پیش فروش دو محصول سایپا ویژه دی ماه ۱۴۰۳ اعلام شد + شرایط و قیمت وزیر نیرو خبر داد: کسری گاز در مناطق سردسیر ایران چه تعداد واحد نیروگاهی از مدار خارج شده است؟ تأمین ارز واردات کالا‌های اساسی و دارو از مرز ۱۱ میلیارد دلار گذشت نیروگاه برق ری از مدار تولید خارج شد | اتمام ذخیره گازوئیل قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ دی ۱۴۰۳) | رشد ۷۵ میلیونی چانگان قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۶ دی ۱۴۰۳) | قیمت کراس اوور ایران خودرو مشخص شد رشد بیش از یک‌ میلیون تومانی قیمت سکه و ۱۱۴ هزار تومانی قیمت طلا طی یک روز در مشهد (۶ دی ۱۴۰۳) ارزان‌ترین موبایل‌های آیفون چند؟ (۶ دی ۱۴۰۳) نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۶ دی ۱۴۰۳) | طلا به گرمی ۵ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید توزیع گوشت قرمز رایگان برای خانواده‌های کم برخوردار + جزئیات گزارش ۴ ماهه نهضت ملی مسکن منتشر شد خسارت قطعی چندساعته برق به ۲۲ کارخانه سیمانی کشور | توقف تولید سیمان در تهران و خراسان ملک در این منطقه گران خواهد شد کارخانه تولید کاغذ سنگی در فاروج خراسان‌شمالی با حضور وزیر نیرو افتتاح شد (۶ دی ۱۴۰۳) سوختگیری بنزین با کارت بانکی از سال ۱۴۰۴ بررسی وضعیت احداث پروژه آزادراه حرم تا حرم در دستورکار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی جدول قیمت سکه‌های پارسیان (۶ دی ۱۴۰۳) | سکه پارسیان در آستانه ۸ میلیونی شدن! اعترافات قاتل در بازسازی صحنه جرم: مقتول سال‌ها بازی‌ام داده بود سود مرحله جدید سهام عدالت چقدر است و چه زمانی واریز می‌شود؟ قیمت سکه‌های ضرب ۸۶ حراج مرکز مبادله چقدر است؟ آیا ثبات به بازار ارز برمی‌گردد؟ (۶ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد اعلام شد (۶ دی ۱۴۰۳) | بادمجان ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان کارگران چطور مالیات‌های مازاد بر حقوق را پس‌ بگیرند؟ سازندگان توان فروش و ساخت مسکن را ندارند سرپرست مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش منصوب شد وزیر نیرو: هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق ۸ هزار تومان است پیش بینی قیمت سکه و طلا (پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

لوگوی جدید سایپا، عقب‌گردی فاجعه‌بار در طراحی

  • کد خبر: ۳۰۴۸۷۳
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
لوگوی جدید سایپا، عقب‌گردی فاجعه‌بار در طراحی
سایپا قصد دارد پس از حدود ۴۰ سال، لوگوی خود را که توسط مرحوم استاد مرتضی ممیز طراحی شده بود، تغییر دهد و لوگوی جدیدی را در محصولات آینده خود مثل آریا استفاده کند که طراحی بحث‌برانگیز و پرابهامی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، سایپا پس از حدود چهار دهه، دست به تغییر و به‌روزرسانی لوگوی خود زده است. این لوگوی جدید قرار است برای اولین بار در کراس‌اوور آریا استفاده شود تا پاسخی به انتقادات استفاده از لوگوی قدیمی و یکسان با خودرویی مثل پراید در محصولات جدید این شرکت باشد. بااین‌حال، این لوگوی جدید را می‌توان یک عقب‌گرد بزرگ دانست، زیرا طبق گفته‌ها، لوگوی جدید سایپا با الهام از رینگ یکی از خودرو‌های چانگان بنام Nevo E۰۷ طراحی شده است و تصاویر خودروی مذکور نشان می‌دهد که این گفته‌ها به‌احتمال‌زیاد صحت دارد، زیرا طراحی لوگوی جدید سایپا کاملاً شبیه به رینگ‌های چانگان E۰۷ به نظر می‌رسد.

شباهت لوگوی سایپا به خودرو چانگان E۰۷+عکس

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

در لوگوی جدید، همچنان همان طرح سه‌پر قبلی را حفظ شده ولی حالا تا حدودی شبیه برج آزادی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، یک حلقه هم به دور لوگو اضافه شده است که شباهت با رینگ چانگان را برجسته‌تر می‌کند. به‌طورکلی، اوج بی‌سلیقگی در طراحی این لوگو کاملاً به چشم می‌خورد و این سؤال را مطرح می‌کند که در دوره‌ای که تقریباً تمامی شرکت‌های خودروسازی دنیا سعی در ساده‌سازی، دور شدن از پیچیدگی و به‌نوعی یک‌بعدی ساختن لوگو‌های خود دارند، چرا باید طراحان سایپا از چنین طرح شلوغ و عجیبی استفاده کنند؟ البته چنین موضوعی در شرکت‌های خودروسازی ایرانی چیز عجیبی نیست و سال‌ها است که همین رویه را در طراحی خودرو‌های داخلی هم دیده‌ایم که کاملاً از ترند‌های جهانی فاصله دارند و مسیر بیراههٔ خود را پیش می‌روند.

لوگوی سابق سایپا با الهام از کاشی‌کاری‌های سنتی 

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

این در حالی است که لوگوی قبلی سایپا توسط مرتضی ممیز طراحی شد. استاد ممیز یکی از استادان هنر گرافیک در ایران که طراحی نشان‌های زیادی مثل نشان ملی استاندارد، سازمان آتش‌نشانی و… را در کارنامهٔ خود دارد. وی لوگوی سایپا را در اواسط دههٔ ۶۰ شمسی با الهام از معماری ایرانی و به‌طور خاص کاشی‌کاری‌های بنای تاریخی گنبد سرخ در مراغه طراحی کرده بود. این لوگو در نگاه اول، چرخ‌دنده را به یاد می‌آورد که یکی از نماد‌های صنعت است. اینکه سایپا از چنین لوگوی زیبا و پرمفهومی به یک طرح شلوغ و کپی‌شده رسیده، به‌خوبی شرایط صنعت خودروسازی کشورمان را نشان می‌دهد.

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

لازم به یادآوری است، گروه خودروسازی سایپا در سال ۴۶ شمسی با نام سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تأسیس و با تولید انواع مدل‌های ژیان، رسماً از سال ۱۳۴۷ وارد چرخه تولید شد. همچنین تا قبل از سال ۱۳۶۴، لوگوی مورد استفاده این شرکت، ترکیبی از لوگوی دو شرکت فرانسوی یعنی رنو و سیتروئن بود. با توجه به سیاست‌‌های مطرح شده ضروری بود که سایپا از نشانی کاملاً مستقل و فارغ از نشان دیگر برند‌ها بهره ببرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->