جایزه ۱۰ هزار دلار ی جشنواره بنیاد فرهنگ آمریکا برای«چمدان» اکران «زودپز» رامبد جوان از فردا (۱۱ مهر ۱۴۰۳) «خوراک ایرانی» در راه شبکه نمایش خانگی «شور عاشقی» از جشنواره مذهب امروز ایتالیا جایزه گرفت برای لبنان و مقاومت بی پایانش آموزش داستان‌نویسی | من‌های دیگر (بخش اول) اهدای جایزه اسکار فرانسه به «جولیا رابرتز» پایان فیلمبرداری «فرانکنشتاین» گی‌یرمو دل تورو بعد از ۹ ماه ضیافت موسیقی و ادبیات | مرور شماره‌های تازه چند مجله فرهنگی‌هنری «فرشته حسینی» بهترین بازیگر جشنواره فیلم اوترانتو شد مدیران چهار بخش جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان معرفی شدند + اسامی آلبوم موسیقی «ناتمام» مجازی شد فلسطین در راه جشنواره فیلم شارجه ۲۰۲۴ معرفی مدیران بخش ویژه جشنواره تئاتر خراسان رضوی (رضوان) نقش آفرینی کیلین مورفی در نسخه سینمایی «پیکی بلایندرز» صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ فیلم‌های مستند راه‌یافته به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند اسامی ۴۹ فیلم سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان اعلام شد | راهیابی ۳ فیلم داستانی و کوتاه از مشهد پوستر هفته ملی کودک منتشر شد
سرخط خبرها

درباره اولین نقش‌آفرینی محمدعلی کشاورز در سینما (شب قوزی) + ویدئو

  • کد خبر: ۳۰۴۶۶
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
درباره اولین نقش‌آفرینی محمدعلی کشاورز در سینما (شب قوزی) + ویدئو
شاید محمدعلی کشاورز در ذهن خیلی‌ها با بازی‌هایش در مجموعه‌های تلویزیونی و نقش‌هایش در سینما ماندگار شده باشد اما اولین نقش‌آفرینی سینمایی او در فیلم «شب قوزی» (۱۳۴۳) فرخ غفاری و در نقش مسئول آرایشگاه بود؛ فیلمی که خود غفاری در کنار کشاورز نقش شاگرد آریشگاه را بازی می‌کرد و آن‌ها کنار هم ترکیب جالبی ساخته بودند.

کاظم کلانتری/ شهرآرانیوز؛ «شب قوزی» (۱۳۴۳) را کنار فیلم‌های «خشت و آینه» ابراهیم گلستان و «سیاوش در تخت‌جمشید» فریدون رهنما نجات‌دهنده سینمای ایران، پایان‌دهنده به سینمای ساده‌انگار و مبتذل فیلمفارسی و ابتدای جریان سینمای نوین ایران می‌دانند اما واکنش به این سه فیلم در زمان اکرانشان به‌قول خود غفاری چیزی غیر از این نبوده است:

 

در ایران صفر، واقعا صفر، اندوه، حتی اندوه هم نه، بُهت.

 

درباره اولین نقش‌آفرینی محمدعلی کشاورز در سینما (شب قوزی) + ویدئو

 

درواقع غفاری به‌نوعی از سینمای تلفیقی معتقد بود، سینمایی که هم مایه‌های روشنفکری داشت و هم به فروش اهمیت می‌داد. آنچه که از آن سخن می‌گوییم شکل‌گیری سینمایی است که جریان پیش و مقابل خودش را به قول هوشنگ کاووسی «فیلم‌سازی» یا «فیلمفارسی» یا مبتذل می‌دانست، سینمایی که به دغدغه‌هایی جدی‌تر از کلاه شاپو و رقص و آواز کاباره‌ای می‌پرداخت.

 

غفاری این فیلم را با کمک جلال مقدم و با الهام از حکایت «خیاط و احدب و یهودی و مباشر و نصرانی» کتاب هزار و یک شب ساخته است.

کارگردان «شب قوزی» درباره این فیلم گفته است:

 

راجع به شب قوزی مدتی بود که می‌خواستم موضوع ترس را نه در ایران بلکه در روحیه شرقی به نحوی بیان کنم، ترس بدون آنکه بدانیم از چه چیزی… به این دلیل آن داستان به‌خصوص را از هزار و یک شب گرفتم و سه سال روی آن کار کردم. چرا این داستان از مردم دور بود؟ چون برای بیان ترس قشرهای مردم مجبور بودم از مقداری موارد استثنایی استفاده کنم. این موارد برای مردم ملموس نبود به‌خصوص که مردم از اینکه نعش مرده‌ای را این طرف و آن طرف بکشانند خوششان نمی‌آید..

 

غفاری در مصاحبه ای که در کتاب «روزگار فرخ» آمده، درباره آشنایی با محمدعلی کشاورز -که آن زمان بازیگر تئاتر بود- و بازی‌اش در فیلم گفت است:

با محمدعلی کشاورز در ایران آشنا شدم. او تیپی بود که به خاطر شوخی‌هایش خیلی زود با هم آشنا و نزدیک شدیم. بازیگر جالب و توانایی بود و احساس کردم حتما باید از او بازی بگیرم. 

 

بخش‌هایی از بازی محمدعلی کشاورز در فیلم «شب قوزی» را میتوانید در ادامه ببینید: 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->