۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

فاطمیه؛ فصل احیای حیا

  • کد خبر: ۳۰۳۱۶۳
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
فاطمیه؛ فصل احیای حیا
اگر فقط برگزاری مجالس سوگواری موجب گرامیداشت صدیقه‌طاهره است، چرا با توجه به اینکه مجالس سوگواری و یاد ایشان هر سال بیشتر از گذشته است، تصویر فاطمه رفته‌رفته در دل‌های زنان ما و در فضای عمومی جامعه ما، کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌شود؟

یکی از ویژگی‌های اصلی ایام عزاداری که شاید حکمت اصلی این ایام هم باشد، این است که بتواند مدعیان پیروی از اهل‌بیت (ع) را در مسیری که باید قرار بدهد و در کژی‌ها و انحراف‌ها، آنان را در این شیعه بودن و پیروی اصلاح کند و در این میان، فاطمیه باید پرچمدار احیای حیا باشد.

برای روشن‌تر شدن موضوع باید گفت ما عادت کرده‌ایم که همیشه کار آسان‌تر را در انجام وظایف انتخاب کنیم، حتی در ابراز دلدادگی‌مان به اهل‌بیت (ع) آنچه دلمان می‌خواهد، انجام می‌دهیم نه آنچه ایشان می‌خواهند. این یک نکته بسیار ظریف است که باید به آن توجه کنیم. آیا گرامیداشت یاد فاطمه (س) تنها به برگزاری مجالس سوگواری آن حضرت است یا ایشان انتظار بیشتری از ما دارند؟

اگر فقط برگزاری مجالس سوگواری موجب گرامیداشت صدیقه‌طاهره است، چرا با توجه به اینکه مجالس سوگواری و یاد ایشان هر سال بیشتر از گذشته است، تصویر فاطمه رفته‌رفته در دل‌های زنان ما و در فضای عمومی جامعه ما، کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌شود؟ در زمانی نه‌چندان دور نام فاطمه و زهرا اولین نامی بود که در هر خانواده ایرانی با افتخار برای نام‌گذاری دختران مطرح می‌شد، اما الان آمار چگونه است؟ و بالاتر از آن، زمانی نام فاطمه برای زنان ما الهام‌بخش و طنین انداز حجاب و حیای فاطمی بود، اما الان هر روز دارد حجاب فاطمی در جامعه ما کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌شود و باید در این ایام به فکر علاج این درد بود.

درواقع باید گفت احیا کردن و بزرگداشت نام و یاد فاطمه (س) به احیای فرهنگ فاطمی است؛ همان چیزی که امروز دارد چونان خود فاطمه هر روز در جامعه ما مظلوم و مظلوم‌تر می‌شود. شعار فاطمه (س) این است: خوشا به حال آن زنی که نه او نامحرمی را ببیند و نه نامحرمی او را. حضرت تلاش ما را در این مسیر می‌خواهد. دهه فاطمیه باید نماد تلاش و فرهنگ‌سازی ما در این عرصه زهراپسند باشد.

این زنان و دختران کوچه و بازار کسی غیر از خانواده خود ما نیستند. خانواده بسیاری از ما. کسانی که دم از فاطمه می‌زنند، آن‌چنان رنگ‌وبویی از فرهنگ فاطمی ندارند. جدا از مبحث امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، دستور اولیه و ابتدایی، حفظ خود و خانواده خود است که قرآن می‌فرماید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا: یعنی اول خود و خانواده خود را دریابید!

این رویه بسیار اشتباه است که دهه فاطمیه بیاید و برود و ما عزاداری او را انجام دهیم و خود را محب و دلداده او بدانیم، ولی باز با گذشت این ایام در فرهنگ حجاب و حیای زنان و مردان ما هیچ تأثیر و تأثر نمایانی حاصل نشود؛ این کدام فرهنگ فاطمی است که حجاب ندارد؟ این کدام فاطمیه است که با بی‌حجابی، کاری ندارد؟ همان فاطمه‌ای که حتی روضه شهادتش نیز لبریز از درس حیا و عفاف است؛ آنجا که روز‌های پایانی عمر کوتاهش، تابوتی سفارش می‌دهد که حجم بدن او در هنگام تشییع‌جنازه نمایان نباشد.

تصور فاطمه‌زهرا (س) بدون تصور حیا و حجاب، ناممکن است. مجلس روضه حضرت زهرا (س) مجلس ذکر حیاست، مجلس احیای حجاب است، که اگر این‌گونه نیست، باید بدانیم یک جای کار ایراد دارد؛ یا تصور ما از فاطمه اشتباه است و او را نمی‌شناسیم و برای فاطمه دیگری اشک می‌ریزیم و گریه می‌کنیم، یا اینکه این ابراز ارادت‌ها و گرامیداشت‌های ما برای مادر سادات، ناقص است و مورد رضای او و سبب اصلاح ما نیست؛ چراکه آن فرهنگ فاطمی‌که حجاب ندارد یا اینکه با بی‌حجابی می‌سازد، فاطمه‌ای است که تنها در اسلام آمریکایی تعریف‌شدنی است؛ همان اسلامی‌که هیچ چیز ندارد جز یک نام.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->