شورای ویژه اشتغال‌زایی دانش‌آموزان راه‌اندازی خواهد شد گزارش شهرآرا از حضور نصفه‌نیمه کارمندان در ساعت ۶ صبح | خواب‌ماندن از قانون! ممنوعیت توزیع کتب درسی خارج از سامانه الکترونیکی بودجه‌ای برای تکمیل موزه‌های درحال‌ساخت نداریم آیا روغن زیتون هم فاسد می‌شود؟ هشدار سازمان غذا و دارو: عرقیات فاقد مجوز بهداشتی نخرید عظیمی‌راد: به جای مانع‌تراشی باید معلمان را حمایت کنیم دانش‌آموزان باید در حوزه تولید ابزار هوش مصنوعی آموزش ببینند انهدام ۲ باند کانال‌های جعلی تلگرامی | مجازات انتشار تصاویر خصوصی دیگران در فضای مجازی چیست؟ ابرهای عربستان در ایام حج بارور می‌شوند سقف حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۴ حدود ۷۲ میلیون تومان است | ۶۰ درصد بازنشستگان حداقل‌بگیر هستند «دوغ» بهترین نوشیدنی برای فصل گرما وزیر آموزش‌ و‌ پرورش: هدف از برگزاری اردوهای راهیان نور، تربیت دانش‌آموزان است احکام حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی صادر شد + لینک مشاهده احکام جداول برنامه درسی رشته‌های شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش ابلاغ شد جزئیات جدید درمورد امتحانات نهایی | نحوه برخورد با متخلفان امتحان نهایی چطور خواهد بود؟ ثبت یک غار جدید در کرمان سرپرست دفتر ارزیابی اثرات زیست‌محیطی منصوب شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) زمان واریز حقوق اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ بازنشستگان مشخص شد+ جدول و زمان واریز نقش پررنگ آموزش و پرورش در رفع کم‌تحرکی نسل جدید چطور ریاضی دانش‌آموزان را تقویت کنیم؟ سؤالات امتحان نهایی با رعایت استاندارد طرح شدند | وضعیت قطع برق در حوزه‌های امتحانی چطور خواهد بود؟ مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی: هیچ تغییری در محاسبه مبنای حقوق بازنشستگی صورت نگرفته است خراسان رضوی رتبه نخست اجرای طرح درمان ناباروری را در اختیار دارد فوت ۱۱۷ نفر براثر غرق‌شدگی در کشور | بوشهر در صدر استان‌ها (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴)  بیش از  ۶۰ درصد تخت‌های بیمارستانی مشهد فرسوده است قتل فجیع جوان ۳۳ساله وسط خیابانی در مشهد واریز حقوق بازنشستگان از فردا (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) | نحوه محاسبه افزایش حقوق و اعمال متناسب‌سازی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۴ + جدول پیش‌بینی هواشناسی کشور | بارش پراکنده و هوای ابری فقط در برخی مناطق (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) خانواده‌ها مراقب فرزندان خود باشند | رواج مصرف قرص ریتالین در دوران امتحانات درسی
سرخط خبرها

علم در خدمت صلح و توسعه

  • کد خبر: ۳۰۰۲۲۲
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
علم در خدمت صلح و توسعه
بنای جهان و بنیاد زندگی در آن، بر پایه تلاش و پویایی نهاده شده است. از حرکت ذرات ناپیدای ماده گرفته تا گردش کهکشان‌ها، همه و همه، لحظه‌ای از سیر کمالی خود باز‌نمی‌ایستند.

بنای جهان و بنیاد زندگی در آن، بر پایه تلاش و پویایی نهاده شده است. از حرکت ذرات ناپیدای ماده گرفته تا گردش کهکشان‌ها، همه و همه، لحظه‌ای از سیر کمالی خود باز‌نمی‌ایستند. افراد و جوامع بشری که با‌وجود ناچیز و اندک‌مایه‌ای از هستی، گام به عرصه روزگار می‌گذارند نیز بر اساس این اصل جاودانه، با رشد و پویشِ رو‌به‌کمال خود، به اهداف کمالی مادی و معنوی می‌رسند. خرد و دانش نیز از این اصلِ استوار و ماندگار به دور نبوده و نیست و از‌این‌رو، دانش نیز پا‌به‌پای حیات بشری، راه تکامل را پیموده و البته در فروغ یاری و الهام الهی، همواره در راه کمال گام برداشته و می‌دارد.

اگر انسان، با انگیزه کنجکاوی و تازه‌طلبی به‌دنبال دانش نمی‌بود، هرگز دانش و معرفت بشری به راه کمال نمی‌افتاد! رمز انسانی‌بودن فرد و جامعه در همین پویایی تکاملی ارادی است و البته جوامع به همان درجه به توسعه و کمال خود می‌رسند که پای پویش به پیش نهاده باشند. جلوه‌گاه پویش‌های علمی در عرصه‌های مادی و معنوی، همین دانشگاه‌ها و مراکز علمی است و این مراکز جایی هستند که روح‌های جست‌وجوگر، اسرار و قوانین طبیعت را به امید دستیابی به کمال بیشتر و بالاتر و عبور از محدودیت‌های بشری، هرچند آهسته، پی می‌گیرند. 

بر همین مقیاس، افت و زبونی هر جامعه علمی، معلول خمود و رکود روح تحقیق، نوآفرینی و نوپردازی آن است و در یک جمله، موجودیت هر جامعه علمی به درجه پویایی آن به‌صورت نقد و تحلیل و شک و تردید در مطالب گذشتگان، جست‌وجوی راه‌ها و منزلگاه‌های بهتر و ایجاد ارتباط نزدیک‌تر میان دانش و جامعه است. 

علم نافع به‌دنبال برطرف‌کردن محدودیت‌های بشری، درک عالَم، تحقق‌بخشیدن به همه چیز‌های ممکن و به‌ارمغان‌آوردن منافع برای بشریت است و به‌خوبی می‌توان مفاهیم آورده‌شده را به‌معنای تحقق توسعه قلمداد کرد، هرچند توسعه جوامع بشری را نهایتی نیست! نسبت علم و توسعه به‌مثابه نسبت اسب و درشکه بوده و چرخ توسعه جوامع با قوای محرکه علم به گردش درمی‌آید. معجزه‌های تکنولوژیک، محصول اتحاد اثرگذار توسعه و علم است.

کلید توسعه در عصر جدید، ترکیب مؤثر سه عامل: ۱. «علم و فناوری»؛ ۲. «مواد خام و اولیه»؛ ۳. «سرمایه» است که از‌این‌میان شاید عامل نخست (علم و فناوری) مهم‌ترین باشد؛ چراکه ایجاد و پذیرش فنون علمی جدید می‌تواند کمبود مواد خام و اولیه را جبران کند و تقاضا برای سرمایه را نیز کاهش دهد. علاوه‌بر‌این، علم و توسعه، یکدیگر را تقویت می‌کنند و به شیوه‌ای دایره‌وار به یکدیگر مشروعیت می‌بخشند. علم به‌این‌خاطر که توسعه را ممکن می‌سازد، دستیابی به ثروت و رفاه بیشتر را امکان‌پذیر می‌کند.

برای توسعه کشور نیز علم باید ضرورتا نقش ویژه‌ای بازی کند و در این نگاه، توجه ویژه به دانشگاه‌ها و مراکز علمی، مهم‌ترین عامل است. افزون‌بر‌این، علم می‌تواند صلح و توسعه پایدار را برای بشریت به ارمغان بیاورد. علم با فراهم‌کردن بستر‌هایی برای همکاری و تبادل دانش، نقشی اساسی در کاهش تنش‌ها و تقویت روابط بین‌المللی دارد. 

پروژه‌های علمی جهانی همچون تحقیقات در زمینه تغییرات اقلیمی، همکاری‌های مربوط به بهداشت جهانی، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و توسعه فناوری‌های سبز موجب شده است که دانشمندان از ملیت‌های مختلف در کنار یکدیگر کار کنند. این‌گونه فعالیت‌ها افزون بر پیشبرد علم، با کاهش رقابت‌ها و ایجاد همکاری‌های مشترک به تقویت ارتباطات بین‌المللی و همبستگی ملت‌ها نیز کمک می‌کند. 

تجربه نشان داده است که علم می‌تواند حتی مرز‌های سیاسی و فرهنگی کشور‌ها را در هم بشکند. در سال‌های اخیر، دیپلماسی علمی اهمیت زیادی پیدا کرده و برنامه‌های تبادل علمی بین کشور‌ها مانند بورسیه‌های تحصیلی، فرصت‌های مطالعاتی و سایر همکاری‌های دانشگاهی، فضایی برای شناخت و درک متقابل ایجاد کرده و نگرش‌های مثبتی را بین اهالی علم به وجود آورده است. 

این‌گونه تعاملات علمی به شکل‌گیری ارتباطات مستحکم‌تر و رفع سوءتفاهم‌ها کمک می‌کنند و باعث بهبود روابط بین‌المللی و نیز ایجاد بستر‌هایی برای رشد و بهره‌مندی آحاد جامعه از مزایای توسعه و صلح پایدار می‌شوند. خلاصه اینکه، گسترش صلح و ثبات در عرصه داخلی و بین‌الملل و نیز توسعه روزافزون فردی و اجتماعی مرهون توجه ویژه به جایگاه علم نافع و پیشرفت فناوری‌های مفید در جوامع بشری است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->