توقیف خودروهای خبرساز جاده هراز + فیلم پیامک جعلی مامور پست قلابی ۲۰۰ میلیون تومان برای شهروند کرمانی آب خورد پلیس تهران به قلدری ۴ شرور قمه‌به‌دست پایان داد دستگیری ۸۱۵ قاچاقچی سوخت و توقیف ۱۷ هزار خودرو ۱۲ مصدوم در پی تصادف زنجیره‌ای در محور ملک آباد به مشهد (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) سالاری: صندوق تأمین اجتماعی در آستانه نابودی است اگر اصلاحات اساسی انجام نشود آخرین جزئیات از وضعیت پرونده امیر تتلو اسامی واجدین دریافت وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری اعلام شد+لینک سامانه ما آماده نیستیم گام مهم استان تهران در راستای کاهش آلودگی هوا | ورود بیش از ۲۰۰ اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی محور حادثه‌خیز مشهد–چناران ایمن شد| تعریض محور مشهد–گلبهار با ثبت تردد ۱۱۰ هزار خودرو به مراحل پایانی رسید صحبت‌های مدیرعامل تأمین اجتماعی درباره برداشت ۱۶۰۰ میلیارد از جیب بازنشستگان +فیلم  واریز حقوق بازنشستگان لشکری (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) | یک میلیون تومان به حساب پشتیبان واریز شد مرمت بناهای تاریخی - گردشگری سبزوار برای حفظ توسعه پایدار ضروری است اطلاعیه تأمین‌اجتماعی در مورد حقوق مردادماه ۱۴۰۴ بازنشستگان و مستمری بگیران ۱۵۰۰ دانش آموز سمپادی تحت حمایت کمیته امداد سیل روستایی در شمال‌غرب پاکستان را «ظرف چند ثانیه» ویران کرد اعلام محدودیت‌های ترافیکی در محور‌های استان مازندران در تعطیلات پایان مرداد ۱۴۰۴ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۴) | تداوم روند افزایش دما تا ۷۲ ساعت آینده ۱۰۰ هزار زائر پیاده امام‌رضا (ع) وارد مشهد شدند (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) میزان «نیترات» آب‌های بسته بندی مشخص شد موزه «زنان در دفاع مقدس» تا پایان سال در تهران رونمایی می‌شود آغاز به‌کار موکب سلامت شهدای شاهنامه در روز‌های پایانی ماه صفر (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) شاخص UV چیست و چرا باید روزانه آن را رصد کنیم؟ | سوختگی ارغوانی مهلت ثبت نام سرویس مدارس تا نیمه شهریور ۱۴۰۴ تمدید شد آخرین مهلت انصراف پذیرفته‌شدگان نهایی دانشجومعلمان، امروز (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) امضای تفاهم نامه ۳۰ روزه بیمه معلمان مدارس غیردولتی در هفته آینده (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) مخالفت شدید پلیس راهور مشهد با قطع برق در بزرگراه‌ها
سرخط خبرها

عقب‌ماندگی آزادراه مشهد-چناران از برنامه

  • کد خبر: ۳۱۳۷۳۶
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
عقب‌ماندگی آزادراه مشهد-چناران از برنامه
مدیر دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی: تمام تلاشمان این است که فاز اول این پروژه تا دهه فجر سال آینده به بهره‌برداری برسد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ساخت پروژه آزادراه مشهد- چناران- قوچان، از سال ۹۷ شروع شده و قرار بود در بازه زمانی چهار ساله به نتیجه برسد؛ اما در حال حاضر و طبق این آمار، این پروژه حدود سه سال از برنامه عقب است. آخرین اظهارنظر درباره این پروژه نیز به آبان ماه امسال برمی‌گردد که احسان عظیمی‌راد، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: «امسال اعتبار آزادراه مشهد- چناران از ۱۴۰میلیارد تومان به ۳۰۰میلیارد رسیده است و به‌زودی فاز اول آن بهره‌برداری خواهد شد.»

باوجوداین مدیر دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با شهرآرا، گفت: «بازه زمانی اجرای فاز اول این پروژه، هجده ماهه است، اما تلاش می‌کنیم تا دهه فجر سال آینده به نتیجه برسد.»

خردادماه سال ۱۴۰۱، عباس‌پناه، مدیرعامل شرکت آزادراه مشهد- چناران- قوچان، پیشرفت این پروژه را که طول آن ۵۴کیلومتر است، حدود ۲۳درصد اعلام کرده بود و حال بعد از گذشته حدود دو سال، محسن شریفی «میزان پیشرفت پروژه آزادراه مشهد-چناران را به طور کلی حدود ۳۳ درصد دانست.»

پروژه متوقف نیست، اما سرعت لازم را ندارد

او توقف کامل این پروژه را تأیید نکرد و افزود: واقعیت این است که این پروژه سرعت لازم برای اجرا را ندارد. انتظار داریم که به برنامه زمان‌بندی برسد، اما شتاب لازم را ندارد بنابراین در حال پیگیری برای رفع مشکلات اجرایی آن هستیم.

شریفی میزان پیشرفت پروژه آزادراه

مشهد-چناران را به طور کلی حدود ۳۳ درصد دانست و افزود: طول این پروژه پنجاه کیلومتر است که از حوزه شهری مشهد شروع می‌شود و تا چناران ادامه می‌یابد. ضمن اینکه این پروژه با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است و ۵۰ درصد از سوی بخش خصوصی، یعنی آستان قدس رضوی و ۵۰ درصد مابقی از سوی دولت پرداخت می‌شود.

مدیر دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی مشکل این پروژه را تأمین مالی، تملک اراضی و تحصیل حریم بیان کرد و گفت: آخرین وضعیت این است که در قسمت‌هایی از این پروژه، کار به مرحله آسفالت رسیده است، اما به‌دلیل اینکه بقیه قطعات آن کامل نشده، امکان بهره‌برداری وجود ندارد.

نیاز به ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخشی از پروژه

شریفی بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی که اخیرا در نظر گرفته شده برای فاز اول پروژه به طول شانزده کیلومتر از محدوده شهری مشهد و اتصال پروژه به بزرگراه موجود مشهد- قوچان، هجده ماه زمان برای بهره‌برداری در نظر گرفته شده که برای همین قسمت حدود ۳ هزار میلیارد توان اعتبار نیاز داریم. به این ترتیب علاوه بر اتصال آن به کنارگذر شمالی و بزرگراه موجود مشهد- قوچان، تمام پل‌ها، ابنیه فنی و آسفالت مسیر نیز تکمیل می‌شود.

او با اشاره به بازه زمانی هجده ماهه که در نظر گرفته شده است، افزود: در حال رایزنی هستیم که بتوانیم تا دهه فجر سال آینده فاز اول این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم. ضمن اینکه این برنامه‌ریزی‌های اولیه است و چالش‌هایی در مسیر پیش‌رو وجود دارد. باوجوداین تمام ارکان استان از استانداری گرفته تا وزارت راه، شرکت آزادراه‌ها و شرکت مجری همه پای کار هستند تا علاوه بر تأمین مالی، چالش‌های عملیات اجرایی نیز برطرف شود.

«بخش خصوصی، برای قسمتی از پروژه تأمین منابع مالی کرده است که البته کامل نیست، یعنی این تأمین در قالب املاک است که هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.» این را شریفی درباره جزئیات پرداخت بخش خصوص بیان کرد و افزود: بخش دیگر سهم تأمین منابع مالی مربوط به دولت است که با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد همیشه در این مسیر چالش‌هایی وجود دارد.

استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس برای تأمین مالی پروژه

مدیر دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: برای حل چالش تأمین منابع دولتی از ظرفیت نمایندگان مجلس نیز استفاده کرده‌ایم و اتفاقات خوبی در پیش‌رو وجود دارد، بنابراین امیدواریم با پیگیری‌های کامل‌تری که انجام می‌شود، عملیات اجرایی آن نیز سرعت بیشتری بگیرد. او در پاسخ به چرایی شروع فاز اول این پروژه از سمت محدوده شهری، بیان کرد: به این دلیل است که چالش اصلی ترافیک، نزدیک همین محدوده شهری است که هدف‌گذاری کرده‌ایم و در صورتی که در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد، اتفاق خیلی خوبی خواهد افتاد.

شریفی شروع این پروژه را مربوط به سال ۹۷ بیان کرد و گفت: قرار بود این پروژه طی یک برنامه زمانی چهار ساله اجرا شود، اما به دلیل همین محدودیت‌های منابع اعتباری، تحصیل اراضی و تملک و چالش‌های اجرایی که در مسیر پروژه بود، این تأخیر اتفاق افتاد.

مولدسازی، پیشنهاد استان برای تکمیل پروژه‌ها

او در پاسخ به این سؤال که مسئولان استان برای تأمین منابع مالی به راهکاری نرسیده‌اند، اظهار کرد: مولدسازی جزو پیشنهاد‌های استان است البته نه فقط برای این پروژه بلکه به‌طور کلی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در کل استان، یکی از روش‌های تأمین منابع مالی است، زیرا قطعا با محدودیت منابع دولتی که در بخش اعتبارات تملک دارایی با آن روبه‌رو هستیم، پروژه‌های استانی و ملی‌مان اجراشدنی نیستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->