به گزارش شهرآرانیوز، قطعی زمانبندیشده برق صدای رئیس پلیس راهور تهران را نیز درآورد؛ بهگونهای که اعلام کرده است که قطعی برق منجر به افزایش تصادفات میشود و در تشریح جزئیات تأثیرات قطعی برق چراغهای راهنمایی و رانندگی بیان کرد: قطع برق مشکل جدی برای ترافیک ایجاد میکند و باعث تردد کاذب میشود. ما در جلساتی که در سه سال گذشته انجام دادهایم، ۳۰ تقاطع را اعلام کردهایم که برق چراغهای آنها قطع نشود، اما اتفاقی نیفتاده است و قطعی برق مشکل جدی ایجاد میکند و شبها در بزرگراهها باعث ایجاد حادثه شده و منجر به افزایش تصادفات فوتی و جرحی میشود.
با وجود تأثیرات نامناسب قطعی برق بر جریان ترافیک، شهرداری تهران نیز به عنوان متولی چراغهای راهنمایی و رانندگی تمهیدات کوتاه و بلندمدتی را برای مهار خاموشی چراغها در نظر گرفته است بهگونهای که حمید برادران سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران در مورد برنامههای کوتاه مدت این شرکت برای مهار بیبرقی چراغهای راهنمایی و رانندگی به ایسنا میگوید: در مورد نگهداشت چراغهای راهنمایی در زمان قطعی برق نقشهای از اداره توزیع برق منطقهای تهران اخذ کردیم که براساس آن پهنه بندی و زون بندیهای قطعی برق در تهران مشخص شده است.
وی با تاکید بر اینکه کمتر از ۷ درصد یعنی حدود ۳۵ تقاطع، از تقاطعهای هوشمند شهر در جوار دو منطقه اداره برق شهر تهران قرار دارد، ادامه میدهد: بر همین اساس یکی از اولویتهای ما این است که با توجه به تعداد کم چراغهای راهنمایی و رانندگی که در جوار دو منطقه برق هستند رایزنی برای استفاده از برق هر دو منطقه برای روشن نگه داشتن چراغها انجام میشود و سوئیچ هوشمندی خواهیم داشت که اگر برق یک منطقه قطع شود بلافاصله چراغ بر روی برق منطقه دیگر سویچ میشود که خاموشی چراغ کمتر شود و در مرحله دیگر در نظر داریم از مکانهای دولتی و مهم مجاور چراغهای راهنمایی که قطعا دستگاه ژنراتور برق دارند؛ برق دریافت کنیم که در گام اول در حال رایزنی با ایستگاههای مترو در مجاورت چراغهای راهنمایی هستیم تا از برق آنها برای روشنایی چراغهای راهنمایی و رانندگی در زمان قطعی برق استفاده کنیم و به موازات آن با برخی ارگانها در تعامل هستیم که تنها در زمان قطعی برق، از برق ژنراتور آنها برای فعالیت چراغها استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه در این میان برای پایداری تأمین برق چراغها افزایش تعداد تجهیزات UPS (دستگاه ذخیره برق) را به تعداد ۲۵۰ سامانه اضافه برخط را در دستورکار قرار دادیم، ادامه میدهد: در سال ۹۸، تعداد ۹۲ چراغ راهنمایی و رانندگی را به تجهیزات UPS مجهز کردیم. البته اتفاقات مختلفی همچون خرابی، گرمای شدید و ... تنها حدود ۶۵ درصد این باطریها فعال هستند. با بررسیهای انجام شده مقرر شده که مزایده خرید تجهیزات UPS برای ۲۵۰ تقاطع برگزار شود، اما این بار از UPSهایی استفاده خواهد شد که مختص چراغ است و بعد از جدا شدن از سیستم کارایی دیگری ندارد چراکه در پنل چراغ راهنمایی و رانندگی کدگذاری شده است و به محض جدا شدن غیرقابل استفاده است مگر اینکه تاییدیه و رمز ورود را دریافت کند که در نظر داریم در مناقصه ابتدایی برای ۵۰ تقاطع برگزار کنیم.
وی تاکید میکند:تا پایان آذرماه تعداد ۲۵۰، UPS وارد چرخه میشود.
وی با بیان اینکه سعی داریم تا قبل از اتمام فصل پاییز با روشهای کوتاه مدت، پایداری تأمین برق را در چراغهای راهنمایی و رانندگی داشته باشیم، اضافه میکند: دوربینهای طرح ترافیک و آلودگیها در تأمین برق به روش UPS دیده شده است و مشکل خاموشی دوربینهای پلاکخوانی محدودهها را نیز رفع خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه به سرعت در حال تأمین زیرساختهای لازم برای اجرای راهکارهای کوتاه مدت هستیم بگونهای که با مدیریت ایستگاههای مترو و همچنین ارگانهای مجاور چراغهای راهنمایی و رانندگی برای استفاده از برق آنها مکاتبه و رایزنی شده است، افزود: معمولا در میدان حتی اگر چراغ راهنمایی و رانندگی فعال باشد، پلیس مدیریت میدان را برعهده دارد چراکه براساس سلسه مراتب مدیریت شهری، پلیس حاضر در تقاطع بر چراغ ارجحیت دارد و حالا در زمان خاموشی ها، حضور فیزیکی پلیس بیشتر شده و به مدیریت ترافیک کمک میکند. اما در این میان برای مدیریت ۵۰ تقاطع مهم همچون تقاطع توحید، تهرانپارس و... که حجم تردد بالاست با پیمانکاران به جمع بندی رسیدیم که تا اجرای برنامههای کوتاه مدت که به نظر تا ۱۰ روز آینده اجرایی میشود؛ به ما کمک کنند که در ساعات قطعی برقی با پاورهای پورتابل کمترین میزان خاموشی را داشته باشیم، اما لازم است که برنامه قطعی برق به درستی اجرا شود.
منبع: ایسنا