک انجام شده است. خبرنگار واشنگتن‌پست در اورشلیم هم به نقل از یک فرد آگاه نوشت: «هیچ گزارشی از مرگ یا زخمی‌شدن در دست نیست و مشخص نیست که این حملات چه خسارتی به اهدافی وارد کرده که اسرائیل می‌گوید محدود به تجهیزات نظامی، از جمله کارخانه‌های موشکی و سایت‌های دفاع هوایی بوده است.»

در این میان، اما خبرگزاری اکسیوس واکنش متفاوت‌تری از دیگر خبرگزاری‌ها داشت و ادعای جدیدی مطرح کرد. خبرنگار اکسیوس نوشت: اسرائیل روز جمعه پیش از حملات هوایی تلافی‌جویانه خود به جمهوری اسلامی ایران، پیامی فرستاده و هشدار داده که پاسخی به این حمله ندهند. اسرائیلی‌ها از قبل برای ایرانی‌ها روشن کرده‌اند که به طور کلی به چه چیزی حمله خواهند کرد و به چه چیزی حمله نمی‌کنند.»

۴ شهید از پدافند ارتش

عملیات نظامی دیروز اسرائیل علیه ایران چهار شهید داشت؛ تقریبا حوالی ساعت ۱۱ و نیم، ارتش جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای گفت: چهار تن از رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای دفاع از امنیت ایران اسلامی و جلوگیری از آسیب به ملت و منافع ایران اسلامی، شب گذشته حین مقابله با پرتابه‌های رژیم جنایت‌کار صهیونیستی به شهادت رسیدند.

آن‌طور که ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، سرگرد حمزه جهاندیده، استوار محمد مهدی شاهرخی‌فر، سرگرد سجاد منصوری و استوار مهدی نقوی چهار شهید این حمله بودند.

یک محکومیت جهانی

ساعتی پس از این اتفاق، کشور‌های مختلف دنیا به تجاوز آشکار اسرائیل به ایران واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) یکی از اولین بیانیه‌ها را صادر کرد و نوشت که تجاوز امروز رژیم صهیونیستی به خاک ایران را به‌شدت محکوم می‌کنیم و آن را نقض آشکار حاکمیت ایران می‌دانیم.

قطر و کویت هم این حمله را محکوم کردند و طرفین را به خویشتن‌داری و حل اختلافات از طریق گفتگو و اجتناب از آنچه سبب برهم‌خوردن امنیت می‌شود، دعوت
کردند. اردن هم که متهم به قراردادن فضای کشورش در اختیار اسرائیل برای این حمله بود، با تکذیب این ماجرا، هم حمله اسرائیل را محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین‌المللی دانست و هم از جامعه بین‌الملل درخواست کرد تا اقدامات فوری برای تحمیل توقف جنگ به غزه، کرانه باختری و لبنان را اتخاذ کنند.

سوریه، یمن، مالزی، امارات، عربستان و پاکستان هم اقدام نظامی صبح دیروز رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و اسرائیل را مسئول گسترش درگیری در منطقه دانستند.

سخنگوی دولت عراق هم صبح امروز گفت که رژیم غاصب صهیونیستی به سیاست توسعه جنگ در منطقه ادامه می‌دهد.

بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، با ابراز نگرانی از اقدامات اسرائیل در منطقه بیان کرد: ما از تجاوز صبح امروز اسرائیل به ایران بسیار نگران هستیم، خوشبختانه خسارت‌های وارده محدود به‌نظر می‌رسد و امیدواریم تلفات جانی نداشته باشد. زمان آن فرارسیده است که جهان با نیاز فوری برای رسیدگی به علل اصلی این بحران، بالاتر از همه اشغال غیرقانونی و وحشیانه سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل، بیدار شود.

وزارت امور خارجه مصر با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران تأکید کرد؛ هر اقدامی که منجر به تهدید امنیت و ثبات منطقه شود را محکوم می‌کنیم.

اما یکی از عجیب‌ترین اظهارنظر‌ها به تجاوز اسرائیل را نخست وزیر انگلستان بیان کرد؛ کر استارمر بدون اشاره به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و سوریه و حتی ایران، مدعی شد که اسرائیل از خودش در برابر ایران دفاع کرده است و ایران نباید به این تجاوز پاسخ بدهد!

حق دفاع برای ایران محفوظ است

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم با صدور بیانیه‌ای درخصوص اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با ابتنای بر حق ذاتی دفاع مشروع که در ماده۵۱ منشور ملل متحد نیز منعکس شده است، خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزکارانه خارجی می‌داند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر استفاده از همه توانمندی‌های مادی و معنوی ملت ایران برای دفاع از امنیت و منافع حیاتی خود، و نیز با وقوف به وظایف خود در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای، مسئولیت فردی و جمعی همه کشور‌های منطقه برای حراست از صلح و ثبات منطقه را خاطرنشان می‌کند و از همه کشور‌های صلح دوست در منطقه و سایر کشور‌ها که با درک شرایط خطیر موجود از اقدام تجاوزکارانه رژیم اشغالگر اسرائیل ابراز انزجار نموده و آن را محکوم کرده‌اند، قدردانی می‌کند.

بی‌تردید استمرار اشغالگری، اقدامات غیرقانونی و جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه، به‌ویژه نسل‌کشی مردم فلسطین و تجاوزگری علیه لبنان که در سایه حمایت همه‌جانبه تسلیحاتی و سیاسی آمریکا و برخی دیگر از کشور‌های غربی تداوم یافته است، عامل اصلی تنش و ناامنی در منطقه است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->