به گزارش شهرآرانیوز، دومین همایش ملی ترانزیت ایران دیپلماسی کریدوری، عصر امروز (چهارشنبه ۵ دی ۱۴۰۳) با حضور امین ترقع رئیس مرکز بینالملل وزارت راه و شهرسازی، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای، غلامحسین مظفری استاندار خراسان رضوی، محمدرضا توکلیزاده رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی، جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی و جمعی از کارشناسان، صاحبنظران و مدیران شرکتهای فعال در حوزه ترانزیت در تالار همایشهای اتاق بازرگانی استان برگزار شد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به سه نفع اساسی تقویت زیرساختهای ترانزیتی اظهار کرد: با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تشکیل چند کشور مستقل، موقعیت تجاری ایران در دنیا بسیار پیشرفت کرد؛ چه آنکه ما بیش از چند دهه در کانون توجه تجار چینی، اروپایی و حتی آمریکایی بودهایم تا با اشتراکگذاری موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومیک خود برای عبور محمولههای تجاری، مسیری امن و حتی ارزانتر از حملونقل دریایی برای بازرگانان جهان فراهم کنیم.
هدایتی افزود: سه نفع اساسی در تقویت زیرساختهای ترانزیتی وجود دارد؛ در گام اول، رسیدگی ضمنی به معضل قاچاق است که اگر تاجران با سیاستهای حمایتی تشویق شوند، عرصه به شکل طبیعی برای قاچاقچیان تنگ میشود. در سال گذشته بیش از ۹۰ میلیون دلار خسارت نظام تولید کشور فقط به دلیل ازدست رفتن فرصتهای ترانزیتی حاصل شده که این رقم معادل با ایجاد ۸ پایانه بینالمللی در مرزهاست. در گام دوم، تقویت ارتباطات و تعاملات بینالمللی با همسایگان است که میتوان منافع متعددی در حوزههای اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی برای آن درنظر گرفت.
وی بیان کرد: در سال گذشته و در دولت سیزدهم، رکورد ترانزیت تجاری ایران با ثبت آمار ۱۵ میلیون تُن بار شکست و این زیرساخت وجود دارد که بازهم این رکورد جابجا شود. در یک نمونه خاص، در همین ایام امنیت پایدار مرزهای شرقی باعث شده تا روزانه بیش از هزار دستگاه تریلی از مرز دوغارون عبور کند که این رقم بازهم قابل بهبود است.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه حدود یکدهم اقتصاد کشور در شرایط فعلی با حوزه ترانزیت گره خورده است، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد ترانزیت تجاری کشور از طریق شبکه راههای جادهای انجام میشود و این زمینه اقتصادی توانسته فقط بهصورت مستقیم برای بیش از ۵۰ هزار راننده و ۴۰ هزار خودروی سنگین اشتغالزایی کرده است.
احمد زمانیان یزدی رئیس انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی هم در ابتدای این نشست، خراسان رضوی را قطب ترانزیت کشور و دروازه صادرات به جهان شرق دانست و گفت: برگزاری این رویداد ملی در مشهدالرضا (ع) بهروشنی نشان میدهد که جایگاه خراسان رضوی در این حوزه بسیارمهم و اساسی است. در جهان امروز که تجارت، پایه اساسی توسعه پایدار محسوب میشود، کریدورها شاهکلید رونق اقتصادی هستند و باور همه کارشناسان این است که ایران اسلامی با برخورداری از بزرگترین کریدورهای ترانزیتی میتواند حلقه وصل جهان غرب و شرق باشد.
وی بیان کرد: دومین همایش ملی ترانزیت ایران دیپلماسی کریدوری قرار است پنجرهای برای تعامل گستردهتر وزارت امور خارجه با نهادهای اقتصادی دولتی و بخش خصوصی باشد. این رویداد علاوه بر گردهم آوردن فعالان صاحبنام این حوزه، زیربنای علمی و پژوهشی هم دارد و فراخوان این رویداد ابتدا در پایگاه اشتراک داده سیویلیکا مطرح و سپس در مدت کوتاه از زمان فراخوان تا آغاز داوریها، بیش از ۲۶ مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی اظهار کرد: طرحها و آثار خوبی در حوزه ترانزیت، حملونقل، اصلاح زیرساختها و لجستیک ترابری ارائه شده که پس از داوری در مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی ایران، از این میان سه مقاله برتر در این همایش معرفی خواهند شد.
وی بیان کرد: «فرصتها و چالشهای توسعه خدمات لجستیک کشور» به قلم مهدی رحیمی و حمیدرضا رحمتی از مرکز پژوهشهای مجلس، «توسعه شبکه ریلی کشور مبتنی بر سند آمایش سرزمینی» به قلم عبدالله رحمتقرائی از استان گلستان و «شناسایی و رتبهبندی عوامل کلیدی برای ایجاد شبکه کریدورهای موفق» نوشته منصور کیانیمقدم و حمید دشتی از خراسان رضوی سه اثر برگزیدهای است که در این رویداد موردتجلیل قرار میگیرد و تفاهمنامه اجرای این پژوهشها نیز همینجا منعقد خواهد شد.