به گزارش شهرآرانیوز، حرمتالله رفیعی در نشست مجمع ملی تشکلهای گردشگری کشور با اعضای فراکسیون گردشگری مجلس و نمایندگان دولت، با اشاره به وضعیت حمل و نقل هوایی در کشور و گرانفروشی ایرلاینها خطاب به نمایندگان مجلس، دولت و اعضای فراکسیون هشدار داد: کار خطرناکی که هم اکنون در حال انجام است و دولت و مجلس باید همین امروز با آن مقابله کنند، این است که ایرلاینهای خارجی نظیر هواپیمایی قطر و ترکیش ایرلاینز نرخها را از روی سیستم خود حذف کردند و، چون در ایران فقط چهار ایرلاین فعال است، بلیتها را به چندین برابر نرخ واقعی در ایران میفروشند و کاری از دست ما برنمیآید.
وی افزود: نرخ پرواز هایکلاس تهران – پاریس و هواپیمایی ترکیش در ایران ۱۴۰میلیون تومان است که اگر این بلیت را خارج از ایران تهیه کنیم، نرخ آن ۴۰ میلیون تومان است درحالی که این ایرلاین هر روز، هفت پرواز از ایران دارد و هزار و ۴۰۰ مسافر را جابجا میکند؛ بنابراین باید فکری به حال این وضعیت کرد. چون ارز زیادی از کشور خارج میشود.
رفیعی با بیان اینکه به دلیل تاخت و تاز ایرلاینهای خارجی و محدودیتهای پروازی ایرلاینهای داخلی، بلیت تهران - پاریس در ایرلاین قطری ۵۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است، ادامه داد: بدتر از همه اینها این است که وقتی این بلیت از کشوری دیگر صادر میشود، تمام دیتابیس (اطلاعات) و مشخصات افراد ایرانی در سرورهای خارجی نصب است و اطلاعات همه مسافران در سرویسهای خارجی منقوش میشود؛ بنابراین ایرلاینهای خارجی علاوه بر این که بلیت پرواز را سه و نیم برابر گرانتر به ایرانیها میفروشند و خروج ارز از ایران را تشدید میکنند، اطلاعات کامل اتباع ایران را هم در سیستم خود ثبت و ضبط میکنند.
رئیس مجمع ملی تشکلهای گردشگری کشور گفت: گردشگری ایران در حال تجربه شرایط بسیار نابسامانی است. هر تلنگری در هر کجای دنیا وارد شود، نخستین آسیب آن به صنعت گردشگری ایران وارد میشود، حتی تاثیرات ناشی از افزایش و کاهش نرخ دلار نیز متوجه صنعت گردشگری کشور میشود و این تلاطمات سبب شده گردشگری ایران در وضعیت بسیار شکنندهتر از قبل قرار بگیرد.
رفیعی با اعلام این که بخش خصوصی صنعت گردشگری ایران با تمام ناملایمات موجود به سطحی از بلوغ رسیده که بتواند صنعت گردشگری را بدون هیچ حمایتی از سوی دولت و حاکمیت سرپا نگه دارد، افزود: پایههای صنعت گردشگری توسط افراد متخصص اداره میشود و بخش خصوصی این حوزه هیچ گاه کاسه گدایی در دست نگرفت تا بتواند گردشگری را در جایگاه خود حفظ کند.
وی افزود: تنها صنعتی که عایدات آن مستقیم وارد جیب مردم میشود، صنعت گردشگری است که پول حاصل از آن به خزانه دولت نمیرود و مستقیم به دست مردم میرسد. گردشگری تنها صنعتی است که بدون آن که پالایشگاه و کارخانه بسازد و از تسهیلات خاص استفاده کند، از ابتدا روی پای خود ایستاد و ارزآوری داشت.
رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران خطاب به نمایندگان مجلس و دولت تاکید کرد: دولت و حاکمیت باید دور این صنعتی که بدون استفاده از منابع و امکانات دولتی برای کشور ارزآوری دارد، بچرخند نه آن که چوب لای چرخ این صنعت بگذارند.
رفیعی گفت: بخش خصوصی گردشگری هیچ حمایتی از دولت نمیخواهد و از دولت انتظار ندارد دست آن را بگیرد. حرف این بخش به مجموعه دولت و حاکمیت آن است که حالا که دست این صنعت را نمیگیرد، پایش را رها کند تا بتواند حرکت کند.
رفیعی با انتقاد از دریافت ۱۰ یورو مالیات خروج از کشور از مسافران ایرانی در فرودگاهها علاوه بر پرداخت عوارض خروج از کشور گفت: چرا این اتفاق افتاده است؟ نمایندگان مجلس در یک مصوبه ناوگان حمل و نقل اعم از ریلی، جادهای، هوایی و زمینی که معاف از مالیات بود را در دوره گذشته سهوا یا عامدانه حذف کردند در حالی که مسافر نباید مالیات هواپیمایی را پرداخت کند که از ایران بلند میشود و در آسمان کشورهای دیگر پرواز میکند.
وی درباره وضعیت گردشگری داخلی کشور نیر بیان کرد: هزینه گردشگری در ایران گران است. در مقایسه با همه کشورها دنیا هر چقدر ارزش پول ملی ایران کمتر و ارزش ارزهای خارجی افزایش پیدا میکند هزینههای ما هم افزایش پیدا میکند و با هیچ کجا قابل رقابت نیستیم.
وی افزود: ما اعلام میکنیم ۶ میلیون گردشگر خارجی داریم، این آمار واقعی نیست. ۶۰۰ هزار گردشگر خارجی هم نداریم. آنهایی که به ایران سفر میکنند گردشگر نیستند. اصلا گردشگر خارجی به ایران نمیآید و آنها که به عنوان گردشگر ورودی جا میزنند، افرادی هستند که در حال رفت و آمد از ایران هستند.
رییس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران افزود: تا هزینه سفر و هزینه مراکز اقامتی مدیریت نشود و زیاده خواهی ایرلاینها که به ازای هر ساعت نفر پرواز ۳۰ تا ۳۵ دلاری حداکثر با سود آن، بیش از ۱۰۰ دلار در ایران میگیرند، صنعت گردشگری کشور به سرانجام نمیرسد و باید برای این موارد نظم و نسق یافت.
رفیعی با قدردانی از تلاشهای علی اصغر شالبافیان در معاونت گردشگری و تبریک به حضور محمدعلی محسنی بندپی در این معاونت گفت: افتخار بخش خصوصی گردشگری این است که بیش از سه سال با مدیریت قبلی گردشگری کشور همکاری کرده و در هیچ دورهای بخش خصوصی گردشگری تا این اندازه با بخش دولتی همسو و همدل نبود که امیدواریم با محسنی بندپی این تعامل استمرار داشته باشد.
محسن فتحی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس نیز با تاکید بر اقدامات تاثیرگذار فراکسیون گردشگری مجلس در دوره قبل و در برنامه هفتم توسعه گفت: بر اساس اقدامات فراکسیون گردشگری مجلس یازدهم بود که برای نخستین بار در احکام برنامه پنج ساله، توسعه صنعت گردشگری لحاظ شد. در مجلس دوازدهم به محض آغاز عضوگیری فراکسیون گردشگری، همان لحظه فراکسیون گردشگری مجلس تکمیل شد و دغدغهمندی نمایندگان در حوزه گردشگری به قدری زیاد بود که ظرف ۱۵ ثانیه فهرست ۳۵ عضو فراکسیون گردشگری تکمیل شد.
فتحی با تاکید بر اقدامات تاثیرگذار رئیس سابق فراکسیون سابق گردشگری در برنامه هفتم توسعه گفت: اقدامات فراکسیون گردشگری مجلس یازدهم درخصوص برنامه هفتم توسعه کشور را فراموش نخواهیم کرد چراکه برای نخستین بار گردشگری در احکام برنامه پنجساله لحاظ شد.
وی افزود: دوره قبل مجلس نزدیک به ۵۰ فراکسیون داشتیم. به همین دلیل با آغاز به کار مجلس دوازدهم و براساس آئین نامه کمیسیونهای داخلی مجلس یازدهم، قاعده جدیدی برای فراکسیونها مبنی براینکه فعالیت فراکسیونها باید قاعدهمند شود، اعمال شد. به همین دلیل هر کدام از نمایندگان مجلس حق عضویت در چهار فراکسیون را دارند و بیش از این تعداد قابلیت عضوگیری وجود ندارد و سقف عضویت نمایندگان نیز در یک فراکسیون ۳۵ نفر است.
منبع: ایرنا