به گزارش شهرآرانیوز؛ ساخت پروژه آزادراه مشهد- چناران- قوچان، از سال ۹۷ شروع شده و قرار بود در بازه زمانی چهار ساله به نتیجه برسد؛ اما در حال حاضر و طبق این آمار، این پروژه حدود سه سال از برنامه عقب است. آخرین اظهارنظر درباره این پروژه نیز به آبان ماه امسال برمیگردد که احسان عظیمیراد، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: «امسال اعتبار آزادراه مشهد- چناران از ۱۴۰میلیارد تومان به ۳۰۰میلیارد رسیده است و بهزودی فاز اول آن بهرهبرداری خواهد شد.»
باوجوداین مدیر دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در گفتوگو با شهرآرا، گفت: «بازه زمانی اجرای فاز اول این پروژه، هجده ماهه است، اما تلاش میکنیم تا دهه فجر سال آینده به نتیجه برسد.»
خردادماه سال ۱۴۰۱، عباسپناه، مدیرعامل شرکت آزادراه مشهد- چناران- قوچان، پیشرفت این پروژه را که طول آن ۵۴کیلومتر است، حدود ۲۳درصد اعلام کرده بود و حال بعد از گذشته حدود دو سال، محسن شریفی «میزان پیشرفت پروژه آزادراه مشهد-چناران را به طور کلی حدود ۳۳ درصد دانست.»
او توقف کامل این پروژه را تأیید نکرد و افزود: واقعیت این است که این پروژه سرعت لازم برای اجرا را ندارد. انتظار داریم که به برنامه زمانبندی برسد، اما شتاب لازم را ندارد بنابراین در حال پیگیری برای رفع مشکلات اجرایی آن هستیم.
مشهد-چناران را به طور کلی حدود ۳۳ درصد دانست و افزود: طول این پروژه پنجاه کیلومتر است که از حوزه شهری مشهد شروع میشود و تا چناران ادامه مییابد. ضمن اینکه این پروژه با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است و ۵۰ درصد از سوی بخش خصوصی، یعنی آستان قدس رضوی و ۵۰ درصد مابقی از سوی دولت پرداخت میشود.
مدیر دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی مشکل این پروژه را تأمین مالی، تملک اراضی و تحصیل حریم بیان کرد و گفت: آخرین وضعیت این است که در قسمتهایی از این پروژه، کار به مرحله آسفالت رسیده است، اما بهدلیل اینکه بقیه قطعات آن کامل نشده، امکان بهرهبرداری وجود ندارد.
شریفی بیان کرد: با توجه به برنامهریزی که اخیرا در نظر گرفته شده برای فاز اول پروژه به طول شانزده کیلومتر از محدوده شهری مشهد و اتصال پروژه به بزرگراه موجود مشهد- قوچان، هجده ماه زمان برای بهرهبرداری در نظر گرفته شده که برای همین قسمت حدود ۳ هزار میلیارد توان اعتبار نیاز داریم. به این ترتیب علاوه بر اتصال آن به کنارگذر شمالی و بزرگراه موجود مشهد- قوچان، تمام پلها، ابنیه فنی و آسفالت مسیر نیز تکمیل میشود.
او با اشاره به بازه زمانی هجده ماهه که در نظر گرفته شده است، افزود: در حال رایزنی هستیم که بتوانیم تا دهه فجر سال آینده فاز اول این پروژه را به بهرهبرداری برسانیم. ضمن اینکه این برنامهریزیهای اولیه است و چالشهایی در مسیر پیشرو وجود دارد. باوجوداین تمام ارکان استان از استانداری گرفته تا وزارت راه، شرکت آزادراهها و شرکت مجری همه پای کار هستند تا علاوه بر تأمین مالی، چالشهای عملیات اجرایی نیز برطرف شود.
«بخش خصوصی، برای قسمتی از پروژه تأمین منابع مالی کرده است که البته کامل نیست، یعنی این تأمین در قالب املاک است که هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.» این را شریفی درباره جزئیات پرداخت بخش خصوص بیان کرد و افزود: بخش دیگر سهم تأمین منابع مالی مربوط به دولت است که با توجه به محدودیتهایی که وجود دارد همیشه در این مسیر چالشهایی وجود دارد.
مدیر دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: برای حل چالش تأمین منابع دولتی از ظرفیت نمایندگان مجلس نیز استفاده کردهایم و اتفاقات خوبی در پیشرو وجود دارد، بنابراین امیدواریم با پیگیریهای کاملتری که انجام میشود، عملیات اجرایی آن نیز سرعت بیشتری بگیرد. او در پاسخ به چرایی شروع فاز اول این پروژه از سمت محدوده شهری، بیان کرد: به این دلیل است که چالش اصلی ترافیک، نزدیک همین محدوده شهری است که هدفگذاری کردهایم و در صورتی که در کمترین زمان ممکن به بهرهبرداری برسد، اتفاق خیلی خوبی خواهد افتاد.
شریفی شروع این پروژه را مربوط به سال ۹۷ بیان کرد و گفت: قرار بود این پروژه طی یک برنامه زمانی چهار ساله اجرا شود، اما به دلیل همین محدودیتهای منابع اعتباری، تحصیل اراضی و تملک و چالشهای اجرایی که در مسیر پروژه بود، این تأخیر اتفاق افتاد.
او در پاسخ به این سؤال که مسئولان استان برای تأمین منابع مالی به راهکاری نرسیدهاند، اظهار کرد: مولدسازی جزو پیشنهادهای استان است البته نه فقط برای این پروژه بلکه بهطور کلی برای اجرای پروژههای عمرانی در کل استان، یکی از روشهای تأمین منابع مالی است، زیرا قطعا با محدودیت منابع دولتی که در بخش اعتبارات تملک دارایی با آن روبهرو هستیم، پروژههای استانی و ملیمان اجراشدنی نیستند.