به گزارش شهرآرانیوز، شاخص قیمت مصرفکننده خانوارهای ایرانی در آبان ماه ۲۷۹.۵ بوده، این در حالیست که همین شاخص در ابتدای سال جاری ۲۳۰.۲ بوده است. در واقع، تورم ۸ ماهه امسال برابر با ۲۱.۴ درصد بوده است. به عبارت دیگر، سطح عمومی قیمتها طی ۸ ماه امسال ۲۱.۴ درصد افزایش یافته است.
گروه «آموزش» با تورم ۸ ماهه بیش از ۳۲ درصدی، بیشترین رشد قیمت را در این مدت داشته است. دلیل اصلی آن میتواند بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی جدید باشد. کمترین رشد شاخص قیمت متعلق به گروه «ارتباطات» با ۱۱.۸ درصد بوده است.
شاخص قیمت مصرفکننده یا CPI یکی از شاخصهای مهم اقتصادی است که سطح عمومی قیمتها را در طول زمان نشان میدهد. این شاخص بر اساس سبد کالا و خدمات مصرفی که یک خانوار مشخص میشود. از دلایل اهمیت شاخص قیمت مصرفکننده این است که قدرت خرید مردم در طول زمان نشان میدهد. همچنین، از تغییرات آن تورم به دست میآید. به عبارتی دیگر، اگر عدد این شاخص افزایش یابد، نشاندهنده تورم و اگر کاهش یابد نشاندهنده کاهش قیمتها است.
بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف کننده در آبان ماه به ۲۷۹.۵ رسیده که نسبت به ابتدای سال، ۲۱.۴ درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، مردم برای یک سبد یکسان از کالا و خدمات مصرفی در آبان ماه بیش از ۲۱ درصد بیشتر از ابتدای فروردین ماه هزینه کردهاند. سبد مصرفی خانوارها از دو گروه «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» تشکیل شده است. تورم هشت ماهه گروه خوراکیها ۱۹.۸ درصد و گروه غیر خوراکی ۲۲.۲ درصد بوده است.
از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان آبان ماه، گروه «آموزش» بیشترین افزایش قیمت را با ۳۲.۲ درصد داشته است. اصلیترین دلیل آن میتواند به شروع سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس بازگردد. در بررسی تورم هفت ماهه ابتدای سال تا پایان مهر ماه نیز بیشترین تورم متعلق به گروه «آموزش» بوده است. در حالیکه، در ماههای گذشته آموزش کمترین تورم را داشته است.
پس از گروه «آموزش»، گروه «کالا و خدمات متفرقه» با تورم ۸ ماهه ۲۷.۲ درصدی در جایگاه بعدی قرار دارد. پس از آن، گروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها» قرار دارد که در هشت ماهه سال جاری شاخص قیمت آن ۲۴.۲ درصد رشد داشته است.
کمترین رشد قیمت متعلق به گروه «ارتباطات» با تورم هشت ماهه ۱۱.۸ بوده و پس از آن گروه «دخانیات» قرار دارد که با اختلاف فاحشی تورم ۱۶.۴ درصدی را به ثبت رسانده است. پس از این دو، گروه «پوشاک و کفش» قرار دارد که شاخص قیمت آن از ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۱۷.۲ درصد رشد کرده است.
منبع: اکوایران