وزیر اقتصاد: گزارشی از عادی‌سازی پرونده ایران در FATF به رئیس‌جمهور ارائه کردم درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی اینفلوئنسر‌های ایرانی اینستاگرام بسته ۱۷ اقدام بورس برای رشد بازار تا پایان ۱۴۰۳ آخرین وضعیت تولید گاز برای زمستان ۱۴۰۳ پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه (۱۵ مهر ۱۴۰۳) هواپیمایی امارات استفاده از «پیجر» را ممنوع کرد ۳ آزمون کشوری توسط سازمان سنجش ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود به‌زودی قیمت خرید تضمینی برنج ابلاغ می‌شود بازگشت دوباره تالار مجازی بورس (۱۴ مهر ۱۴۰۳) آیا زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد؟ کود‌های کشاورزی بر اساس الگوی کشت شهرستان‌های خراسان رضوی توزیع می‌شود بسیاری از کارگاه‌های مشاغل سخت و زیان‌آور مشمول طرح طبقه‌بندی نیستند قیمت رسمی ۲۰ قلم کالای اساسی اعلام شد برداشت زعفران از مناطق سردسیر خراسان رضوی آغاز شد | هنوز زعفران نوبرانه به بازار عرضه نشده است درخواست جامعه کارگری از مجلس: هرچه سریع‌تر تحقیق در خصوص اموال سازمان تأمین اجتماعی را آغاز کنید پیش‌بینی حجم و نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه فشار عرضه کنندگان در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ مهر ۱۴۰۳) فرونشست در کمین ۳۵۹ دشت کشور شرایط فروش اقساطی X ۵۵ پرو مدیران خودرو با اقساط بلندمدت از امروز (۱۴ مهر ۱۴۰۳) + جزئیات نوسازی ۸ هزار ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۲ | اسقاط بیش از ۱۶۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۳ یک پیش‌بینی دیگر از آینده قیمت ارز (۱۴ مهر ۱۴۰۳) «در صورت افزایش حقوق کارگران، کارفرما‌ها کارگران مازاد را اخراج خواهند کرد» یک نظریه اشتباه است با کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌توان گوشی آیفون خرید؟ (۱۴ مهر ۱۴۰۳) توقیف بیش از ۲۰۰ هزار پاکت زعفران تقلبی در چاپخانه‌های مشهد ۹۶ میلیارد دلار فرصت انرژی در کشور از دست رفت
سرخط خبرها

ربزش بی‌دلیل شاخص بورس

  • کد خبر: ۳۰۵۰۳
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
ربزش بی‌دلیل شاخص بورس
چرا دیروز بازار سرمایه بعد از افزایش ۱۰ هزار واحدی، افت ناگهانی داشت؟
مسعود سلطانی/ شهرآرانیوز - دومین روز معاملاتی از هفته جاری کار خود را سبز آغاز کرد، اما در نیمه‌راه نبرد فروشندگان و خریداران به نفع طرف خریدار تمام شد و قیمت‌ها ریزش کرد. بازار بورس تهران دیروز ریزش ۴۴۸۱ واحدی را تجربه کرد. این در حالی بود که تا نیمه روز شاخص کل رشد ۱۰ هزار واحدی را ثبت کرده بود و به ناگهان روند رو به رشد شاخص تغییر جهت داد.
فشار فروش در شرکت‌های بزرگ موجب ریزش ۴۴۸۱ واحدی شاخص کل و قرمزپوشی نیمی از نقشه بازار شد. این در حالی است که شرکت‌های کوچک فرابورسی توانستند شاخص کل هم‌وزن را مثبت نگاه دارند.
افت تقاضا در نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز موجب ریزش ۴۴۸۱ واحدی شاخص کل شد و نماگر اصلی بازار معادل ۰.۳۸ درصد افت را تجربه کرد. علت اصلی ریزش شاخص کل فشار فروش در شرکت‌های بزرگ بورسی بود.
این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن با رشد معادل ۲۴۴۴ واحدی معادل  ۰.۶۵ درصد رشد کرد. سبز بودن شاخص کل هم‌وزن و قرمز بودن شاخص کل بیانگر این موضوع است که شرکت‌های کوچک‌مقیاس که تأثیر کمتری در شاخص کل دارند امروز رشد کرده‌اند و این اتفاق توانست شاخص کل هم‌وزن را مثبت نگاه دارد.
در جریان معاملات دیروز یک میلیون و ۷۷۹ هزار برگ سهم به ارزش ۱۵ هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان دادو‌ستد شد.

چرا نماد‌های کوچک مهم هستند؟
درحالی‌که گروه‌های بزرگ و شاخص‌ساز مثل کانه‌های فلزی و صنعت روز گذشته را با ریزش پشت سر گذاشتند، شاخص کل فرابورس مثبت بود. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز مثبت بود و این موضوع نشان می‌دهد که معامله‌گران بر خلاف رویه حاکم بر بازار بورس طی ماه‌های نخست امسال، این روز‌ها به نماد‌های کوچک روی آورده‌اند.
این موضوع را تحت‌تأثیر ۲ عامل می‌توان تحلیل کرد. نخست اینکه با افزایش قیمت‌ها و به‌روز نشدن نرخ سود ۱۲ ماهه شرکت‌ها شاخص قیمت به سود یا P/E در نماد‌های شاخص‌ساز بالا رفته است و دیگر جذابیت لازم را به عنوان سهامی با بنیاد قوی ندارد.
عامل دیگر را شاید می‌توان در سکوت یا کاهش اظهارنظر‌ها درباره حبابی بودن بازار سرمایه جست‌وجو کرد. از ۲۲ اردیبهشت‌ماه تا نیمه خرداد‌ماه بازار سرمایه روند خنثی در پیش گرفت و بسیاری از نماد‌ها اصلاح قیمتی را تجربه کردند. این موضوع باعث شد که توجه منتقدان با رشد ناگهانی بازار سرمایه به این بازار کاسته شود و تریبون‌های رسانه‌ای کمتر به انتقاد از حبابی شدن بازار قلم‌فرسایی کنند. به نظر می‌رسد غیبت هشدار منتقدان و کاهش شتاب رشد بازار در این روز‌ها باعث شده است که معامله‌گران با خیال راحت‌تری به سمت نماد‌های کوچک بروند. نماد‌هایی که از آن‌ها با اصطلاح شرکت‌های کوچک یا غیربنیادی یاد می‌شود.
به طور طبیعی در این شرایط انتظار می‌رود رشد قیمتی در نماد‌های کوچک با شتاب بیشتری اتفاق بیفتد. این اتفاق می‌تواند روی نماد‌های بزرگ از جمله ۵۰ شرکت بزرگ بازار و نماد‌های حاضر در تابلوی اصلی بازار بورس به صورت مقطعی تأثیر منفی بگذارد.  
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->