۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

باز شدن گره‌ها سر سجاده

  • کد خبر: ۳۱۲۷۳۶
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
باز شدن گره‌ها سر سجاده
بزرگ‌ترین جلوه رابطه و اصلاح رابطه با خداوند در نماز است و کسی که در نماز خود کم می‌گذارد، یقین بداند که در زندگی خود، رزق مادی و معنوی خود، دچار کاستی می‌شود و در کار او گره می‌افتد.

بار‌ها به ما گفته‌اند که خدای بزرگ از مادر به ما مهربان‌تر است. گفته‌اند خداوند بزرگ، بر همه‌چیز قادر است. شنیده‌ایم که گره مشکلات در درگاه خدا با دعا باز می‌شود و جملاتی نظیر اینها، اما کلامی از امیر کلام، امام‌علی (ع)، در نهج‌البلاغه وجود دارد که جامع این بیان و محتواست، آنجا که می‌فرمایند: «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ‌ا...، أَصْلَحَ ا... مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ ا... لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ‌ا... حَافِظٌ: آن که میان خود و خدا را اصلاح کند، خدا میان او و مردم را اصلاح می‌کند، و آن که کار آخرت خود را درست کند، خدا کار دنیاى او را سامان دهد، و آن که او را از خود بر خویشتن واعظى است، خدا را بر او حافظى است».

این جملات جامع و تکان‌دهنده، مسیر حل مشکلات و باز شدن گره‌ها را به ما نشان می‌دهد و می‌گوید که‌ای بنده خدا! تو برای حرکت کردن به‌سمت خدا آفریده شده‌ای. تو آفریده شد‌ه‌ای که با عبادت او به جایگاه حقیقی و عزت ابدی خود برسی، پس به‌دنبال اصلاح امور خود در این موضوع باش و ببین که درباره خدای خود و دل دادن به او چه کرده‌ای و چه نکرده‌ای.

ببین چقدر برای خدا و دین و آخرت خود کم گذاشته‌ای؛ چیزی که در کاستی‌های زندگی تو خودش را نشان می‌دهد. امیرالمؤمنین (ع) در این روایت زیبا تأکید می‌کنند گام‌هایی که به‌سمت خدا برمی‌داری، زندگی تو را اصلاح می‌کند و بهبود این رابطه، در رابطه تو با دیگران مؤثر است. بزرگ‌ترین جلوه رابطه و اصلاح رابطه با خداوند در نماز است و کسی که در نماز خود کم می‌گذارد، یقین بداند که در زندگی خود، رزق مادی و معنوی خود، دچار کاستی می‌شود و در کار او گره می‌افتد.

امیرالمؤمنین علی (ع) در بیان دیگری که درواقع تکمیل‌کننده روایت بالا و ذیل روایت بالاست، می‌فرمایند: «فی رِسالَتِهِ إلى مُحَمَّدِ بن أبی بَکرٍ: صَلِّ الصَّلاه لِوَقتِها المُؤَقَّتِ لَها، ولا تُعَجِّل وَقتَها لِفَراغٍ، ولا تُؤَخِّرها عَن وَقتِها لِاشتِغالٍ، واعلَم أنَّ کلَّ شَی ءٍ مِن عَمَلِک تَبَعٌ لِصَلاتِک: در نامه به محمدبن‌ابی‌بکر فرمودند: نماز را در وقت مقررش بخوان و براى آسوده شدن، آن را جلو و به‌دلیل اشتغال به کارى، آن را به تأخیر مینداز و بدان که همه کارهایت، تابع نمازت است».

در این روایت نیز حضرت، همه کار‌ها و درواقع زندگی و کمال و نقص و خوبی و بدی آن را تابع نماز می‌دانند که درواقع موجب همان اصلاح رابطه با خداست؛ یعنی زندگی تو سر سجاده نمازت اصلاح می‌شود.

در روایات دیگری نیز آمده است که انجام عبادات خالصانه و بالا فرستادن عبادات خالصانه، باعث می‌شود خداوند بهترین مصلحت‌ها و تقدیر‌ها را برای فرد بفرستد.

انسان باید مدام برای این رابطه با خدا و اصلاح این رابطه، نگران باشد و دغدغه داشته باشد و گاهی به خودش نهیب بزند و اگر اشتباهی کرد، برای خودش تنبیه تعیین کند و در نقطه مقابل، گاهی از موفقیت‌های خودش در مسیر بندگی خدا، شادمان باشد و حتی برای خودش تشویق درنظر بگیرد.

این مضمون خط آخر روایت اول است که فرمود هرکه واعظ درونی داشته باشد و مدام حواسش به خودش باشد و خودش را به‌سمت خدا بکشاند، خدا هم نگهبان و حافظی برای او قرار می‌دهد تا کار او را تکمیل کند.

از خداوند بزرگ می‌خواهیم به همه ما توفیق عمل به این روایات نورانی را بدهد و در مسیر بندگی خود، عزت دو دنیا را نصیب و روزی‌مان کند. ان‌شاءا‌....

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->