روایتی از بیست و چهارمین نمایشگاه مبلمان مشهد | مبلمان ایرانی در تقاطع هنر و صنعت کشف ۱۴۲ کیسه آرد خارج از شبکه یارانه‌ای در خراسان رضوی (۱۹ دی ۱۴۰۳) موبایل‌های سامسونگ را چند بخریم؟ (۱۹ دی ۱۴۰۳) ساعت خرید عرضه اولیه «ومپنا» اعلام شد (۱۹ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۹ دی ۱۴۰۳) | تیگو، ۳ میلیارد و ۴۵ میلیون تومان بورس در پشت سد ۳ میلیونی | رشد ۲۲.۵ هزار واحدی شاخص کل (۱۹ دی ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۹ دی ۱۴۰۳) | کوییک، شاهین و تارا ارزان شدند گردهمایی آموزشی مدیران فرودگاه‌های کشور در فرودگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد (۱۹ دی ۱۴۰۳) افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۱۹ دی ۱۴۰۳) آخرین قیمت دلار توافقی نیما، امروز (چهارشنبه، ۱۹ دی ۱۴۰۳) | دلار اسکناس از ۶۸ هزار تومان عبور کرد نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۹ دی ۱۴۰۳) | دلار باز هم ۸۰ هزار تومانی شد احداث و تعمیر ۲ هزار و ۶۸۵ مورد مسکن مددجویان در خراسان رضوی در ۹ ماه نخست ۱۴۰۳ قیمت ۶ محصول ایران خودرو کاهش یافت (۱۹ دی ۱۴۰۳) + جدول جزئیات بیشتر از موضوعات بن کارگری و حق‌مسکن کارگران در جلسه شورای عالی کار خبر جدید رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اجرای طرح ساماندهی نیرو‌های شرکتی (۱۹ دی ۱۴۰۳) دوشنبه آینده منتظر عرضه اولیه جدید باشید (۲۴ دی ۱۴۰۳) | میزان نقدینگی عرضه اولیه «نیشکر» چقدر خواهد بود؟ ارزش سهام عدالت امروز (چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳) چقدر شد؟ پیش‌بینی بازار نفت در سال ۲۰۲۵ | طلای سیاه گران می‌شود؟ فروش محصولات مدیران خودرو از امروز (چهارشنبه، ۱۹ دی ۱۴۰۳) آغاز می‌شود + جدول بررسی روند تغییرات بازار کار استان در ۵ سال گذشته | عقب‌گرد اشتغال در خراسان رضوی قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۹ دی ۱۴۰۳) | سیب‌زمینی گران شد قیمت طلای جهانی امروز (چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳) چقدر شد؟ کدام جایگاه‌های سوخت امروز در تهران بنزین سوپر عرضه می‌کنند؟ (۱۹ دی ۱۴۰۳) + آدرس هشدار مهم به خریداران طلا | مراقب سودجویان باشید آیا حقوق کارگران تغییر می‌کند؟ | پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی مصرف ۳۰ درصد گاز کشور در استانهای تهران و البرز فرزین خبر داد: پرداخت تسهیلات مسکن به ۸۰۰ هزار متقاضی بلاتکلیف تشکیل پرونده ۴۰ میلیارد ریالی برای یک نانوای متخلف در مشهد (۱۸ دی ماه ۱۴۰۳) بخشنامه جدید بانک مرکزی برای ساماندهی و نظارت بر بازار رمزارزها
سرخط خبرها

چطور از قوانین فربه و ناکارآمد مالیاتی دور شویم؟

  • کد خبر: ۳۰۹۲۰۲
  • ۱۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
چطور از قوانین فربه و ناکارآمد مالیاتی دور شویم؟
در سال‌های اخیر، همواره انتقاد از سهم اندک مالیات در اداره کشور مورد‌توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفته است. نقطه‌مشترک همه دیدگاه‌ها، این است که باید اتکای کشور از درآمد‌های نفتی به مالیات تغییر یابد.

در سال‌های اخیر، همواره انتقاد از سهم اندک مالیات در اداره کشور مورد‌توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفته است. نقطه‌مشترک همه دیدگاه‌ها، این است که باید اتکای کشور از درآمد‌های نفتی به مالیات تغییر یابد. در‌همین‌رابطه، محمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی، اخیرا اعلام کرد که نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در دنیا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است، اما این عدد در ایران در سال۱۴۰۰ حدود ۵.۷‌درصد بوده و در سال۱۴۰۲ به ۷.۷‌درصد رسیده است.

هرچند افزایش سهم مالیات در تأمین هزینه‌های کشور گزاره‌ای درست است، تحقق این امر نیازمند پیش‌زمینه‌هایی است. بی‌توجهی به این پیش‌زمینه‌ها می‌تواند منجر به فربه‌شدن قوانین مالیاتی و ناکارآمدی آنها در مرحله اجرا شود؛ بنابراین، راهکار مؤثر برای افزایش سهم مالیات در اداره کشور چیست؟

«دارون عجم‌اوغلو»، «سایمون جانسون» و «جیمز رابینسون»، اقتصاددانان برجسته، نهاد‌ها را به دو گروه «استخراجی» و «فراگیر» تقسیم می‌کنند. آنها تأکید دارند که نهاد‌ها در هر جامعه‌ای، نقش تعیین‌کننده‌ای در رشد اقتصادی و توسعه دارند. در این نظریه، نهاد‌های فراگیر فرصت‌های اقتصادی را به‌طور‌گسترده برای همه افراد جامعه فراهم و امکان استفاده از توانایی‌ها و استعداد‌های افراد را مهیا می‌کنند.

در مقابل، نهاد‌های استخراجی، منابع و ثروت‌ها را از جامعه اخذ می‌کنند. این نهاد‌ها ممکن است به‌جای ایجاد فرصت‌های برابر برای همه شهروندان، منابع کشور را ناعادلانه توزیع کنند و مانع رقابت سالم و توسعه پایدار شوند.

در ایران، برخی گروه‌ها و شرکت‌ها با استفاده از قوانین موجود از معافیت‌های مالیاتی یا نرخ‌های مالیاتی پایین‌تری بهره‌مند می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، معافیت‌های مالیاتی گسترده، ظرفیت مالیات‌ستانی کشور را از تولید ناخالص داخلی به کمتر از ۶۰درصد رسانده است. سامان‌دهی هوشمندانه این معافیت‌ها با حذف موارد غیرضروری و ناکارآمد می‌تواند به افزایش درآمد‌های مالیاتی کشور کمک کند.

در کنار این مسئله یکی از الزامات موفقیت در افزایش سهم مالیات از درآمد‌های کشور، توسعه نهاد‌های فراگیر است. آمار‌ها نشان می‌دهد که شاخص امنیت سرمایه‌گذاری و شاخص بهبود فضای کسب‌وکار در ایران وضعیت مناسبی ندارد و همین‌مسئله فعالیت‌های اقتصادی را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

قوانین و مقررات جاری شامل قوانین عادی، آیین‌نامه‌ها و سیاست‌های حاکم بر تدوین و اجرای آنها، از مؤلفه‌های اصلی شکل‌دهنده محیط نهادی کسب‌وکار در هر کشوری به شمار می‌روند.

تغییرات بیش‌از‌حد و غیرمنتظره سیاست‌ها و قوانین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فضای کسب‌وکار ایران است که امکان برنامه‌ریزی بلندمدت را از کسب‌وکار‌ها گرفته است. این در‌حالی است که انتظار می‌رود هرگونه تغییر در سیاست‌ها و قوانین، در زمان تدوین به اطلاع ذی‌نفعان برسد و نظر آنها اخذ شود.

بررسی مهم‌ترین موانع کسب‌وکار بیان‌شده ازسوی فعالان اقتصادی حاکی از آن است که غیرقابل‌پیش‌بینی‌بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی و موانع در فرایند‌های اداری و اخذ مجوز‌های کسب‌وکار در دستگاه‌های اجرایی جزو مهم‌ترین مشکلات فضای کسب و‌کار در ایران هستند. مشکلات موجود در فضای کسب‌وکار نشان می‌دهد که کشور همچنان با چالش‌های جدی در توسعه نهاد‌های فراگیر مواجه است. این مسئله بسیاری از کسب‌وکار‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است. 

بر‌این‌اساس، یکی از شروط اساسی برای افزایش سهم مالیات از درآمد‌های کشور، اصلاحات عمیق نهادی و توسعه نهاد‌های فراگیر است. نهاد‌هایی که بتوانند بستر فعالیت‌های اقتصادی را به‌صورت مساوی و عادلانه بین افراد جامعه فراهم کنند، باعث رشد اقتصاد و افزایش درآمد‌های مالیاتی خواهند شد؛ اما در صورت عدم توسعه نهاد‌های فراگیر، تأکید صرف بر افزایش ارقام مالیاتی در بودجه‌های سالانه، نتیجه‌ای جز فشار بیشتر بر بخش رسمی اقتصاد نخواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->