پیش بینی بورس (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳)| بازار وارد فاز خنثی می‌شود؟ کاهش مصرف گاز در صنایع، توقف تولید را در پی دارد تأمین گوشت مرغ ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۴ در مشهد و خراسان رضوی کلید خورد (۸ دی ۱۴۰۳) درباره مرحوم مهندس باقر مستوفی، پدر صنعت پتروشیمی ایران | مرد چالش‌های بزرگ ساعات کاری بانک‌ها تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شد نقش صادرکنندگان در جهش نرخ ارز چیست؟ بررسی قیمت امروز موبایل (۸ دی ۱۴۰۳) | شیائومی نوت ۱۳ چند؟ افزایش ۲ تا ۴۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های خارجی (۸ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۸ دی ۱۴۰۳) | سورن پلاس ۸۴۱ میلیون تومان شد برنامه قطعی برق در مشهد تغییر کرد (۸ دی ۱۴۰۳) طلا در مشهد از مرز ۵.۲ میلیون تومان هم عبور کرد (۸ دی ۱۴۰۳) موتور سهام کوچک بازار سرمایه روشن شد | افت ۲۱ هزار واحدی شاخص بورس (۸ دی ۱۴۰۳) وزیر نفت خبر داد: افزایش ظرفیت تولید نفت تا حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز برای خرید عرضه اولیه «آواک» فقط ۲ ساعت فرصت دارید (۸ دی ۱۴۰۳) هر باک بنزین سوپر، ۱.۶ میلیون تومان! فاصله کوتاه نرخ طلا در مشهد با ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی شدن (۸ دی ۱۴۰۳) قیمت بنزین سوپر وارداتی اعلام شد (۸ دی ۱۴۰۳) | عرضه بنزین سوپر وارداتی تا آخر سال صعود سه‌پله‌ای تولید فولاد ایران در دنیا بیش از نیمی از کل سپرده‌های بانکی کشور، در استان تهران قرار دارد! خانه‌های کلنگی در تهران نجومی شد دلار بازار آزاد در محدوده ۸۱ هزار تومان (۸ دی ۱۴۰۳) | سکه از ۵۶ میلیون تومان عبور کرد اعتمادسازی، پیش‌نیاز توسعه اقتصادی سود سهام عدالت خود را چگونه یک‌جا دریافت کنیم؟ طلای جهانی یخ زد | قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ اعلام جزئیات پیش‌فروش برخی از محصولات سایپا از روز دوشنبه (۱۰ دی ۱۴۰۳) آخرین مهلت ثبت درخواست محصولات ایران‌خودرو اعلام شد علت مسدودی صرافی‌های رمزارز چیست؟ آخرین قیمت ارز توافقی نیما در مرکز مبادله امروز (۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ دلارحواله ۶۴ هزار و ۵۹۵ تومان شد هشتمین عرضه اولیه امسال بازار سهام امروز (۸ دی ۱۴۰۳) انجام می‌شود + جزئیات
سرخط خبرها

اختلاف ۴ برابری قیمت میوه از باغ تا بازار/ عامل گرانی میوه کیست؟

  • کد خبر: ۳۱۰۲۱
  • ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
اختلاف ۴ برابری قیمت میوه از باغ تا بازار/ عامل گرانی میوه کیست؟
بی توجهی به مصوبه الگوی کشت بر اختلاف چندبرابری قیمت در بازار دامن زد

به گزارش شهرآرانیوز، با توجه به اقلیم ۴ فصل کشور، بستر برای تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور مهیاست، اما در برخی مواقع اختلاف قیمت از مزرعه تا بازار به حدی بالاست که میوه و صیفی با چند برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده می رسد.

اگر چه عموم افراد تصور می کنند که کشاورزان از آشفتگی بازار، سودهای حداکثری به جیب می‌زنند، اما در بسیاری از مواقع قیمت خرید محصولات در بازار به حدی پایین است که کشاورز تمایلی به برداشت محصول ندارند و با استمرار این روند، آینده تولید در معرض خطر قرار می‌گیرد.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو گیلاس تکدانه ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان، گیلاس صورتی ۱۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان، گوجه سبز شمال ۶ هزار تا ۱۵ هزار تومان، گوجه سبز برغان ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومان، زردآلو شیراز ۲۵ هزار تا ۴۵ هزار تومان، زردآلو کاشان ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومان، توت سفید ۸ هزار تا ۱۵ هزار تومان، توت فرنگی سنندج ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومان و توت فرنگی کرج ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار تومان است که با قیمت های مبدا اختلاف چندبرابری دارد.

بسیاری از مسئولان امر نبود الگوی کشت، سودجویی دلالان و عوامل واسطه و ضعف نظارت دستگاه های حکومتی را عامل اصلی اختلاف چندبرابری قیمت از مزرعه تا سفره می دانند و معتقدند که ایجاد زنجیره تولید تا مصرف راهی برای کنترل بازار محصولات کشاورزی به شمار می رود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از دلایل اختلاف چندبرابری قیمت از مزرعه تا بازار و راهکارهای مناسب تنظیم بازار محصولات کشاورزی با خبر شویم:

بی توجهی به مصوبه الگوی کشت بر اختلاف چندبرابری قیمت در بازار دامن زد

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، نبود الگوی کشت را علت اصلی اختلاف چندبرابری قیمت میوه از مبدا تا بازار دانست و گفت: علی رغم شرایط مساعد تولید محصولات باغی، اختلاف قیمت از باغ تا مغازه به دلیل کمبود نظارت دستگاه های متولی به چند برابر می رسد.

وی افزود: دستگاه های مسئول باید مداوم بر قیمت های سطح شهر نظارت کنند تا تورم به مصرف کننده تحمیل نشود که در نتیجه زنجیره تولید دچار آسیب شود.

نورانی ادامه داد: بی توجهی به مصوبه اجرای الگوی کشت موجب شده تا تمامی محصولات باغی اعم از هلو، شلیل، زردآلو، گیلاس و ... به یکباره وارد بازار شود که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های صادراتی و افت چشمگیر قیمت، تولیدکننده متحمل زیان می شود‌.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی بیان کرد: با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی دیگر نگران مازاد تولید و ضرر و زیان باغداران‌ نیستیم چرا که با ورود محصولات درجه ۲ و ۳ به صنایع تبدیلی و تکمیلی، شاهد عرضه انبوه و افت قیمت در بازار نیستیم.

وی ادامه داد: علی رغم آنکه قیمت محصولات باغی در مغازه های سطح شهر به سبب کمبود نظارت دستگاه تعزیرات سرسام آور است، اما محصول از باغداران با نرخ نازلی خریداری می شود که علت اختلاف چندبرابری قیمت مربوط به سودجویی عوامل واسطه و دلال و بی توجهی به ایجاد زنجیره تولید تا مصرف  است.

اختلاف قیمت میوه از مبدا تا بازار منطقی است/کیفیت علت اصلی تمایز قیمت میوه در بازار

اسداله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به دلایل اختلاف قیمت میوه و صیفی از مبدا تا بازار اظهار‌ کرد: افزایش هزینه های حمل و نقل، احتساب سود عمده فروش و خرده فروش و خرابی بار از جمله دلایل اختلاف چندبرابری قیمت از مزرعه تا بازار به شمار می رود که این امر کاملا منطقی است. به عنوان‌ مثال هر کیلو پیاز سر زمین از کشاورز با نرخ ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان خریداری می شود، در حالیکه کرایه حمل هر کیلو محصول ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان تا تهران تمام می شود که با احتساب سود مغازه دار نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی فروش در خرده فروشی ها منطقی است.

وی نوع و کیفیت جنس را از دیگر عوامل گرانی میوه در بازار دانست و گفت: قیمت کنونی هر کیلو زرد آلو کاشان ۱۰ هزار تومان و زردآلو شیراز ۳۰ هزار تومان است که کیفیت عامل تمایز قیمت این ۲ محصول از یکدیگر است.

کارگر درباره دلایل عرضه گیلاس با نرخ ۱۲۰ هزار تومان در خرده فروشی ها بیان کرد: در ابتدا ورود گیلاس نوبرانه به بازار هر کیلو محصول با نرخ های ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می شد، در حالیکه هم اکنون بهترین نوع گیلاس با نرخ ۴۰ هزار تومان در میدان خرید و فروش می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی عوامل واسطه و لوکس بودن مغازه های بالای شهر را از دیگر عوامل گرانی برشمرد.

عرضه نوبرانه محصولات باغی علت اصلی گرانی

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار میوه را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: بارها اعلام کرده ایم‌که بازار محصولات کشاورزی باید تابع مکانیزم عرضه و تقاضا، هزینه تمام شده و سود منطقی باشد که متاسفانه در بسیاری از مواقع این امر نادیده گرفته می شود.

وی افزود: رصدها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت میوه در خرده فروشی ها ارتباطی به قیمت تمام شده ندارد.

شادلو ادامه داد: سلف خران یا افرادی که کار بازرگانی انجام‌ می دهند و محصول روی درخت را از تولیدکنندگان خریداری می کنند، هزینه هایی همچون بسته بندی، حمل و نقل، سردخانه و ... را متحمل می شوند که بخشی از اختلاف قیمت عمده فروشی تا خرده فروشی به این موضوع باز می گردد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه عرضه نوبرانه ها به انبوه نرسیده است، بیان کرد: در حال حاضر عرضه محصولات نوبرانه به انبوه نرسیده است که این امر در کنار ذخایر روبه پایان سیب و پرتقال در سردخانه ها زمینه را برای نوساناتی در بازار فراهم کرده است‌.

شادلو در پایان تصریح کرد: با عرضه انبوه میوه های نوبرانه و جایگزینی با محصولات مانده در سردخانه تا حدودی بازار به تعادل خواهد رسید، هر چند ملاک و معیار شفافیت بازار هیچ گاه اعمال نشده است و همیشه اتحادیه به اختلاف چندبرابری قیمت از مبدا تا بازار معترض بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->