قیمت موتور سیکلت درجا زد | خریداران به تعمیر فرسوده‌ها روی آوردند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه سه‌‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ | سکه امامی ۸۴ میلیونی شد قطعی برق و خاموشی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟ + فیلم محدودیت جدید بانک مرکزی برای تسهیلات مضاربه چه تاثیری بر پرداخت تسهیلات بانک‌ها دارد؟ تامین مسکن ۵۷ درصد از هزینه‌های خانوار شهری را می‌بلعد بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | هونگچی ۶۰ میلیون تومان گرانتر شد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت ساینا در کانال ۵۴۲ میلیون تومان قیمت موبایل‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون در مشهد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | آیفون ۱۶ پرومکس رجیسترشده چند؟ فرایند تخصصی‌شدن بانک‌ها آغاز شد | تفکیک بانک‌ها به ۶ نوع مؤسسه اعتباری اختصاص ۸ هزار میلیارد ریال مالیات به سلامت مردم خراسان رضوی توانیر مامور به افزایش واردات برق از ترکمنستان شد شرط جدید ثبت‌نام خودرو اعلام شد بانک مرکزی به بانک‌ها برای پایان مضاربه‌های بی‌ضابطه هشدار داد خراسان رضوی، قطب دوم تولید تخم‌مرغ کشور بورس سبزپوش ماند، اما بی‌رمق | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) قیمت نفت با وجود تهدیدات ترامپ ثابت ماند (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وزیر نیرو: پیک مصرف برق را پشت سر گذاشتیم تمرکز اتاق اصناف مشهد بر کنترل قیمت کالا‌های اساسی در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ +فیلم ۷۴ درصد اراضی کشاورزی خراسان رضوی همچنان آبیاری پرمصرف دارند | اصلاح الگوی کشت؛ نوشدارو بعد از مرگ سهراب قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | صعود دلار به کانال بالاتر ویدئو | کاهش میلیونی قبض آب با تعویض یک واشر نرخ دلار در بازار آزاد مشهد رشد کرد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) نرخ طلا در مشهد افزایشی آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) دست دلالان از بازار مرغ خراسان رضوی کوتاه شد زمان برگزاری سیزدهمین آزمون استخدامی تغییر کرد قطع برق برخی از صنایع غذایی با وجود مصوبه ستاد انرژی خراسان رضوی همچنان ادامه دارد بررسی وضعیت بلیت هواپیما و قطار تهران به مشهد در روز‌های پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | ثبات قیمت سیب‌زمینی و رشد قیمت پیاز مشترکان پرمصرف برق محدود می‌شوند | قبوض برق در چه صورتی نجومی شناخته می‌شود؟
سرخط خبرها

افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت تمام‌شده تولید خودرو

  • کد خبر: ۳۰۸۰۱۵
  • ۱۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت تمام‌شده تولید خودرو
یک عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: تغییر محل ارز اختصاصی به واردات مواد اولیه تولید قطعات خودرو از نیمایی به بازار توافقی هرچند افزایش حدود ۲۵ درصدی قیمت خودرو را در پی دارد، اما ما از این تغییر نه به گرانی بلکه به اصلاح قیمت خودرو و واقعی‌شدن آن یاد می‌کنیم!

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا نجفی‌منش درباره پیامد‌های تغییر ارز تخصیصی به واردات مواد اولیه تولید خودرو از ارز نیمایی به ارز بازار توافقی گفت: قیمت ارز نیمایی با قیمت ارز در بازار توافقی حدود ۵۰درصد فاصله دارد و با این تغییر قیمت ارز اختصاصی به صنعت خودرو از حدود ۴۰هزار تومان به حدود ۶۰هزار تومان صعود کرده است و بی‌تردید تغییر نرخ ارزی که به واردات مواد اولیه صنعت خودرو اختصاص پیدا می‌کند می‌تواند تا ۲۰درصد تا ۲۵ درصد به افزایش قیمت تمام‌شده تولید خودرو و در ادامه قیمت محصول نهایی بینجامد با این حال آنچه در پی تغییر قیمت ارز در قیمت خودرو حادث می‌شود را نمی‌توان افزایش قیمت نام داد بلکه آنچه در این زمینه رخ می‌دهد تعدیل قیمت است و در واقع اکنون قطعات خودرو و در ادامه خودرو با قیمت واقعی عرضه می‌شود. 

وی افزود: بنابراین ما از این افزایش به عنوان اصلاح قیمت خودرو یاد می‌کنیم و سیاستگذار نیز در تعیین نرخ دستوری برای خودرو باید این اصلاحات را در نظر داشته باشد در غیر این صورت این تغییر در نرخ ارز ضرر و زیان خودروساز را در بر خواهد داشت. 

رئیس انجمن قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: این تغییر در نرخ ارز تخصیصی سبب می‌شود خودروسازانی که ارزبری کمتری دارند بهتر رشد کنند همچنین در پی این اتفاق خرید خارجی صنعت خودرو متعادل‌تر از میزان کنونی شود اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که شماری از قطعات به طور مثال لِنت خودرو هر چند در داخل تولید می‌شوند و در تولید آن هم مازاد وجود دارد، اما همچنان واردات آن برقرار است.

وی یادآور شد: تعدیل قیمت ارز تخصیصی به واردات قطعات می‌تواند مانع از تکرار مواردی از این دست شود و تغییر نرخ ارز سبب می‌شود تولید داخل نسبت به واردات مواد اولیه تولید قطعات خودرو مقرون به صرفه‌تر باشد. این در حالی است که اکنون برای شماری واردات نسبت به تولید داخل ارجحیت دارد و در واردات جذابیتی وجود دارد که در تولید داخل نیست. 

نجفی‌منش تصریح کرد: شکل‌گیری بازار توافقی ارز را می‌توان حرکتی به سوی تک نرخی شدن ارز در کشور قلمداد کرد و این تک نرخی شدن به نفع کل صنعت خودرو است و چنانچه همواره گفته‌ام باز هم تاکید دارم در صورتی که شکل‌گیری این بازار به ایجاد ارز تک نرخی در کشور بینجامد می‌تواند سیاست موفقی باشد. چند نرخی بودن ارز‌ام‌الفساد است و واردات و صادرات با ارز ارزان مفسده‌های بسیاری را به بار می‌آورد.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->