پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴) افزایش گمرکات خراسان رضوی به ۷ پایانه | تعرفه صفر برای ۸۰ درصد از اقلام تجارتی استان با اوراسیا آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی برگزار شد | ۳۰ کشور جهان، مشتری اقلام صادراتی خراسان رضوی تعرفه گمرکی واردات موبایل در سال ۱۴۰۴ اعلام شد+جزئیات پزشکیان: باید تفکر سیستمی و توانمندی کار تیمی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم علت عدم شماره‌گذاری محصولات ایران خودرو در سال ۱۴۰۴ چیست؟ سکوت آماری در بازار مسکن ساعات کاری ادارات از ۱۵ خرداد ۱۴۰۴ کاهش می‌یابد + جزئیات نرخ بیکاری ۷.۶درصد شد با تعدیل شدن نرخ ارز قیمت کالا‌ها کاهش می‌یابد؟ قیمت لاستیک از امروز ۱۰ درصد گران‌تر می‌شود (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) + سند کدام بیمه‌ها کام مردم را تلخ کردند | ثبت ۱۰ هزار شکایت در ۱۴۰۳ سهم نفت از بودجه ایران فقط ۱۷ درصد است وزیر صمت: تعرفه خودرو‌های وارداتی کاهش خواهد یافت رشد ۲۳ هزار واحدی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) یارانه ۱۸ میلیون ثروتمند؛ به زودی قطع می‌شود ادامه نگرانی‌ها از سوء تغذیه کودکان در افغانستان | جان ۳.۵ میلیون کودک در خطر است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) | نوسان دلار در کانال ۸۸ هزار تومان قیمت طلا در مشهد چقدر شد؟ (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) دهک ۴ از وام ودیعه ۴۰۰ میلیونی مستأجران حذف شد معافیت جدید گمرکی ابلاغ شد سقف وام ودیعه مسکن مستأجران افزایش یافت + جزئیات (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) کمبود و گرانی روغن در فروشگاه‌ها‌ی مشهد ادامه دارد | تزریق قطره چکانی روغن به بازار پیش‌بینی خرید تضمینی ۵۳۸ هزار تن گندم در خراسان رضوی طی سال ۱۴۰۴ فرصت مشهد برای خلق ارزش از اقتصاد زیارت احیا و مرمت ۶ هزار و ۲۱۲ کیلومتر قنات در خراسان رضوی واقعی‌نبودن قیمت برق، یکی از دلایل مصرف بالای آن | قبض برق ۷۵ درصد مردم کمتر از ۵۰ هزار تومان است خسارت ۵۰ میلیارد ریالی طوفان اخیر به کشاورزی خراسان رضوی
سرخط خبرها

توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی

  • کد خبر: ۳۰۱۵۱۲
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی
وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی را درباره افزایش قیمت برخی از خودرو‌های تولید دو کارخانه خودروسازی ارائه کرد و با تاکید بر اینکه دولت هیچ تمایلی به افزایش قیمت خودرو نداشت گفت که این مصوبه مربوط به دوره قبل است و با این وجود دولت چهاردهم، میزان افزایش را کمتر از نصف آنچه که در ۱۸ ماه قبل مصوب شده بود، اعمال کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، سید محمد اتابک، وزیر صنعت درباره مباحث مطرح شده پیرامون افزایش قیمت برخی از خودرو‌ها توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: در بحث افزایش قیمت خودرو، حتما می‌دانید که ۸۰ درصد خودرو‌های تولیدی ما توسط دو شرکت خودروسازی انجام می‌شود، یعنی کمترین قیمت ماشین‌ها که باز هم بالا است در این دو شرکت تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه این دو شرکت ۸۰ درصد تولید داخلی را برعهه دارند، گفت: مابقی نیز مونتاژی‌ها هستند. در این شرایط باید بگویم که خودرو‌های تولید شده در این دو شرکت یا همان ۸۰ درصد خودرو‌های تولیدی در کشور طی ۱۸ ماه گذشته هیچ قیمتی نگرفته بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما هم علاقه‌ای نداشتیم که قیمت خودرو‌ها افزایش پیدا کند، گفت: این خودرو‌ها در ۱۸ ماه گذشته هیچ قیمتی نگرفته بودند؛ باید سیر تورم ۱۸ ماهه را در نظر بگیریم و وقتی فولاد، پلیمر، لاستیک و ... گران می‌شود؛ دستمزد‌ها افزایش پیدا می‌کند، عدم افزایش قیمت خودرو‌ها موجب بالا رفتن زیان انباشته شرکت‌ها می‌شد که همین هم نارضایتی زیادی ایجاد می‌کرد. شرکت‌ها باید یک توازن اقتصادی داشته باشند.

اتابک با بیان اینکه این افزایش قیمت خودرو‌ها مصوبه‌ای بود که باید در دولت قبل انجام می‌گرفت ولی رها شده بود، تصریح کرد: از آغاز کار این دولت کمتر از ۱۰۰ روز گذشته است؛ و زیان‌ها رو به انباشت بود. ببینید ما وضعیت سهام این خودروساز‌ها در بورس را بررسی کردیم و دیدیم که برای ۲۰ میلیون نفر سهام‌دار این موارد مهم بود.

وی با تاکید بر اینکه افزایشی که برای قیمت خودرو اعمال شد، نصف آن چیزی است که ۱۸ ماه پیش مصوب شده بود، گفت: همین میزان افزایش تاثیر مثبتی بر سهام خودروسازان در بورس و ۲۰ میلیون سهامدار گذاشت. بالاخره اینها هم دارایی‌های کشور هستند و اشتغال زیادی در خود دارند. ما که نمی‌توانیم بگوییم وقتی میزان زیانشان از نصف سرمایه بالاتر رفته ما تصمیم نگیریم تا برای اقتصاد کشور و مردم مشکلی ایجاد کند. با این اقدام شاهد تاثیر بر بورس و سهام مردم بودیم.

اتابک همچنین گفت: در مورد خودرو‌هایی که سفارش گذاری شده و پول پرداخت شده همه آن مقداری که پرداخت شده به قیمت قدیم است و هرچه باقی مانده را باید با یک نسبتی قیمت جدید را بزنند.

وزیر صمت با بیان اینکه این اتفاقات در مجموع باعث شد بتوانیم از خودروسازان تعهد افزایش تولید و قول کاهش قیمت در المان‌های تشکیل دهنده قیمت خودرو را بگیریم، تصریح کرد: به صورت کلی می‌توان گفت با توجه به سهم خودروسازان در اشتغال و تأثیرگذاری بر اقتصاد، با این اقدام خودروساز‌ها می‌توانند برای ادامه کار از لحاظ اقتصادی بقا داشته باشند.

اتابک در ادامه گفت: خودروسازی چیزی نزدیک به ۱۲ درصد ارزش افزوده صنعت کشور را تشکیل می‌دهد؛ با وجود اینکه مایل به افزایش قیمت خودرو نبودیم وقتی دو طرف معادله را نگاه کردیم متوجه شدیم در دراز مدت به نفع مجموعه اقتصادی کشور و خودروسازان با این سهم بالا در اشتغال و این همه سهام دار است. در نهایت تصمیم گرفتیم تا آنچه که ۱۸ ماه قبل مصوب شده بود، مثل گذشته رها نگذاریم و تصمیم گیری انجام شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->