وزیر بهداشت: سهم اقتصاد سلامت از تولید ناخالص داخلی به ۶ درصد می‌رسد توزیع پزشک در کشور عادلانه نیست | ضرورت رسیدگی به وضعیت روحی‌روانی کادر درمان پرونده نفقه‌های ۴ میلیاردی پس از ۱۰ سال مختومه شد درباره اختلال روانی چشم‌چرانی و مشکلاتش | یک بیماری حاد چشمی! گزارش یک بیماری مسری در ایران | سرخک دوباره برگشت نگهداری حیوانات خانگی زمینه آلرژی و آسم را فراهم می‌کند  نحوه محاسبه نمره سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۱۴۰۴ مشخص شد حقوق فروردین ۱۴۰۴ بازنشستگان لشکری چه زمانی واریز می‌شود؟ | افزایش همسان‌سازی اعمال می‌شود این دو راهکار، رشد کودک را تضمین می‌کند برگزاری آزمون استخدامی بزرگ وزارت آموزش و پرورش در خرداد ۱۴۰۴ پیگیری متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی توسط دیوان محاسبات کشور مجموع ارزی که صرف دارو و تجهیزات می‌شود، تنها ۳.۵ میلیارد دلار است | آیا گره کور دارو با انکار باز می‌شود؟ بازنگری در تعداد دانشجویان علوم پزشکی، متناسب با نیازهای کشور چرا برخی از زنان نمی‌توانند وزن کم کنند؟ ابتلای ۱۴ نفر به وبا در سال ۱۴۰۳ شورای عالی فضای مجازی: حجم حملات سایبری به کشور ۸ برابر شده است | افشای اطلاعات بانک سپه هک نبود، سرقت بود ۱۹۹ زندانی افغان به کشورشان منتقل شدند رئیس سازمان ثبت احوال کشور: تغییرات در کارت ملی هوشمند نیازمند مجوز قانونی است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۴) | ماندگاری هوای سرد تا فردا اجرای طرح جدید برای تحویل کودکان بی‌سرپرست به خانواده‌ها عبور امواج بارشی از کشور طی سه‌شنبه (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) این جریمه‌ها شوخی است! | ضرورت افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی برای کاهش تصادفات مرگ‌بار جاده‌ای آلرژی فصلی در کدام مزاج بیشتر بروز می‌کند؟ دام پلیس مشهد برای مجرم سابقه‌دار | سارق ۳ ثانیه‌ای ۳ سوته دستگیر شد آیا کبد چرب قابل درمان است؟ این محصولات خوراکی غیرمجاز را نخرید (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) لزوم تسریع در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی حقوق فروردین‌ماه ۱۴۰۴ بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین‌اجتماعی واریز شد جزئیات طرح «امنیت غذایی کودکان» در سال ۱۴۰۴ تمرینات ورزشی آخر شب موجب بدخوابی می‌شود توضیحاتی در خصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی (۳۰ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

تراموا چقدر در کاهش ترافیک تهران موثر خواهد بود؟

  • کد خبر: ۳۱۶۰۴۳
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
تراموا چقدر در کاهش ترافیک تهران موثر خواهد بود؟
از آنجایی که سال هاست تهران با داشتن متروی گسترده و سیستم بی آر تی، با مشکلاتی نظیر ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند؛ اجرای تراموا، به‌ویژه نوع لاستیکی آن، می‌تواند به عنوان مکملی برای سیستم‌های موجود، به بهبود وضعیت کمک کند.

به گزارش شهرآرانیوز، در پی چالش‌های روزافزون حمل‌ونقل عمومی در شهر‌های پرجمعیت، تراموا‌ها به عنوان راهکاری نوین برای بهبود این وضعیت مطرح شده‌اند. این سیستم حمل‌ونقلی، که مابین اتوبوس و مترو قرار می‌گیرد، با مزایای چشمگیری همچون کاهش آلودگی هوا و ترافیک، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و همچنین افزایش ظرفیت جابجایی مسافر، توجه بسیاری از شهر‌ها را به خود جلب کرده است.

تراموا‌ها در طول زمان تکامل یافته و انواع گوناگونی از آنها در شهر‌های مختلف جهان به کار گرفته می‌شوند. از تراموا‌های سنتی با ریل‌های فولادی تا تراموا‌های مدرن سبک، تراموا قطار‌های ترکیبی، تراموا‌های بی‌سیم و تراموا‌های لاستیکی، هر کدام بر اساس شرایط خاص شهری و نیاز‌های حمل‌ونقلی انتخاب می‌شوند.

هرچند هر نوع تراموا مزایا و معایب خاص خود را دارد، اما تراموا‌های چرخ لاستیکی به عنوان گزینه‌ای مناسب برای شهر‌هایی مانند تهران، که با محدودیت‌های زیرساختی مواجه هستند، مطرح شده است. این نوع تراموا با کاهش هزینه‌های زیرساختی، انعطاف‌پذیری بالا و امکان حرکت در مسیر‌های ترکیبی، می‌تواند به عنوان مکملی برای سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی موجود در تهران مورد استفاده قرار گیرد.

ظرفیت تراموا در مقایسه با اتوبوس

تراموا در مقایسه با اتوبوس‌ها که ظرفیت جابجایی ۲,۰۰۰ تا ۲۵,۰۰۰ مسافر در ساعت و سرعت متغیر دارند و مترو که ظرفیت جابجایی ۴۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ مسافر در ساعت و سرعت بالای ۳۰ کیلومتر بر ساعت دارد، تراموا می‌تواند به‌عنوان یک راهکار میانی و مکمل عمل کند.

از آنجایی که سال هاست تهران با داشتن متروی گسترده و سیستم BRT، با مشکلاتی نظیر ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند؛ اجرای تراموا، به‌ویژه نوع لاستیکی آن، می‌تواند به عنوان مکملی برای سیستم‌های موجود، به بهبود وضعیت کمک کند. در حال حاضر اجرای آزمایشی در مسیر ازادی به سمت شرق در حال اجراست.

مزایای استفاده از تراموا در تهران

یکی از مزایای استفاده از تراموا‌های برقی، کاهش انتشار آلاینده‌های ناشی از اتوبوس‌های دیزلی و یکی دیگر از مزایای آن میتواند منجر به کاهش ترافیک شود، زیرا اختصاص خطوط ویژه تراموا می‌تواند بخشی از مسافران خودرو‌های شخصی را به خود جذب کند.

بهبود دسترسی به حمل‌ونقل عمومی را هم میتوان یکی دیگر از نقاط مثبت تراموا قلمداد کرد چراکه می‌تواند مناطق پرجمعیت، اما بدون پوشش مترو را به شبکه حمل‌ونقل متصل کند و با برنامه‌ریزی مناسب، باعث بهبود کیفیت زندگی شهری شود.پ

به منظور بررسی امکان‌پذیری و کارایی تراموا در تهران، اجرای آزمایشی تراموای لاستیکی در برخی مسیر‌های پرتردد (مانند مسیر ولیعصر یا منطقه ۲۲) می‌تواند رویکرد مناسبی باشد. تراموای لاستیکی با مزایایی نظیر کاهش هزینه‌های زیرساختی و انعطاف‌پذیری بالا، می‌تواند به عنوان گزینه‌ای عملی‌تر برای تهران مطرح شود.

در پایان گفتنی است با توجه به مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای تهران، اجرای تراموا می‌تواند به کاهش این مشکلات کمک کند. با این حال، نیاز به زیرساخت‌های مناسب و هماهنگی با سایر سیستم‌های حمل‌ونقل از چالش‌های اصلی اجرای این طرح است. پیشنهاد می‌شود که ابتدا اجرای آزمایشی تراموا‌های لاستیکی در مسیر‌های پرتردد تهران انجام شود تا امکان‌سنجی و کارایی این سیستم به طور دقیق بررسی شود.

در حال حاضر تهران در مسیر بهره مندی از تراموا قرار گرفته و روند تست گرم این مُد حمل و نقلی در هفته جاری آغاز شده است؛ ۲ رام تراموی چینی در مسیر میدان آزادی تا پایانه شرق قدیم و از ساعت ۲۴ تا ۳ بامداد به مدت ۲ ماه تست خواهد شد و در صورت موفقیت آمیز بودن تست، وارد مراحل بعدی اخذ مجوز، تأمین منابع مالی و تولیدانبوه از طریق عقد قرارداد با شرکت‌های چینی خواهد شد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->