روایتی درباره پیکر نادرشاه افشار که چند‌بار دفن شد | قصه نادرِ جنازه «نادر» ایستگاه شهید فکوری خط ۲ مترو مشهد، اردیبهشت ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد رونمایی از قدیمی‌ترین ظرف سفالی خراسان رضوی هوای کلانشهر مشهد امروز پاک است (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) اعمال قانون و سامان‌دهی موتورسیکلت‌ها در پیاده‌رو‌های منتهی به حرم امام‌رضا(ع) برگزاری دومین دوره مسابقات موشک آبی با مشارکت گسترده دانش‌آموزان مشهدی + فیلم درباره حسین‌آقاخان خزاعی که نخستین فرمانده لشکر خراسان است | میرپنج شرق سهم فضای سبز مشهد و کاشت چمن از مصرف آب چقدر است؟ | کاشتن یا نکاشتن؟ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد: حفظ بافت‌های تاریخی برای احیای هویت تاریخی مشهدالرضا(ع) یکی از ضرورت‌هاست رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد: جلب توجه بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در زمینه حفظ خانه‌های تاریخی ارزشمند است برگزاری نشست هماهنگی کنگره ۱۸ هزار شهید دفاع مقدس خراسان رضوی فرهمندی: شورای ششم اهتمام ویژه‌ای به انعقاد قرارداد فاز دو خط ۳ مترو مشهد دارد شناسایی ۵۶۰ هزار خودروی متخلف فاقد معاینه‌فنی در مشهد از ابتدای سال ۱۴۰۴ هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه نهایی خط دو متروی مشهد در روز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) + فیلم مدیر حوزه علمیه خراسان: عملیات خط سه مترو مشهد اقدامی فوق‌العاده است ترافیک پرحجم در میدان شهدا، بزرگراه بسیج و طول خیابان احمدآباد مشهد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) عضو شورای اسلامی شهر مشهد: ایستگاه مترو میدان شهدا بزرگ‌ترین ایستگاه خاورمیانه است + عکس مشهد به مناسبت روز جهانی هموفیلی قرمز می‌شود توضیحات سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در رابطه با استفاده کافی‌شاپ‌ها از معابر عمومی ضرورت کنترل ساخت‌وساز در حریم کال‌ها و مسیل‌ها
سرخط خبرها

خرید غیرنقد ۴۰۰ اتوبوس برای مشهد با تأیید شورای اسلامی شهر و برای اولین بار

  • کد خبر: ۳۱۷۵۰۱
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
خرید غیرنقد ۴۰۰ اتوبوس برای مشهد با تأیید شورای اسلامی شهر و برای اولین بار
قانون شهرداری‌ها را مکلف کرده است که سهم حمل‌و‌نقل عمومی از سفر‌های شهری را به ۷۵‌درصد برساند.
محمد کاملان
خبرنگار محمد کاملان

به گزارش شهرآرانیوز؛ قانون شهرداری‌ها را مکلف کرده است که سهم حمل‌و‌نقل عمومی از سفر‌های شهری را به ۷۵‌درصد برساند و از‌آنجا‌که سهم اتوبوس در حمل و‌نقل مشهد حدود ۱۵ درصد است و یک‌میلیون‌و‌۱۰۰‌هزار مسافر با این مد حمل‌و‌نقل در شهر جابه‌جا می‌شوند، یکی از این اولویت‌های شهرداری مشهد در این یکی‌دو سال اخیر، تقویت این ناوگان با خرید چهارصد دستگاه اتوبوس بوده است.

اما هر اتوبوس شهری برای شهرداری‌ها حدود ۱۲‌تا‌۱۵‌میلیارد تومان هزینه دارد و، چون دولت در این ماجرا کمکی به مدیریت شهری نمی‌کند، همه هزینه خرید اتوبوس‌های شهری روی دوش خود شهرداری‌هاست و باید اعتبار این خرید را با منابع خودشان تأمین کنند، آن هم درحالی که منابع نقد شهرداری چند سال است به‌شدت محدود شده است.

نیاز مبرم مشهد به اتوبوس از یک طرف و چالش کمبود نقدینگی از طرف دیگر باعث شد شهرداری مشهد برای اولین‌بار چهارصد دستگاه اتوبوس را به‌صورت غیرنقد و با تهاتر زمین و پروانه ساختمانی و... خریداری کند تا نیاز شهر هرچه‌سریع‌تر برطرف و سرفاصله اتوبوس‌ها کمتر و به سطح استاندارد نزدیک شود.

مشهد به ۳ هزار اتوبوس نیاز دارد

معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به نهایی شدن خرید سیصد دستگاه اتوبوس از یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی به‌صورت غیرنقد، گفت: برای کاهش سرفاصله اتوبوس‌ها و افزایش سهم استفاده مردم از حمل‌و‌نقل عمومی و البته نوسازی ناوگان نیاز داریم تعداد اتوبوس‌ها -که اکنون حدود ۱۷۰۰‌دستگاه است- به ۳ هزار دستگاه برسد و از‌آنجا‌که دولت به‌دلیل برخی مشکلات چند سالی است که سهم خودش را برای خرید اتوبوس شهری پرداخت نکرده و ناوگان مشهد باید نوسازی شود، قرار شد شهرداری مشهد خرید اتوبوس را با منابع داخلی خودش انجام دهد.

مجوز شورا برای خرید غیرنقدی

محمدهادی محمدی‌مقدم گفت: براساس مصوبه شورای‌اسلامی‌شهر و برای اولین‌بار بخش زیادی از هزینه خرید اتوبوس‌ها به‌صورت غیرنقد پرداخت خواهد شد. شهریورماه‌۱۴۰۲ شورای‌اسلامی‌شهر در مصوبه‌ای به شهرداری اجازه داد بخشی از پروژه‌های شهری و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات مورد‌نیاز شهرداری را به‌صورت غیرنقد و از طریق تهاتر با پروانه ساختمانی، زمین و... اجرا کند.

۳ هزار میلیارد تومان برای خرید ۴۰۰ اتوبوس

وی افزود: در طول این یک سال با شرکت‌های خودروسازی که دارای توان ساخت اتوبوس و تأمین آن برای شهر مشهد بودند، مذاکرات مختلفی داشتیم و در‌نهایت یکی از این شرکت‌ها حاضر شد دویست اتوبوس دوازده‌متری و پنجاه اتوبوس دوکابین به‌صورت غیرنقد به شهرداری مشهد واگذار کند. قرار هم این بود که حدودا تا ۷۵‌درصد از هزینه سه هزار‌میلیارد‌تومانی خرید این اتوبوس‌ها به‌شکل غیرنقد و با پروانه ساختمانی و زمین و برات‌کارت و... پرداخت و ۲۵‌درصد هم به‌صورت نقد و از طریق اوراق به این خودروساز پرداخت شود.

قرارداد اصلاح و ۵۰ اتوبوس دیگر اضافه شد

وی بیان کرد: به‌دلیل برخی از مشکلاتی که در ارائه ضمانت‌نامه به وجود آمد، مجبور به اصلاح قرارداد با این شرکت خودروساز شدیم و علاوه بر اصلاح مدل ضمانت‌نامه‌ها، پنجاه دستگاه اتوبوس دیگر به قرارداد اضافه و تعداد اتوبوس‌هایی که این شرکت باید به شهرداری مشهد تحویل بدهد، به سیصد دستگاه رسید. براساس قراردادی که شهرداری مشهد با این شرکت دارد، به هر میزان که اتوبوس تحویل مدیریت شهری داده شود، اسناد زمین‌ها و املاک و پروانه به نام خودروساز منتقل خواهد شد.

«مان» آلمانی در راه مشهد

محمدی‌مقدم افزود: علاوه بر خرید اتوبوس از خودروساز‌های داخلی، به‌دلیل محدودیت تولید آنها، پیگیر واردات اتوبوس شهری بودیم که در نهایت اردیبهشت‌ماه امسال قرارداد واردات صد دستگاه اتوبوس شهری‌MAN را با یکی از شرکت‌های واردکننده نهایی کردیم و اصلاحات آن در شورای‌اسلامی‌شهر به تصویب رسید که به‌زودی ابلاغ می‌شود. هزینه خرید این اتوبوس‌ها به‌صورت ۱۰‌درصد نقد و ۹۰‌درصد غیرنقد پرداخت می‌شود و در نهایت تا تابستان سال‌۱۴۰۴ باید اجرایی شود و این اتوبوس‌ها به مشهد برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->