آیا ادارات، بانک‌ها و مدارس تهران فردا چهارشنبه (۵ دی ۱۴۰۳) تعطیل است؟ سازوکار برگزاری امتحانات دی ماه دانش‌آموزان اعلام شد زلزله شهرستان خواف خراسان رضوی را لرزاند آیا مدارس مشهد فردا چهارشنبه (۵ دی ۱۴۰۳) تعطیل است؟ ایرلاین‌های خارجی با گرانفروشی باعث هزاران دلار ارزبری از ایران می‌شوند بیش از ٢٧٣ هزار خودروی فرسوده امسال اسقاط شد واژگونی سواری سمند در محور سبزوار -نیشابور ۶ مصدوم برجای گذاشت ثبت تردد بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار وسیله نقلیه در مبادی ورودی و خروجی خراسان رضوی در آذرماه ۱۴۰۳ آیا مدارس ابتدایی البرز فردا چهارشنبه (۵ دی ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آیا مدارس اصفهان فردا چهارشنبه (۵ دی ۱۴۰۳) تعطیل است؟ مصرف «ریتالین» توسط دانشجویان و دانش‌آموزان چه عوارضی دارد؟ درخواست بازنشستگان از مدیرعامل تأمین اجتماعی: معوقات ۷ماهه متناسب‌سازی پرداخت شود تلاش برای تأمین پایدار دارو‌های حیاتی بیماران خاص مصرف دخانیات، مهم‌ترین عامل تسریع‌کننده بروز سرطان ریه  کشف بیش از ۱۰۰۰ دُز قرص تقلبی در مشهد (۴ دی ۱۴۰۳) اقدام بی شرمانه تعمیرکار آبگرمکن در منزل مشتری همراهی مردم، راه‌حل عبور از ناترازی انرژی متلاشی شدن چند باند سرقت در روز‌های اخیر توسط پلیس مشهد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی سه‌شنبه (۴ دی ۱۴۰۳) | تداوم روند آلودگی هوا تا پایان هفته جاری  ۱۳ مرکز درمانی جدید در مشهد مجوز گردشگری سلامت دریافت کردند اسراف برق در سطح شهر مشهد در روزهای بحران ناترازی | لامپ اضافه خاموش! تصمیم مسئولان پس از ۲ روز آلودگی هوا در مشهد: مدارس تعطیل، ادارات باز، اما در خانه بمانید! آغاز طرح تشدید نظارت بر ناوگان مسافربری در جاده‌های خراسان رضوی (۴ دی ۱۴۰۳) راهکار‌های درمان بیماری‌های ویروسی: نوشیدن مایعات گرم و دمنوش عسل و آویشن کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌ سر و گردن با مصرف چای و قهوه بازدید شبانه رئیس کل دادگستری خراسان رضوی از زندان سرخس | اعطای ۳ تا ۵ روز مرخصی به زندانیان واجد شرایط قانونی آیا اوزمپیک در کاهش وزن معجزه می‌کند؟ وقوع رگبار و رعد‌وبرق در ۵ استان طی امروز و فردا (۴ و ۵ دی ۱۴۰۳) ورود قرص‌های سقط جنین به بازار
سرخط خبرها

وحدت حوزه و دانشگاه، لازمه پیشرفت جامعه اسلامی است

  • کد خبر: ۳۰۶۳۱۶
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
وحدت حوزه و دانشگاه، لازمه پیشرفت جامعه اسلامی است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروزه بسیارند سازمان‌ها و موسساتی که از قالب سنتی حوزه در آمدند و با حفظ هویت حوزوی خود سبک و سیاق دانشگاهی پیدا کرده‌اند و از این نظر تحول قابل توجهی در مراکز حوزوی به وجود آمد است.

دکتر عباس جوارشکیان در گفتگو با شهرآرانیوز، خصوص وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: گاهی مراد از وحدت، یگانه شدن و یک شدن دو مجموعه، در سازمان و تشکیلات واحد است، قطعا کسانیکه منادی وحدت حوزه و دانشگاه بودند این معنا از وحدت مراد آنها نبوده است، معنای دیگر وحدت، الگو گرفتن طرفین از یکدیگر است بطوریکه نقاط قوت و جهات مثبت هر یک از نهاد حوزه و نهاد دانشگاه مورد پذیرش و الگو پذیری طرفین قرار گیرد. یک معنای دیگر از وحدت میتواند به معنای همکاری حوزه و دانشگاه با یکدیگر در حوزه تعلیم و تعلم باشد که البته هر چه در این معنا، وحدت پر رنگ‌تر باشد معنای وحدت بامسمی‌تر بنظر می‌رسد.

وی با بیان عرصه های تاثیر پذیر حوزه و دانشگاه از یکدیگر افزود: از جمله عرصه‌هایی که می‌تواند در معرض الگو پذیری و تعاملات و تبادلات حوزه و دانشگاه باشد یکی عرصه سازمان و ساختار‌های آموزشی است، دیگر، عرصه خط مشی‌ها و راهبرد‌های اساسی آموزشی و پژوهشی ناظر به اهداف مشترک است. ارزش‌های حاکم برتعاملات علمی درحوزه و دانشگاه هم عرصه بسیار مهم و پررنگی برای مراودات و الگو پذیری می‌تواند باشد، به ویژه دانشگاه‌های ما امروزه به ارزش‌های حاکم و ساری در حوزه نیاز مبرم دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ارزش‌هایی، چون "زی طلبگی" که به معنای نحوه زیست عالمانه در حوزه است. زیستی همراه با زهد، ساده زیستی و مناعت طبع. همچنین صفا و معنویتی که در حوزه است که در درجه نخست به نیت‌ها و انگیزه‌های معنوی طلاب و مدرسین برمی گردد. اگر این ارزش‌ها در دانشگاه‌ها الگوپذیری شود قطعا در تحول دانشگاه موثر است. طلبه‌ای که وارد حوزه می‌شود انگیزه قوی برای تحصیل معارف دینی دارد و این کمتر در دانشگاه دیده می‌شود. نیت و انگیزه وقتی مقدس و بزرگ باشد همه چیز را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و منجر می‌شود فضای تعلیم و تعلم توام با رعایت حریم‌ها و حرمت‌ها باشد. اینها از امتیازات حوزه است.

جوارشکیان تصریح کرد: سبک و سیاق تربیتی در حوزه و رابطه پر رنگ استاد و طلبه نیز باز از مواردی است که می‌تواند الگو‌های ارزشمندی برای دانشگاه و دانشگاهیان باشد. عرصه دیگری که مراودات حوزه و دانشگاه میتواند بسیار پر رنگ باشد عرصه دانش‌ها و فنون است هم از نظر انتقال دانش‌ها به یکدیگر و هم از حیث تولید دانش و تولید محتوای دروس. سهل‌تر از همه عرصه تبادل اساتید و مدرسان حوزوی و دانشگاهی است که همواره بستر آماده و فراهمی برای مراودات دو نهاد بوده است که به نظرم از جلوه‌های برجسته وحدت حوزه و دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به واقعیت‌های موجود و در میدان می‌توان گفت از ابتدای انقلاب تا به امروز گام‌های بلند و موثری در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه برداشته شده است. البته در این زمینه، باید معترف شد که حوزه پیشتاز بوده است. امروزه بسیارند سازمان‌ها و موسساتی که از قالب سنتی حوزه در آمدند و با حفظ هویت حوزوی خود سبک و سیاق دانشگاهی پیدا کرده‌اند و از این نظر تحول قابل توجهی در مراکز حوزوی به وجود آمد است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اکنون موسسات آموزشی و پژوهشی بسیاری در سطح کشور داریم که ساختار و سازمانی دانشگاهی دارند ولی تماما حوزوی‌اند مانند موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) که موسس آن مرحوم علامه مصباح یزدی هستند، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم و ده‌ها موسسه آموزشی و پژوهشی مهم را می‌توان یاد کرد که آثار علمی فاخری تولید کرده و در سطوح عالی علوم انسانی اسلامی در حال فعالیت‌اند و از شاخصه‌های لازم حوزوی و دانشگاهی نیز بخوبی برخوردارند.

وی افزود: امروزه حجم قابل توجهی از طلاب فاضل حوزوی در سطح تحصیلات تکمیلی به خصوص در رشته ها‌ی علوم انسانی مشغول هستند؛ و متقابلا کم نیستند دانشجویانی که یا در پایان تحصیلات دانشگاهی خود و یا در نیمه آن، تحصیل در حوزه را برگزیده‌اند. دانشکده‌های الهیات در سراسر کشور بویژه دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد از حیث حضور اساتید دانشگاهی و حوزوی و اشتغال به تحصیل طلاب فاضل در مقاطع ارشد و دکتری یکی از نمونه‌های بسیار بارز وحدت حوزه و دانشگاه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->