مشاهده موقعیت و زمان رسیدن اتوبوس‌ها در سطح منطقه ۱۱ مشهد توسط کد QR بازدید از موزه‌ها و بناهای تاریخی مشهد در روز ملی این شهر رایگان شد گره پروژه‌های برزمین‌مانده شهر با عزم جدی شهرداری مشهد باز شد | ۷۰ پروژه بزرگ در مسیر احیا پیشرفت ۴۵ درصدی در احداث تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد شهردار مشهد مقدس: ایمنی مردم، خط قرمز مدیریت شهری است | بهره‌برداری از ساختمان فرماندهی آتش‌نشانی در دهه فجر ۱۴۰۳ هوای کلانشهر مشهد برای نهمین روز پیاپی، آلوده است (۹ دی ۱۴۰۳) مروری بر وقایع ۹ دی ۱۳۵۷ مشهد از دریچه گزارش‌های ساواک | روز خون و آتش شناسایی ۱۳۰ نفر جهت دریافت نشان مشهد الرضا(ع) منصوریان: فلسلفه نشان مشهد الرضا (ع)، مردمی بودن آن است شهردار مشهد مقدس: نشان مشهدالرضا (ع) در تاریخ به یادگار خواهد ماند تاریخ‌گردی ۹۰ ساله در خیابان دانشگاه مشهد ثبت‌نام بیش از ۲۲۰۰ نفر برای عضویت در شورای اجتماعی محلات مشهد | احتمال تمدید مهلت نام‌نویسی مشهدی‌ها فعلاً نفس عمیق نکشند | آسمان در هاله‌ای از غبار از ماجرای نهر قدیمی منطقه تا مشکل ساخت وساز، در ملاقات مردمی شهردار منطقه  ۷  مشهد دستاورد‌های کلان مدیریت شهری مشهد در حوزه‌های زیرساختی حمل‌ونقل شهری آیین تودیع و معارفه فرماندار مشهد برگزار شد | قدردانی از «داوری»، آرزوی موفقیت برای «حسینی» + فیلم سرویس دهی رایگان متروی مشهد در روز‌های ۹ و ۱۰ دی ماه ۱۴۰۳ اعزام بیش از ۱۰۰ هزار نیروی کارگری به پروژه‌های شخصی، در ایست‌کار‌های مشهد
سرخط خبرها

الزامات تغییر کاربری کمربندجنوبی

  • کد خبر: ۳۱۴۶۶
  • ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
الزامات تغییر کاربری کمربندجنوبی
سعید شعرباف تبریزی - استاد دانشگاه
بیش از ۱۵ سال از شروع به‌کار اجرای پروژه کمربندجنوبی مشهد می‌گذرد و این پروژه که به‌شهادت مطالعات شهرسازانه متعدد صورت‌گرفته در این منطقه اجرا شده است، تا کنون هزینه‌ها و تخریب‌های مستقیم و غیرمستقیم مادی و معنوی وسیعی به سرمایه‌های طبیعی مشهد وارد کرده است و از این به‌بعد نیز وارد خواهد کرد. این پروژه که تهدیدات آن به‌مراتب وسیع‌تر از اندک فرصت‌هایش برای شهر برآورد می‌شود، اکنون به‌مرحله حساس و مهمی در روند خود رسیده است. اولین بار در طول ۱۵ سال گذشته و در مقام مقایسه با تمامی شهرداران ادوار گذشته مشهد، از مهندس بنی‌هاشمی اصول‌گرا بگیرید تا مهندس تقی‌زاده اصلاح‌طلب، شهردار جوان مشهد، جناب کلائی، حاضر شده‌اند با وجود برخی مخالفت‌های اعضای شورای شهر و نیز برخی صاحبان منافع اقتصادی و زمین، به‌صراحت از عزم خود برای تغییر کاربری این پروژه به‌نفع حضور اجتماعی مردم و بازطراحی این معبر از شریانی درجه‌یک به یک اکوپارک خانوادگی سخن بگویند و جهت این پروژه مخرب و هزینه‌زا را به‌سود حقوق مکتسبه عامه شهروندان این شهر خم کنند و این تصمیم قطعا شایسته قدردانی و تحسین است. با این حال، برای تکمیل این خواست شهرداری مشهد، پایدارکردن وضعیت کاربری جدید و رفع اشکالات پروژه موقت کوه‌پارک، عمل به موارد زیر (به‌ویژه ۳ مورد اول) باید در فوریت و اولویت بدنه تخصصی شهرداری مشهد قرار بگیرد:
۱- تصحیح طرح تفصیلی جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی مشهد برمبنای نظر شهرداری محترم در کاربری جدید و نیز جانمایی پهنه کوه‌پارک مشهد در نقشه‌های وضع موجود مشاور
۲- بازطراحی سلسله‌مراتب و تقاطع‌های غیرهمسطح بزرگراه جنوبی در بخش‌های قبل و بعد از کوه‌پارک، با لحاظ‌کردن اجماع مدیران استان بر نقش غیرترافیکی و غیرعبوری معبر
... ۳- تعیین‌تکلیف کاربری اراضی حدفاصل جنوب بولوار نماز و شمال بزرگ‌راه جنوبی با تأکید بر ممانعت از توسعه کاربری مسکونی؛
۴- تعیین‌تکلیف و اصلاح قرارداد‌های آماده‌سازی و اجرای کمربند در ۳ قطعه اول پروژه با بنیاد مسکن و ۳ قطعه دوم با سازمان همیاری‌های شهرداری؛
۵- دردستورکارقراردادن مطالعه جامع ارتفاعات جنوب مشهد به‌عنوان سند بالادستی در کل مداخلات این منطقه به‌منظور پرهیز از جزئی‌نگری (این مطالعه جامع مبنای کاربری‌های شمال و جنوب کمربند، پهنه‌بندی حریم جنوبی و مسیر‌های دسترسی گردشگری جنوب این منطقه و نیز پتانسیل‌های اقتصادی آن خواهد بود)؛
۶- امکان‌سنجی و طراحی جزئیات فنی طراحی اکوپارک حفاظت‌شده در ارتفاعات جنوب با محوریت زیست‌بوم طبیعی این منطقه.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->