مزیت فیلم کوتاه این است که هر فیلم‌سازی در هر نقطه‌ای از ایران بتواند فیلم بسازد سه پرده و سه چالش | درباره «مرد آرام» فیلمی از بهنوش صادقی درخشش مستند مرثیه‌ای برای ایل در جشنواره بین‌المللی بوداپست آموزش داستان نویسی | وقتی فوتون ها کند می شوند (بخش دوم) دانلود تاسیان؛ روایتی از عشق و تاریخ در قاب فیلیمو مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: حمایت از هنرمندان و توسعه هنر در استان در اولویت است صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ آغاز اکران آنلاین فیلم آغوش باز از امشب (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا کرد جایزه سازمان امور اجتماعی وزارت کشور به ۲ فیلم بچه‌مردم و چشم‌بادومی علت دوری محمدرضا گلزار از سینما چیست؟ انتقاد تند شهاب حسینی به جشنواره فیلم فجر آغاز تولید فیلم حیوانات به کارگردانی بن افلک درگذشت تام رابینز، نویسنده محبوب آمریکایی فیلم پیر پسر در جشنواره فیلم‌های ایرانی نیویورک، برگزیده شد
سرخط خبرها

کارگردان انیمیشن مسافری از گانورا: گرافیک و دقت در شبیه‌سازی فضا‌های آبی در پسر دلفینی ۲ ارتقا یافته است

  • کد خبر: ۳۱۴۵۴۷
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
کارگردان انیمیشن مسافری از گانورا: گرافیک و دقت در شبیه‌سازی فضا‌های آبی در پسر دلفینی ۲ ارتقا یافته است
کارگردان انیمیشن مسافری از گانورا در نخستین روز اکران فیلم‌های فجر در مشهد گفت: انیمیشن پسر دلفینی ۲، از نظر گرافیک، طراحی فضا، کاراکتر‌ها و شبیه سازی فضا‌های آبی این اثر موفق عمل کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، در جریان جشنواره فیلم فجر مشهد، فرصتی دست داد تا در یک نشست تخصصی با احمد علمدار، فعال حوزه پویانمایی، درباره «پسر دلفینی ۲» و جایگاه انیمیشن در سینمای ایران گفت‌و‌گو کنیم. این انیمیشن که به‌عنوان اولین اثر پویانمایی اکران‌شده در جشنواره فجر مشهد به نمایش درآمده، ادامه‌ای بر موفقیت قسمت نخست خود است و در بخش‌های فنی و گرافیکی پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. با این حال، همچنان چالش‌هایی در روایت و شخصیت‌پردازی آن مطرح است که احمد علمدار در این گفت‌و‌گو به آنها اشاره کرد.

ادامه‌ای بر موفقیت «پسر دلفینی ۱»

احمد علمدار در ابتدا با اشاره به پسر دلفینی ۱ توضیح می‌دهد: «پسر دلفینی ۲» در ادامه موفقیت نسخه اول ساخته شده است. قسمت اول این انیمیشن، که در سال ۱۴۰۱ اکران شد، توانست در گیشه فروش خوبی داشته باشد و حتی در پخش خارجی نیز عملکرد قابل توجهی از خود نشان دهد. این انیمیشن با بهره‌گیری از محصولات جانبی و بازاریابی گسترده، توانست در میان مخاطبان کودک و نوجوان جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

پیشرفت‌های گرافیکی و تکنیکی در «پسر دلفینی ۲»

او با اشاره به پیشرفت‌های فنی «پسر دلفینی ۲» می‌گوید: از نظر گرافیک، طراحی فضا، کاراکتر‌ها و انیمیشن، این اثر موفق عمل کرده است. به‌ویژه در شبیه‌سازی فضا‌های آبی، که ۸۰ درصد داستان در آن اتفاق می‌افتد، دقت و ظرافت بالایی به کار رفته است. تصاویر چشم‌نواز و حرکت‌های دوربین چشمگیر، از نقاط قوت این انیمیشن محسوب می‌شود.

کارگردان انیمیشن مسافری در گانورا با اشاره به نقش کارگردان این انیمیشن بیان می‌کند: آقای خیراندیش یکی از طراحان برجسته کشور بوده و من فکر می‌کنم از پس کار برآمده است.

چالش‌های داستان‌پردازی و شخصیت‌پردازی

علمدار تصریح می‌کند: مشکلاتی که در نسخه اول از نظر روایت و انگیزه‌های شخصیت‌ها دیده می‌شد، در نسخه دوم بهبود یافته، اما هنوز به طور کامل برطرف نشده است. شخصیت‌ها نیاز به عمق بیشتری دارند تا بتوانند مخاطب را تا پایان داستان همراه نگه دارند.

او می‌گوید: یکی از عناصر کلیدی در سینما، ایجاد همذات‌پنداری میان بیننده و شخصیت‌هاست که در این اثر هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته است.

تفاوت‌های روایت در انیمیشن ایران و جهان 

این فعال حوزه پویانمایی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های روایت در سینمای انیمیشن ایران و غرب بیان می‌کند: ادبیات داستانی ما قوی‌تر از هنر نگارگری‌مان است، اما هنوز نتوانسته‌ایم این قابلیت را در سینمای انیمیشن به‌درستی تبدیل کنیم. یکی از دلایل آن، محدودیت‌های روایی و الکن بودن زبان سینمایی ما در این حوزه است.

او بیان کرد: در سینمای غرب قهرمان‌پروری سنتی رایج است، درحالی‌که در این اثر تلاش شده است تا مفهوم قهرمان به جمعیت تعمیم داده شود. این نگاه شرقی به روایت، اگرچه ارزشمند است، اما همچنان نیاز به پرداخت دقیق‌تری دارد.

وضعیت تولید انیمیشن در مشهد

کارگردان انیمیشن مسافری در گانورا در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت تولید انیمیشن در مشهد تاکید کرد: مشهد در زمینه تولید انیمیشن سال‌هاست که فعال است و چندین مجموعه پویا در این زمینه فعالیت دارند. ما تلاش کرده‌ایم با ثبت چند شرکت، هم‌افزایی بیشتری ایجاد کنیم. در سال‌های اخیر، انیمیشن‌های داستانی و کوتاه بسیاری در این شهر تولید شده است.

علمدار ادامه داد: انیمیشن‌هایی مثل مسافری از گانورا و ساعت جادویی در سال‌های اخیر در مشهد تولید شده‌اند که با استقبال خوب مخاطب همراه بوده است.

چالش‌های پخش بین‌المللی انیمیشن ایرانی 

او با اشاره به چالش‌های پخش انیمیشن‌های ایرانی در بازار‌های بین‌المللی توضیح می‌دهد: بازار ایران به‌تنهایی ظرفیت کافی برای پخش گسترده انیمیشن را ندارد. از طرفی، تولید انیمیشن هزینه‌بر است و نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد. برای موفقیت در این عرصه، باید به جریان مالی جهانی متصل شویم و آثارمان را در بازار‌های بین‌المللی توزیع کنیم.

این فعال حوزه پویا نمایی در پایان بیان می‌کند: امیدوارم با ورود نسل جدید انیماتورها، این مسیر با سرعت و کیفیت بیشتری ادامه یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->