به گزارش شهرآرانیوز، از هفته گذشته، فرایند یاددهی ـ یادگیری در استانهای مختلف کشور، دستخوش تغییر شده است و آموزش غیرحضوری جای آموزش حضوری را گرفته است.
وزارت آموزشوپرورش که در دوران تلخ کرونا، سامانه «شاد» را راهاندازی کرد، حالا به مدد «شاد» با تعطیلی فیزیکی مدارس موافقت کرده است تا کلاسهای درس در «شاد» راهاندازی شود.
اما این روزها گلایههای زیادی از سوی خانوادهها و همچنین کادر مدارس نسبت به روند آموزش غیرحضوری شنیده میشود.
به رغم اینکه از عمر «شاد» چندین سال میگذرد و تجربه پرباری هم از آموزش غیرحضوری را با خود یدک میکشد، اما در این روزها، فرایند آموزش به خوبی جریان ندارد.
یکی از علل این جریان، استفاده همزمان مدارس از «شاد» است؛ چیزی که قرار بود ساماندهی شده اجرا شود. بر این اساس قرار بود مدارس ابتدایی از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح، مدارس متوسطه اول از ساعت ۱۱ تا ۱۳ و مدارس متوسطه دوم از ساعت ۱۴ تا ۱۶ از کلاسهای درس استفاده کنند که در خیلی از موارد رعایت نشده است.
مسئولان شاد میگویند که آماده افزایش کاربران در شاد بودند و اقدامات لازم را نیز د این خصوص انجام دادهاند و کندی سامانه به دلیل عدم رعایت زمانبندی اعلامی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری کلاسهای درسی بوده است.
نکته دیگری که مسئولان شاد بر آن تأکید دارند، سرویس کلاس مجازی است؛ امکانی که برای آموزش غیرحضوری پیشبینی کردهاند که امکاناتی نظیر گفتوگوی تصویری چند نفره، اشتراکگذاری صفحه نمایش، بارگذاری فایل، استفاده از تخته مجازی و حضور و غیاب آسان و محیطی تعاملی را ارائه میکند، اما از ظرفیت آن استفاده نشده است.
خشایار فهیم مدیر محصول شاد به خبرنگار فارس گفت: «به رغم اینکه کد ۱۰۰ درصد تخفیف این سرویس به تمام مدارس ارائه شده است، به دلیل عدم آشنایی مدیران مدارس، فقط ۱۰ درصد از ظرفیت آن مورد استفاده قرار گرفت».
یکی از مشکلات مهم در ارائه آموزش غیرحضوری دانشآموزان، قطع برق است. ماجرایی که باعث شده است دانشآموزان نتوانند از آموزش مجازی بهرهمند شوند.
مادر یک دانشآموز کلاس پنجم در تهران گفت: «هنوز از شروع کلاس فرزندم در شاد چیزی نگذشته بود که برق رفت. وقتی برق میرود، اینترنت هم نداریم. وایفای که قطع شد و از آن طرف، اینترنت گوشی تلفن هم بسیار کم سرعت بود به طوری که هیچ فایلی را آپلود و دانلود نمیکرد».
وی ادامه داد: «روز گذشته هم بچهها فقط یک ساعت کلاس داشتند که از ساعت ۸ تا ۹ بود و بعد معلم تعطیل کرد. آخر این چه وضعیتی است. این بچهها که چیزی یاد نمیگیرند».
مادر دیگری که ۲ دانشآموز دارد. یکی دوم دبستان و یکی هم دبیرستانی؛ اظهار کرد: «هر دو فرزندم صبح کلاس داشتند که با رفتن برق، کامپیوتر خاموش شد و شارژ گوشی هم نداشتیم. اینترنت هم که بسیار ضعیف بود. واقعا بچهها نتوانستند از کلاس غیرحضوری استفاده کنند».
وی افزود: «مشکل اصلی آموزش غیرحضوری، تکالیفی است که معلم میدهد و مثلا میگوید تا نیم ساعت دیگر ارسال کنید و واقعا با نبود برق و اینترنت ضعیف، انجام آنها بسیار سخت است».
علیرضا کاظمی وزیر آموزشوپرورش درباره مشکلات سامانه شاد گفت که «این مشکلات را بررسی کرده و حل میکنیم»، اما خانوادهها با مشکل قطع برق و رفتن اینترنت هم مواجه هستند که این موارد باعث میشود حتی در صورت ارائه امکانات خوب در «شاد» نتوانند از آن استفاده کنند.
به نظر میرسد که باید برای قطع برق هم برنامهریزی صورت گیرد که حداقل در ساعتهای آموزش مجازی، برق قطع نشود یا اینکه در نحوه قطع برق مناطق نسبت به ساعت آموزش، تغییر رویکرد صورت گیرد.
منبع: فارس