به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا کاظمی در جلسه شورای عالی اظهار کرد: رئیسجمهور مجدانه پیگیر مسائل آموزش و پرورش هستند، به طوری که تاکنون ۱۵ جلسه در این مورد برگزار کرده است.
وی افزود: یکی از رویکردهای رئیسجمهور درباره آموزش و پرورش، توسعه عدالت آموزشی با تمرکز بر توسعه فضای آموزشی است و معتقد است مدل و الگوی ساخت مدارس کشور باید تغییر کند. یکی دیگر از رویکردهای رئیسجمهور کیفیتبخشی به نظام آموزش و پرورش کشور است. نظام مسائل ۷۵۰ منطقه آموزش و پرورش کشور و همچنین ظرفیتهای این مناطق برای استفاده آموزش و پرورش استخراج شده است.
کاظمی بیان کرد: رویکرد ما در مدرسهسازی استفاده از مشارکت نیروهای مردمی و جهادی برای انجام این کار است. نهادها و دستگاههای مختلفی برای همکاری در این امر خیر اعلام آمادگی کردهاند. برای کیفیتبخشی و ارتقای نظام آموزشی دو مسیر را دنبال میکنیم، یکی تحول در روشهای یادگیری و یاددهی بوده که اساسیترین مشکل ما در آموزش و پرورش روشهای یادگیری و یاددهی است (توانمندسازی معلمان، بهبود روشهای تدریس، چیدمان کلاسهای درس، تکنولوژی و تجهیزات آموزشی و...).
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مسیر دومی که دنبال میکنیم، موضوع الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین است که قبلا تحت عنوان طرح تدبیر و تعالی مدیریت مدارس از آن نامبرده میشد و بیشتر بر ابعاد مدیریتی مدرسه تاکید دارد. ارتقای سطح مدیریتی مدارس از نظر شاخصها، راهبری کلان مدرسه، اندازه گیری و... مد نظر است. دوازده مسئله کلان آموزش و پرورش مشخص شده که محور همه آنها سند تحول بنیادین و نقشه راه اجرای آن است.
وی با بیان اینکه خردهمسائل آموزش وپرورش بسیار زیاد است، عنوان کرد: کارگروههای هوش مصنوعی، آسیبهای اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، اتاق تعیین وضعیت مهر ۱۴۰۴ و... تشکیل شده است و همچنین آزمونهای کیفیتبخشی، توانمندسازی معلمان، مسائل معیشتی و رفاهی فرهنگیان، پاداش پایان خدمت فرهنگیان و... که به طور جد پیگیر حل این مسائل هستیم.
کاظمی گفت: یک برنامه عملیاتی برای سال ۱۴۰۴ مبتنی بر شاخصهای برنامه هفتم توسعه و نقشه راه اجراییسازی سند تحول بنیادین در دست بررسی و کار کارشناسی است.
منبع: ایسنا