چرا فیلم علی حاتمی پوستر فجر شد؟ صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳ فیلم‌های آخرهفته تلویزیون (۶ و ۷ دی ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را ببینید + عکس «فراهان» با نوای اصیل ایرانی در مشهد روی صحنه می‌رود گلایه‌های پوران درخشنده از بی‌توجهی‌ها استادی که فروتنانه هنرجو بود | درباره مرحوم بشیر محدثی‌فر، نقاش تصاویر شهدا پاییدن یک ذهن مالیخولیایی | نگاهی به فیلم «تعارض»، اثر محمدرضا لطفی «ناتوردشت» با بازی حجازی‌فر و مولویان در تدارک فیلم فجر رمان «موری» نوشته مهدی خطیبی به زبان آلمانی منتشر شد چرا نخستین درام نویسان تئاتر ایران از نمایشنامه برای نقد اجتماعی بهره گرفتند؟ برگزاری افتتاحیه نخستین همایش رودکی و پیوندهای ایران و تاجیکستان در دانشگاه فردوسی مشهد پخش تلویزیونی فیلم «مریم مقدس» با کیفیت 4K-HDR داود میرباقری: ژاله علو پیوند هنرِ دیروز با نسل امروز بود نرگس آبیار و کمال تبریزی از وزیر ارشاد حکم گرفتند
سرخط خبرها

نگاهی به سریال‌های روی آنتن تلویزیون؛ از «سوجان» تا «مهیار عیار»

  • کد خبر: ۳۰۳۲۷۸
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲
  • ۱
نگاهی به سریال‌های روی آنتن تلویزیون؛ از «سوجان» تا «مهیار عیار»
در سال‌های اخیر مخاطبان سریال‌های تلویزیونی نسبت به گذشته کمتر شده است. باید دید سریال‌هایی که این روز‌ها پخش می‌شوند می‌توانند ببیندگان را به‌پای تلویزیون بکشانند و آیا ارزش دیدن دارند؟

به گزارش شهرآرانیوز، سریال‌های «سوجان» به کارگردانی حسین تبریزی و سریال «مهیار عیار» به کارگردانی سید جمال سید حاتمی در روز‌های گذشته به جدول پخش شبکه‌های یک و سه اضافه شده است. در کنار سریال‌های جدید، سریال‌های خواب و بیدار و کیمیا نیز از شبکه آی فیلم و سریال پرستاران و دختر امپراطور از شبکه تماشا باز پخش می‌شوند.

 در سال‌های اخیر مخاطبان سریال‌های تلویزیونی نسبت به گذشته کمتر شده است و آنها نتوانستند رضایت ببیندگان خود را کسب کنند. حال باید دید سریال‌هایی که این روز‌ها پخش می‌شوند می‌توانند ببیندگان را به‌پای تلویزیون بکشانند و آیا ارزش دیدن دارند؟

نگاهی به سریال‌های روی آنتن تلویزیون؛ از «سوجان» تا «مهیار عیار»

سریال سوجان از شبکه ۱

سریال «سوجان» داستان زندگی دختری به نام سوجان در سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۵۷ است که در جنگل‌های سرسبز گیلان روایت می‌شود. در میان ماجرا‌های خانوادگی و عاشقانه نگاه جامعه‌شناسانه‌ای به تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در دوران معاصر دارد. سریال به کارگردانی حسین تبریزی و نویسندگی فریدون حسن‌پور و با بازی بهزاد فراهانی، ثریا قاسمی، مهران رجبی، بهنام تشکر و غزاله اکرمی برای پخش در شبکه ۱ سیما تولید شده است. سوجان در ۳۰۰ قسمت طولانی‌ترین سریال تلویزیون خواهد بود.

فضا و داستان سریال سوجان بی‌شباهت به سایر آثار فریدون حسن‌پور نیست. سریال‌های گذر از رنج‌ها، ازیادرفته و کوبار دیگر آثار این نویسنده نیز روایتگر تاریخ معاصر ایران و در گیلان می‌گذرد. قصه از جایی شروع می‌شود که مادربزرگ (ثریا قاسمی) داستان زندگی‌اش را برای نوه‌اش سوجان تعریف می‌کند. داستان سریال بین گذشته و حال مانده است و نتوانسته به آن انسجام بخشد و شاید آن را بتوانیم کسل کننده و حوصله سر بر دانست؛ چون در سال‌های اخیر سریال‌هایی با همین موضوع و فضا کارگردانی و تولید شده است.

تیزر و کارگردانی سریال بسیار شبیه سریال پس از باران است؛ اما بسیار ضعیف‌تر از آن است. شخصیت‌های سریال با هم همخوانی ندارد و به‌نوعی فضای گیلان برای آنها غریب است. سریال با ریتم کندی آغاز شده است و همچنان نیز این ریتم کند ادامه دارد.

نگاهی به سریال‌های روی آنتن تلویزیون؛ از «سوجان» تا «مهیار عیار»

سریال مهیار عیار از شبکه ۳

این شب‌ها سریال «مهیار عیار» از شبکه سوم به روی آنتن می‌رود که توسط سید جمال سید حاتمی کارگردانی و محمدرضا محمدی نیکو آن را نوشته است. کامران تفتی، بهنام تشکر و متین ستوده بازیگران اصلی آن هستند.

سریال مربوط به دوران صفویه و در شهر‌های یزد و اصفهان اتفاق می‌افتد. داستان درباره راهزنی به اسم مهیار است که تا پای چوبه دار می‌رود؛ اما اتفاقاتی می‌افتد که او متحول شده و به عیاری روی می‌آورد. با مشکلات مردم اصفهان همراه شده و هر بار داستان جدیدی از جوانمردی‌اش روایت می‌شود. فضا و دکور سریال شباهت زیادی به سریال مستوران به کارگردانی حاتمی دارد.

انگار دکور همان سریال برای مهیار عیار استفاده شده است. بازیگران بازی خوبی از خود ارائه می‌دهند؛ اما ظاهر بازیگران زن با عمل‌های زیبایی شباهتی به زنان تاریخی ایران ندارند. این سریال که قرار بود رقیب سریال‌های شبکه خانگی باشد حتی با داستان جدید هم نتوانسته است مخاطبان را جذب کند البته باید دید در ادامه سریال چگونه خواهد شد.

نگاهی به سریال‌های روی آنتن تلویزیون؛ از «سوجان» تا «مهیار عیار»

باز پخش گیله وا از شبکه ۲

بعد از تمام شدن سریال آقای قاضی، شبکه دو در اقدامی شروع به بازپخش سریال گیله وا از ۱۰ آذر کرده است که به کارگردانی اردلان عاشوری و بازی بهروز شعیبی، ستاره اسکندری ساخته شده است. گیله وا داستان تاریخی و معروف میرزا کوچک خان را در دل جنگل‌های گیلان و زندگی عاشقانه یک جوان روایت می‌کند. یکی از نقد‌های اساسی که در زمان پخش سریال به آن شده بود، داستان و قصه تکراری نهضت جنگل است که هیچ نوآوری در آن وجود ندارد.

نگاهی به سریال‌های روی آنتن تلویزیون؛ از «سوجان» تا «مهیار عیار»

شبکه آی فیلم و سریال‌های تکراری‌اش از باغچه مینو تا کیمیا

جدول پخش سریال آی فیلم از باغچه مینو آغاز می‌شود و با کیمیا به اتمام می‌رسد. سریال‌های من یک مستاجرم با کارگردانی پریسا بخت‌آور و بازی بازیگران خوبی مانند سعید آقاخانی و امیر جعفری، خواب و بیدار با کارگردانی مهدی فخیم زاده و با بازی لادن طبابایی، مهدی فخیم زاده و رویا نونهالی و کیمیا به کارگردانی جواد افشاربا بازی مهراوه شریفی نیا، مهدی پاکدل اینروز‌ها در حال پخش مجدد از شبکه آی فیلم هستند. سریال‌های خاطره‌انگیزی که کیفیت قابل قبولی دارند و روز‌های اوج تلویزیون را برای ما یادآوری می‌کنند.

نگاهی به سریال‌های روی آنتن تلویزیون؛ از «سوجان» تا «مهیار عیار»

شبکه تماشا و سریال‌های خارجی

این شبکه مدتی است پخش سریال‌های خارجی را در دستور کار خود قرار داده است و با پخش سریال‌های به روز به دنبال جذب مخاطبان است؛ اما آیا در این کار موفق شده است؟ از سریال پرستاران گرفته تا سریال مونارک در جدول پخش این شبکه قرار دارد. سریال پرستاران و سریال کره‌ای دختر امپراطور در گذشته پخش شده است و یادآور خاطرات بسیاری برای ما هستند.

آیا سریال‌های روی آنتن صداوسیما ارزش دیدن دارد؟

سریال‌های جدید مهیار عیار تحولات دوران صفویه و سوجان تاریخ معاصر را روایت می‌کنند، اما نتوانسته‌اند ببیندگان را به خود جذب کنند. صداو سیما در گذشته سریال‌های تاریخی زیادی داشته است که توانسته مخاطبان را میخکوب شبکه‌های تلویزیون کند. سریال‌های مانند پس از باران، سربداران در زمان پخش خود توانسته‌اند مخاطبان را با خود همراه کنند و در همه‌جا صحبت از آنها باشد. اما سریال‌های در حال پخش این‌گونه نیستند. سوجان و مهیار عیار با وجود بازیگران عالی نتوانسته‌اند در جذب مخاطب موفق باشند و به نوعی قافیه را به سریال‌های جذاب شبکه خانگی باخته‌اند.

همزمان با سریال سوجان و مهیار عیار، سریال جذاب «خواب و بیدار» و سریال «کیمیا» و سریال «من مستاجرم» از شبکه آی فیلم تکرار می‌شوند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردم ترجیح می‌دهند سریال ها‌ی تکراری، اما با کیفیت را به جای سریال‌های جدید و بی‌کیفیت مشاهده کنند؛ ولی درنهایت میزان تماشاگران سریال‌های تلویزیون بسیار کم شده است و شاید افراد میان‌سال و مسن تنها تماشاچی این سریال‌ها باشند. محمد اصغر نیا مسئول مرکز بازشناسی نهضت جنگل درباره گیله وا معتقد است که این سریال نتوانسته است تصویر خوبی از میرزا کوچک خان جنگلی ارائه دهد و به بیراهه رفته است.

رضا فیاضی بازیگر پیشکسوت فیلم و سینما نیز درباره سریال‌های تلویزیونی بیان می‌کند «سریال‌های تلویزیونی آنقدر افت داشته است که مردم ترجیح می‌دهند نیاز فرهنگی‌شان را از جا‌های دیگر مثل نمایش خانگی تأمین کنند.» حسین رنجبر منتقد تلویزین و سینما نیز معتقد است هرچقدر سوژه‌هایی که برنامه سازان انتخاب می‌کنند به دغدغه‌های مردم نزدیک‌تر باشد و کیفیت کارشان افت نکند، مردم بیشتر جذب سریال ها‌ی تلویزیون خواهند شد که در سال اخیر این چنین نبوده است. در حقیقت بسیاری از جوانان و نوجوانان ترجیح می‌دهند به جای تماشای سریال‌های بی‌کیفیت تلویزیون، به پای تماشای سریال‌های شبکه خانگی و اینترنت بنشینند.

منبع: فرارو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۳
0
0
سریال مهیار عیار در زمینه داستان پردازی ، روایت جوانمردی ،و بسیاری دلایل بسیار قوی تر از امثال سریال غمبار پس باران است
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->