شهردار مشهد مقدس: ۹ هزار جای‌پارک و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطارشهری، با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر خدمت رسانی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به زائرین پیاده از محورهای ورودی مشهد مقدس دهه آخر صفر نمایش هم‌افزایی ملی در حمل‌ونقل جاده‌ای مشهد و خراسان رضوی در روز شنبه یک شهریور ماه ۱۴۰۴ تعطیل است استقرار تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان در محور‌های مواصلاتی منتهی به حرم در آستانه شهادت امام رضا(ع) | احتمال حضور پزشکیان در مشهد طرح خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام‌رضا(ع) ویژه دهه پایانی ماه صفر در مشهد آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) + فیلم و عکس هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط «قابل‌قبول» قرار دارد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وزیر کشور: نگاه به مشهد و به ویژه برنامه‌های دهه آخر ماه صفر، ملی است | بازگشت ۲ میلیون تبعه غیرمجاز به افغانستان تا پایان سال ۱۴۰۴ + فیلم وزیر کشور وارد مشهد شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آمادگی مشهد برای اسکان ۸۰۰ هزار زائر حرم امام‌رضا(ع) در هر شب، طی روزهای آخر صفر ۱۴۰۴ استاندار خراسان رضوی: کارگروه احداث شهرک سلامت در مشهد تشکیل می‌شود مجموعه‌های مردمی در تدارک پذیرایی از زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد + فیلم عکس‌هایی از تمرین ارکستر سمفونیک تهران رونمایی از کتاب «در سایه‌سار خورشید» با موضوع فرهنگ میزبانی توسط شهرداری مشهد پیش‌بینی ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در مشهد برای تقویت مسیر‌های عبوری و منتهی به حرم مطهر در روز‌های پایانی صفر خراسان رضوی، قطب صنایع دستی کشور؛ ۲۳ هزار هنرمند و ۷۰۰ فروشگاه فعال
سرخط خبرها

نقش مترو در توسعه پایدار شهری

  • کد خبر: ۳۱۷۵۷۹
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
نقش مترو در توسعه پایدار شهری
در این چهارده سال، اقدامات برای توسعه قطارشهری روی ریل خدمات بوده؛ تا جایی که در‌ حال حاضر مشهد رتبه دومین کلان‌شهر ایران را در جا‌به‌جایی مسافر دارد.

نخستین خط قطار‌شهری مشهد در دوم اسفند‌ماه ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید. در این چهارده سال، اقدامات برای توسعه قطارشهری روی ریل خدمات بوده؛ تاجایی‌که در‌حال‌حاضر مشهد رتبه دومین کلان‌شهر ایران را در جا‌به‌جایی مسافر داراست. در سالروز راه‌اندازی نخستین خط قطار‌شهری مشهد، این نکته را باید یادآور شد که در وضعیت امروز کلان‌شهر مشهد، برای حمل‌و‌نقل مسافر، توسعه این شیوه حمل‌و‌نقل ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ چنان‌که از نقش قطارشهری در جابه‌جایی سریع مسافر و بدون ماندن در گره‌های ترافیکی نمی‌توان گذشت. از طرفی اقدامات فراوانی در طول سالیان گذشته برای حل مشکلات ترافیکی مشهد انجام شده، اما معضلات ترافیکی همچنان پابرجاست.

جمعیت‌پذیری، توسعه و گسترش شهر‌ها موجب شده است تا موضوع ترافیک شهری مهم‌ترین دغدغه مدیران شهری باشد؛ بنابراین باید به‌سمت توسعه قطار‌شهری پیش رفت تا تدبیری پایدار برای حمل‌و‌نقل و ترافیک باشد. در باب مزایای سیستم حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری، به این نکته هم باید تأکید کرد که قطارشهری حلقه‌ای ناگسستنی از زنجیره زندگی شهری است. این سیستم با ایجاد اتصالات حیاتی، کیفیت سطح زندگی در جوامع شهری را بهبود می‌بخشد و با جابه‌جایی سریع و کلان مسافر موجب کاهش استفاده از سایر وسایل نقلیه و به تبع آن کاهش مخاطرات زیست‌محیطی و بهداشتی ناشی از آلاینده‌های منتشرشده می‌شود. 

با نگاهی به خدمات سفر در قطار‌شهری مشهد، می‌توان گفت که جابه‌جایی مسافر روز‌به‌روز در این سیستم بیشتر از قبل می‌شود؛ چنان‌که رکورد جابه‌جایی مسافر در قطارشهری مشهد در شب شهادت امام‌رضا (ع) با ۶۹۱‌هزار مسافر شکسته شد. این آمار نشان از اهمیت استفاده از قطارشهری در ایام پیک شهری را دارد. جابه‌جایی تعداد زیاد مسافر در بازه زمانی کوتاه، ضریب ایمنی و امنیت بالای سفر در مقایسه با سایر وسایل حمل‌و‌نقل، زمان‌بندی دقیق و سرعت بالای سفر، از دیگرمزایای سیستم‌های حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری است. 

از زاویه دیگر، جمعیت سالیانه زائران کلان‌شهر مشهد که از سیستم قطار‌شهری مشهد برای مسیر‌های درون‌شهری استفاده می‌کنند، نگاه ملی در تخصیص اعتبارات را می‌طلبد. برای تکمیل و توسعه خطوط قطار‌شهری مشهد که ساخت و راه‌اندازی آن جزو سیستم‌های گران‌قیمت حمل‌و نقل شهری است، چه‌بسا با بودجه‌های شهری به‌تنهایی امکان سرعت در پروژه را نمی‌توان انتظار داشت. 

در پایان باید اشاره کرد که سیستم مدیریت بحران شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد، نظام و الگویی برای فرماندهی کنترل و هماهنگی در مقابله با سوانح در مقیاس شهری فراهم می‌کند تا حفاظت از سلامت شهروندان و مسافران و تجهیزات در خطوط قطارشهری حفظ شود. هر چهار فاز مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازیابی، از ابتدای بهره‌برداری قطارشهری مشهد در سال ۱۳۸۹ تا‌کنون، در دستور‌کار این شرکت قرار داشته است و به‌صورت مستمر پایش می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->