پوشش مسافران ایستگاه‌های منتخب خطوط قطارشهری مشهد توسط اتوبوسرانی در روزهای پایانی ماه صفر مهرگان چشم‌انتظار تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای تکمیل واحدها + فیلم آغاز عملیات گسترده پاکسازی مبادی ورودی مشهد از ۲۸ مردادماه تا پایان دهه آخر صفر نگاهی به زندگی کریم طاهرزاده بهزاد طراح ماندگارترین بنا‌های عصر پهلوی اول در مشهد | خدمت شش‌ساله آقای معمار خدمت رسانی ۵۸۰۰ پاکبان مشهدی در روز‌های پایانی ماه صفر آمادگی آموزش و پرورش خراسان رضوی برای اسکان ۱۷۲ هزار نفر در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ فرهمندی: در دوره ششم مدیریت شهری، نگاه ویژه‌ای به توسعه شهر و اجرای پروژه‌ها داشتیم محمدیان‌یزدی: اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشکل ارتباطات محور شمالی‌جنوبی را حل می‌کند استاندار خراسان رضوی: پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز، گره ترافیکی بزرگی را در منطقه باز می‌کند + فیلم شهردار مشهد مقدس: نباید اجازه دهیم مشهد از نظر زیست‌محیطی به تهران دوم تبدیل شود + فیلم رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کمبود منابع، مانع کار ما نشده است کیفیت هوای مشهد همچنان در شرایط «قابل قبول» (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی خبر داد: پرداخت حدود ۸۳۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی به شهرداری ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌های استان مترو و اتوبوس در مشهد طی ۳ روز پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ رایگان شد آماده‌باش اورژانس مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ | استقرار ۳ هزار تکنسین فوریت‌های پزشکی پیرامون حرم امام‌رضا(ع) بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: ۹ هزار جای‌پارک و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطارشهری، با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد
سرخط خبرها

چالش‌های انسان محوری در سیاستگذاری حمل و نقل شهری

  • کد خبر: ۳۰۵۸۴۷
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳
چالش‌های انسان محوری در سیاستگذاری حمل و نقل شهری
امروزه شهر انسان محور و راهکار‌های دستیابی به آن مورد توجه مدیران و برنامه ریزان است، اما برای دستیابی به شهر انسان محور محدودیت‌ها و موانعی وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، نوع نظام حمل و نقل شهری و تعیین میزان استفاده شهروندان از خودرو یا ناوگان حمل و نقل عمومی به سیاست‌های کلان کشور مربوط می‌شود، از طرفی در مباحث معماری و شهرسازی عنوان می‌شود که شهر‌ها به سمت انسان محور بودن پیش بروند و از طرف دیگر بستر‌های مورد نیاز برای پیاده سازی این رویکرد ایجاد نمی‌شود؛ لذا به همین مناسبت با رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی مشهد در خصوص چالش‌های انسان محوری در سیاستگذاری حمل و نقل شهری گفت‌و‌گو می‌کنیم.

مجید نژاد حسین در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه چالش‌های انسان‌محوری در سیاستگذاری حمل و نقل شهری به مسائلی اشاره دارد که در پیاده‌سازی سیستم‌های حمل و نقل باید به نیاز‌ها و رفاه انسان‌ها توجه شود، اظهار می‌کند: مسائلی نظیر توازن بین حمل و نقل عمومی و خصوصی، ایمنی و امنیت، توجه به محیط زیست، فرهنگ‌سازی و آموزش، توسعه پایدار وحمایت از نوآوری از جمله موضوعاتی است که در سیاست گذاری حمل و نقل شهری باید به آن توجه داشت.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌ها، ایجاد توازن بین توسعه حمل و نقل عمومی و تسهیل استفاده از خودرو‌های شخصی است ادامه می‌دهد: سیاست‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که هر دو گزینه به طور همزمان تقویت شوند، تأمین ایمنی برای تمامی کاربران حمل و نقل، از جمله دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و مسافران حمل و نقل عمومی، از اهمیت بالایی برخوردار است. باید به طراحی معابر و سیستم‌های حمل و نقل به گونه‌ای توجه شود که ایمنی افراد حفظ گردد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی مشهد ادامه می‌دهد: سیاست‌های حمل و نقل باید به نیاز‌های تمامی اقشار جامعه، از جمله افراد با محدودیت‌های حرکتی، توجه کنند. ایجاد زیرساخت‌هایی که امکان دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی را فراهم کند، ضروری است.

وی با بیان اینکه توجه به محیط زیست یکی دیگر از مولفه‌های تاثیر گذار در حمل و نقل شهری است می‌گوید: انسان‌محوری به معنای توجه به کیفیت زندگی و سلامت شهروندان است. بنابراین، سیاست‌های حمل و نقل باید در راستای کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست طراحی شوند.

نژاد حسین فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندی را امری مهم تلقی می‌کند و در این خصوص می‌گوید: تغییر رفتار شهروندان و ترغیب آنها به استفاده از حمل و نقل عمومی یا دوچرخه‌سواری، نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش است. این امر می‌تواند چالشی بزرگ در سیاستگذاری باشد.

وی همچنین در خصوص توسعه پایدار می‌گوید: ایجاد سیاست‌هایی که علاوه بر تأمین نیاز‌های حمل و نقل فعلی، به توسعه پایدار و آینده‌نگر نیز توجه داشته باشند، یک چالش مهم است.

نژاد حسین تصریح می‌کند: با تغییرات جمعیتی و الگو‌های زندگی، نیاز‌ها و انتظارات شهروندان نیز تغییر می‌کند. سیاست‌ها باید به‌روز و منعطف باشند تا بتوانند به این تغییرات پاسخ دهند.

وی ادامه می‌دهد: تشویق به نوآوری در حوزه حمل و نقل، مانند استفاده از فناوری‌های جدید و سیستم‌های هوشمند، می‌تواند به بهبود تجربه حمل و نقل کمک کند. اما این نوآوری‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که نیاز‌های انسان‌ها را در نظر بگیرند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد می‌گوید: با توجه به این چالش‌ها، نیاز به رویکردی جامع و چندبعدی در سیاستگذاری حمل و نقل شهری وجود دارد که ضمن در نظر گرفتن نیاز‌های انسان‌ها، به توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی در شهر‌ها نیز توجه کند.

وی در پایان تصریح می‌کند: لذا در این راستا از راهکارهایی نظیر تدوین و اجرایی کردن سند جامع حمل و نقل به عنوان مهم‌ترین سند بالادستی در بخش حمل ونقل، استقرار مدیریت یکپارچه حمل ونقل بین نهاد‌های دولتی برای افزایش هماهنگی و چابکی در سیاست گذاری و اجرای برنامه ها، اصلاح الگوی تأمین مالی حمل ونقل مبتنی بر کاهش اتکا به بودجه عمومی، برنامه ریزی برای افزایش حداکثری سهم حمل ریلی بار، هوشمند سازی حمل ونقل با استفاده از فناوری‌های نوین و یکپارچه سازی سامانه‌های حمل ونقل همگانی درون شهری و برون شهری استفاده می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->