جدیدترین انیمیشن‌های ۲۰۲۵ در راه سینما «سندباد» روی آنتن تلویزیون+ زمان پخش انتشار یک رمان درباره رهبری هوش مصنوعی در جهان نام و موضوع فیلم بعدی محمدحسین مهدویان لو رفت + ویدیو آزیتا ترکاشوند نامزد جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره تورنتو شد فیلم نفس‌خور، به کارگردانی محمد کارت، در راه جشنواره فجر سریال جان‌سخت در راه نمایش خانگی + زمان پخش مروری بر کارنامه هنری بهروز شعیبی به بهانه انتصاب وی به عنوان رئیس جدید سینمای جوانان ایران حامد بهداد و لیلا حاتمی با فیلم سینمایی پیر پسر در راه جشنواره فجر تخفیف‌های ویژه فرهنگی و هنری به مناسبت بزرگداشت هفته مشهد + جزئیات گفت‌و‌گو با ۳  نماینده مشهدی حاضر در بیستمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی «تهران مبارک» آموزش داستان‌نویسی | شکل مولکول‌های جهان (بخش دوم) بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد حاشیه های هزارساله «شاهنامه» | مرور بخش چهارم کتاب «ایرانیان و رؤیای قرآن پارسی» معرفی سالن‌های میزبان آثار چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کامران نجف زاده با فصل دوم برمودا روی آنتن + زمان پخش فیلم بعدی کریستوفر نولان درباره چیست؟ فیلمساز ایرانی داور جشنواره‌های دهلی نو و جیپور هند شد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۳ جایزه بهترین فیلم جشنواره چنای هندوستان به فیلم در آغوش درخت رسید
سرخط خبرها

مروری بر کارنامه هنری بهروز شعیبی به بهانه انتصاب وی به عنوان رئیس جدید سینمای جوانان ایران

  • کد خبر: ۳۰۷۰۵۵
  • ۰۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
مروری بر کارنامه هنری بهروز شعیبی به بهانه انتصاب وی به عنوان رئیس جدید سینمای جوانان ایران
بهروز شعیبی، سینماگر برجسته مشهدی، رئیس انجمن سینمای جوانان ایران شد.

به گزارش شهرآرانیوز، بهروز شعیبی، کارگردان، بازیگر و یکی از چهره‌های برجسته سینمای ایران، به‌عنوان رئیس جدید انجمن سینمای جوانان ایران انتخاب شد. این انتخاب، گامی موثر در تقویت جریان سینمای مستقل و حمایت از نسل جوان فیلم‌سازان ایرانی محسوب می‌شود. شعیبی که متولد سال ۱۳۵۸ در مشهد است، با آثاری برجسته در سینما و تلویزیون، جایگاهی شاخص در عرصه هنر کشور یافته و توانسته هویتی منحصر‌به‌فرد برای خود در میان فیلم‌سازان ایرانی خلق کند.

از آغاز درخشان تا کارگردانی آثار ماندگار

بهروز شعیبی مسیر هنری خود را با بازی در فیلم ماندگار «آژانس شیشه‌ای» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا آغاز کرد. این نقش، نقطه شروعی برای ورود او به سینمای حرفه‌ای بود. اما علاقه شعیبی به سینما فراتر از بازیگری بود و او به‌سرعت وارد عرصه کارگردانی شد.

فیلم «دهلیز» که نخستین تجربه کارگردانی او در سال ۱۳۹۱ بود، توانست توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند و جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر را کسب کند. این موفقیت سرآغاز دوره‌ای درخشان در کارنامه او بود. پس از آن، شعیبی با آثار شاخصی، چون «سیانور» (۱۳۹۴)، «دارکوب» (۱۳۹۶) و «بدون قرار قبلی» (۱۴۰۰) نگاه خاص خود به موضوعات اجتماعی، انسانی و فرهنگی را در سینمای ایران تثبیت کرد.

بازیگری در نقش‌های متفاوت

شعیبی در کنار کارگردانی، در بازیگری نیز کارنامه‌ای پربار دارد. او در فیلم‌هایی مانند «طلا و مس»، «بادیگارد» و سریال‌هایی، چون «تنهایی لیلا» نقش‌هایی ماندگار ایفا کرده است. توانایی او در به تصویر کشیدن پیچیدگی‌های شخصیتی، او را به یکی از بازیگران توانمند سینمای ایران تبدیل کرده است.

سینماگری از دل مشهد با ریشه‌های فرهنگی بومی 

بهروز شعیبی، متولد و پرورش‌یافته در مشهد، همواره در آثارش نگاه ویژه‌ای به هویت بومی و ریشه‌های فرهنگی این شهر داشته است. او با بهره‌گیری از تجربه زیست در شهری مذهبی و تاریخی، توانسته در آثار خود فضایی ایجاد کند که هم دغدغه‌های فردی و هم موضوعات ملی را به شکلی متوازن منعکس کند.

یکی از آثار برجسته او که ارتباط نزدیکی با مشهد دارد، فیلم «بدون قرار قبلی» (۱۴۰۰) است. این فیلم که اقتباسی از داستانی نوشته مصطفی مستور است، داستان بازگشت زنی از اروپا به زادگاهش مشهد را روایت می‌کند. این زن، که پس از مرگ پدرش به ایران بازگشته، در جریان این سفر با مفاهیمی، چون هویت، گذشته و معنای زندگی روبه‌رو می‌شود. فیلم با بهره‌گیری از لوکیشن‌های مشهد، به‌ویژه حرم مطهر امام رضا (ع)، توانسته است روح فرهنگی و مذهبی این شهر را به تصویر بکشد.

«بدون قرار قبلی» با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد و جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی جشنواره فیلم فجر را کسب کرد. این موفقیت نشان‌دهنده تأثیر عمیق ریشه‌های بومی شعیبی در خلق آثاری است که علاوه بر پیام‌های انسانی، ارتباط نزدیکی با فرهنگ ایرانی دارند.

شعیبی در گفت‌و‌گو‌های مختلف تأکید کرده است که تجربه زندگی در مشهد و زیست در فضایی که معنویت و فرهنگ در آن تنیده شده، تأثیر زیادی بر نگاه او به سینما داشته است. این تأثیر در انتخاب موضوعات، فضاسازی و حتی شخصیت‌پردازی آثار او مشهود است.

او همچنین در فیلم‌های دیگری که کارگردانی کرده، مانند «سیانور» و «دهلیز»، گرچه به‌صورت مستقیم به مشهد اشاره نمی‌شود، اما نگاه انسانی و اجتماعی او ریشه در تجربیات زیسته‌اش در این شهر دارد. شعیبی با این آثار نشان داده که می‌توان با بهره‌گیری از هویت بومی، داستان‌هایی جهانی و قابل‌فهم برای مخاطبان مختلف خلق کرد.

ریاست انجمن سینمای جوانان ایران؛ فرصتی برای آینده سینما

انتصاب بهروز شعیبی به‌عنوان رئیس انجمن سینمای جوانان ایران، امید‌های تازه‌ای را برای پیشرفت سینمای جوان و تقویت استعداد‌های نوظهور ایجاد کرده است. حضور فردی با، تجربه، تفکر و خلاقیت در این جایگاه، نویدبخش دوره‌ای پویا و موثر برای سینمای جوانان ایران است.

شعیبی نه‌تنها به‌عنوان یک سینماگر موفق بلکه به‌عنوان فردی که نگاه ملی و بومی را در آثارش گنجانده، می‌تواند پلی میان گذشته پرافتخار و آینده‌ای روشن برای سینمای ایران باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->