هشدار پلیس فتا درباره پیامک‌های جعلی؛ از ابلاغیه قضایی تا قطع یارانه تشکیل پرونده قضایی در رابطه با مفقود شدن الهه حسین‌نژاد کشف جسد مالک گلخانه در شاهنامه مشهد درباره ازدواج مجدد که ضرورتی ممکن در هر سن و موقعیتی است | نقطه سرخط نگه داشتن کارنامه و پرونده دانش‌آموز به بهانه تسویه حساب ممنوع است مدرسه مجازی تنوع مدارس بزرگسال را کم می‌کند فوت ۵ زائر ایرانی در عربستان سعودی (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) جزئیات جدید درمورد رشته‌های جدید بازطراحی شده در شاخه کاردانش (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) آیا مصرف نوشابه برای بهبود اسهال و سوءهاضمه مفید است؟ افزایش کیفیت محصولات آرایشی ایرانی، راهی برای مقابله با قاچاق هشدار عربستان به زائران درباره افزایش دمای هوا حکمت‌کارت خردادماه ۱۴۰۴ بازنشستگان لشکری شارژ شد +مبالغ نخستین عمل بیوپسی از ضایعات مغزی در مشهد انجام شد (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) هشدار جدی درباره عوارض مرگبار داروی «دراگون» برای افزایش وزن دانشگاه‌ها آماده اجرای طرح پزشکی خانواده هستند توله خرس گمشده حوالی پارک پردیسان است افزایش ویزیت، کاهش ویزا رکورد جدید جوجه‌آوری اردک مرمری در تالاب هورالعظیم ثبت شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۱ خرداد ۱۴۰۴) | سه‌شنبه، گرم‌ترین روز هفته جاری اختلال در امتحان نهایی نهمی‌ها | رمز فایل سؤالات اشتباه بود! درخواست از تامین اجتماعی برای سرعت عمل در پرداخت حقوق رانندگان بازنشسته دعوت سازمان نوسازی مدارس از مردم برای مشارکت در مدرسه‌سازی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: ۳۰۰ هزار معلم بلاتکلیف داریم | تلاش کردیم ظلمی که در گزینش‌ها می‌شد را جبران کنیم ۹ کشتارگاه غیرمجاز در مشهد پلمب شد | هشدار جدی دامپزشکی درباره شیوع تب کریمه کنگو در عید قربان ۲ سامانه برای رصد پروژه‌های مدرسه‌سازی راه‌اندازی شد ۳۱ درصد هر دام، ضایعات خطرناک | فاجعه چرخش بیماری با کشتار خانگی در عید قربان یک کشته و ۴ مصدوم بر اثر واژگونی پراید در بزرگراه شهید چراغچی مشهد (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) گزارش میدانی از وضعیت مصرف انرژی در برخی ادارات مشهد | صرفه جویی نصفه‌نیمه!
سرخط خبرها

تراموا چقدر در کاهش ترافیک تهران موثر خواهد بود؟

  • کد خبر: ۳۱۶۰۴۳
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
تراموا چقدر در کاهش ترافیک تهران موثر خواهد بود؟
از آنجایی که سال هاست تهران با داشتن متروی گسترده و سیستم بی آر تی، با مشکلاتی نظیر ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند؛ اجرای تراموا، به‌ویژه نوع لاستیکی آن، می‌تواند به عنوان مکملی برای سیستم‌های موجود، به بهبود وضعیت کمک کند.

به گزارش شهرآرانیوز، در پی چالش‌های روزافزون حمل‌ونقل عمومی در شهر‌های پرجمعیت، تراموا‌ها به عنوان راهکاری نوین برای بهبود این وضعیت مطرح شده‌اند. این سیستم حمل‌ونقلی، که مابین اتوبوس و مترو قرار می‌گیرد، با مزایای چشمگیری همچون کاهش آلودگی هوا و ترافیک، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و همچنین افزایش ظرفیت جابجایی مسافر، توجه بسیاری از شهر‌ها را به خود جلب کرده است.

تراموا‌ها در طول زمان تکامل یافته و انواع گوناگونی از آنها در شهر‌های مختلف جهان به کار گرفته می‌شوند. از تراموا‌های سنتی با ریل‌های فولادی تا تراموا‌های مدرن سبک، تراموا قطار‌های ترکیبی، تراموا‌های بی‌سیم و تراموا‌های لاستیکی، هر کدام بر اساس شرایط خاص شهری و نیاز‌های حمل‌ونقلی انتخاب می‌شوند.

هرچند هر نوع تراموا مزایا و معایب خاص خود را دارد، اما تراموا‌های چرخ لاستیکی به عنوان گزینه‌ای مناسب برای شهر‌هایی مانند تهران، که با محدودیت‌های زیرساختی مواجه هستند، مطرح شده است. این نوع تراموا با کاهش هزینه‌های زیرساختی، انعطاف‌پذیری بالا و امکان حرکت در مسیر‌های ترکیبی، می‌تواند به عنوان مکملی برای سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی موجود در تهران مورد استفاده قرار گیرد.

ظرفیت تراموا در مقایسه با اتوبوس

تراموا در مقایسه با اتوبوس‌ها که ظرفیت جابجایی ۲,۰۰۰ تا ۲۵,۰۰۰ مسافر در ساعت و سرعت متغیر دارند و مترو که ظرفیت جابجایی ۴۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ مسافر در ساعت و سرعت بالای ۳۰ کیلومتر بر ساعت دارد، تراموا می‌تواند به‌عنوان یک راهکار میانی و مکمل عمل کند.

از آنجایی که سال هاست تهران با داشتن متروی گسترده و سیستم BRT، با مشکلاتی نظیر ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند؛ اجرای تراموا، به‌ویژه نوع لاستیکی آن، می‌تواند به عنوان مکملی برای سیستم‌های موجود، به بهبود وضعیت کمک کند. در حال حاضر اجرای آزمایشی در مسیر ازادی به سمت شرق در حال اجراست.

مزایای استفاده از تراموا در تهران

یکی از مزایای استفاده از تراموا‌های برقی، کاهش انتشار آلاینده‌های ناشی از اتوبوس‌های دیزلی و یکی دیگر از مزایای آن میتواند منجر به کاهش ترافیک شود، زیرا اختصاص خطوط ویژه تراموا می‌تواند بخشی از مسافران خودرو‌های شخصی را به خود جذب کند.

بهبود دسترسی به حمل‌ونقل عمومی را هم میتوان یکی دیگر از نقاط مثبت تراموا قلمداد کرد چراکه می‌تواند مناطق پرجمعیت، اما بدون پوشش مترو را به شبکه حمل‌ونقل متصل کند و با برنامه‌ریزی مناسب، باعث بهبود کیفیت زندگی شهری شود.پ

به منظور بررسی امکان‌پذیری و کارایی تراموا در تهران، اجرای آزمایشی تراموای لاستیکی در برخی مسیر‌های پرتردد (مانند مسیر ولیعصر یا منطقه ۲۲) می‌تواند رویکرد مناسبی باشد. تراموای لاستیکی با مزایایی نظیر کاهش هزینه‌های زیرساختی و انعطاف‌پذیری بالا، می‌تواند به عنوان گزینه‌ای عملی‌تر برای تهران مطرح شود.

در پایان گفتنی است با توجه به مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای تهران، اجرای تراموا می‌تواند به کاهش این مشکلات کمک کند. با این حال، نیاز به زیرساخت‌های مناسب و هماهنگی با سایر سیستم‌های حمل‌ونقل از چالش‌های اصلی اجرای این طرح است. پیشنهاد می‌شود که ابتدا اجرای آزمایشی تراموا‌های لاستیکی در مسیر‌های پرتردد تهران انجام شود تا امکان‌سنجی و کارایی این سیستم به طور دقیق بررسی شود.

در حال حاضر تهران در مسیر بهره مندی از تراموا قرار گرفته و روند تست گرم این مُد حمل و نقلی در هفته جاری آغاز شده است؛ ۲ رام تراموی چینی در مسیر میدان آزادی تا پایانه شرق قدیم و از ساعت ۲۴ تا ۳ بامداد به مدت ۲ ماه تست خواهد شد و در صورت موفقیت آمیز بودن تست، وارد مراحل بعدی اخذ مجوز، تأمین منابع مالی و تولیدانبوه از طریق عقد قرارداد با شرکت‌های چینی خواهد شد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->