۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

کرونای ترک نماز!

  • کد خبر: ۳۱۲۰۷۰
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
کرونای ترک نماز!
وقتی در مورد مسئله بی‌نمازی به روایات دینی برمی‌گردیم و در آنها سیر می‌کنیم، می‌بینیم که اهل‌بیت (ع) به مسئله بی‌نماز و بی‌نمازی مثل یک ویروس نگاه کرده‌اند و دقیقا شبیه دستوراتی را داده‌اند که دکتر‌ها هنگام شایع شدن یک ویروس و برخورد با یک فرد مبتلا می‌دهند.

‌نمی‌دانم اوایل گسترش ویروس کرونا را در خاطر دارید یا نه؛ روز‌های سخت و تلخی بود. یک کابوس واقعی بود. ویروسی که درصد بالایی از افرادی که مبتلا به آن می‌شدند، به کام مرگ می‌رفتند. در این روزها، دستورالعمل‌هایی عمومی شد و به‌صورت عمومی عمل می‌شد؛ مثل شست‌وشوی ویژه دست‌ها و وسایل و بیرون نرفتن از منزل الا در مواقع ضروری و هزاران مثال دیگر.

کار‌هایی که در آن روز‌های فراموش‌نشدنی و سخت انجام می‌دادیم و اتفاقاتی که در آن روز‌ها شاهدش بودیم، اما آنچه من می‌خواهم در این چند سطر به آن بپردازم، ویروس کرونا نیست، بلکه چیزی شبیه ویروس کروناست و کاملا مسری، کاملا مهلک و کاملا خطرناک!

وضعیت وقتی خطرناک‌تر می‌شود که می‌بینیم هیچ تدبیر و تدارک ویژه‌ای هم برای آن اعلام نشده است و بسیار پیشرو و خزنده است و طعمه‌های خودش را یکی‌یکی شکار و مبتلا می‌کند. آنچه من می‌خواهم درباره آن صحبت کنم و درباره‌اش هشدار بدهم، «کرونای بی‌نمازی» است!

وقتی در مورد مسئله بی‌نمازی به روایات دینی برمی‌گردیم و در آنها سیر می‌کنیم، می‌بینیم که اهل‌بیت (ع) به مسئله بی‌نماز و بی‌نمازی مثل یک ویروس نگاه کرده‌اند و دقیقا شبیه دستوراتی را داده‌اند که دکتر‌ها هنگام شایع شدن یک ویروس و برخورد با یک فرد مبتلا می‌دهند؛ همان اهل‌بیتی که بزرگ‌ترین طبیب روح هستند و دقیقا عاقبت انتشار این ویروس مهلک و مبتلا شدن به آن و آثار این ابتلا را می‌دانند و می‌بینند.

اگر ایمان، به افراد، زندگی و حیات معنوی می‌بخشد، در احادیث ما ترک نماز، موجب کفر و مرگ در حیات معنوی شمرده شده است؛ مرگی که باعث می‌شود آن شخص دیگر دین‌دار محسوب نشود و تمام اعمال خوب او حبط شود و در پیشگاه الهی بی‌ارزش شود. نشانه دیگر خطر این ویروس و مهلک بودن آن که باب همه بدی‌ها را به روی انسان باز می‌کند، این است که قرآن می‌گوید وقتی از اهل جهنم می‌پرسند چه چیزی کار شما را به اینجا کشاند، یکی از پاسخ‌هایی که می‌دهند این است: «قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ؛ مى‌گویند ما از نمازگزاران نبودیم».

امام‌صادق (ع) در پاسخ به این پرسش که چرا تارک نماز، کافر خوانده مى‌شود، اما زناکار، نه، فرمودند: «چون کسى که زنا و امثال این کار را مى‌کند، بر اثر غلبه شهوت دست به این کار‌ها مى‌زند، اما تارک نماز، آن را ترک نمى‌کند؛ مگر از روى سبک شمردن و بى‌اعتنایى به آن».

اما نکته مهم بعدی که کار را در مورد محافظت در ویروس ترک نماز، سخت می‌کند، این است که گاهی راهی برای کمک کردن به افراد مبتلا نداریم؛ یعنی نمی‌توانیم با نهی‌ازمنکر مشفقانه و دلسوزانه آنها را به‌سوی نماز و بهبودی بکشانیم، حتی گاهی شرایط طوری است که نمی‌توانیم خودمان هم از آنها فاصله بگیریم و با آنها قطع رابطه کنیم و این، کار را بسیار سخت می‌کند.

در این شرایط، دستورالعمل این است که انسان به تقویت بنیه خود در عبادت بپردازد؛ یعنی جدا از آنکه نماز واجب خود را کامل و با تشریفات به‌جا می‌آورد، اهل نماز‌های مستحبی هم باشد؛ این یعنی تقویت بنیه برای ایزوله شدن دربرابر این ویروسی که واقعا برای حیات معنوی انسان مهلک است. از خداوند بزرگ می‌خواهیم در این روزگار سخت به ما کمک کند که بتوانیم دین‌دار و اهل نماز باشیم و دین‌دار و اهل نماز بمانیم. ان‌شاء‌ا...!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->