شهردار مشهد مقدس: تفکر بسیجی، پیشرو و گره‌گشای مشکلات است گلوله‌باران ۳۲ دقیقه‌ای مشهد با تگرگ‌های «تخم‌مرغی» در سال ۱۳۳۳ کمبود انبار، از چالش‌های زیرساختی در حوزه اموال تملیکی خراسان رضوی است طلب ۳۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد از دستگاه‌های دولتی در «مهد توس» خبری از فروشگاه‌های شیکان‌پیکان نیست | بازاری که بوی گوسفند می‌دهد پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی پروژه بازگشایی و احداث بولوار رضویه در مشهد با پیگیری شهرآرا بلیت متروی مشهد در نرم افزار «شهر من» ۲ هزار تومان شد بالاخره هوای کلانشهر مشهد سالم شد (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: اراده مدیریت شهری، بزرگداشت شهدا در هر محفل و محله و معبر است مدیرعامل ایران‌خودرو: قیمت‌ها افزایش پیدا نکند، به سرنوشت شرکت ارج دچار می‌شویم ارتباط وب‌سرویسی بین سازمان ثبت اسناد و شهرداری مشهد مقدس برقرار شد برآورد ۷۰۰ میلیارد تومانی از بودجه مورد نیاز برای تکمیل ایستگاه بسیج خط سه مترو مشهد عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد: با فرصت ۱۰ ماهه شورا نتیجه زحمات اعضا را مشاهده می‌کنیم فرماندار مشهد: اقدام فرهنگی شهرداری در افتتاح خانه‌موزه ملک، شایسته تکریم است شهردار مشهد مقدس: خانه‌موزه ملک توجه مدیریت شهری به هویت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر را نشان می‌دهد + فیلم معاون خدمات شهری و فضای سبز شهرداری مشهد: در این دوره مدیریت شهری، فضای سبز بالغ بر ۵۵۰ هکتار توسعه پیدا کرده است رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد: پاسداشت مفاخر مشهد از دغدغه‌های شورا و شهرداری است بهره‌برداری از خانه‌موزه ملک در باغ وکیل‌آباد مشهد (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) ساختمان دبیرستان آیت الله کاشانی مشهد در فهرست ملی میراث دفاع مقدس ایران ثبت شد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: برنامه منظم تزریق مالی به پروژه‌های شهری تنظیم شود رکورد استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بایدو مشهد در چهار سال اخیر شکسته شد
سرخط خبرها

تزریق اعتبار و رفع گره‌های بحرانی مترو گلبهار- مشهد

  • کد خبر: ۳۱۷۵۸۰
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
تزریق اعتبار و رفع گره‌های بحرانی مترو گلبهار- مشهد
طبق گفته معاون وزیر راه‌وشهرسازی، ۱۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه مترو گلبهار-مشهد در نظر گرفته شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ طبق نظر کارشناسان، سامانه حمل‌ونقل ایمن و سریع، یکی از شروط اصلی موفقیت شهرک‌های اقماری است که نمونه آن را مابین تهران و کرج مشاهده می‌کنیم؛ اما متأسفانه در طول سال‌های متمادی مترو گلبهار- مشهد نه‌تنها راه نیفتاده است، بلکه حتی اگر از مردم عادی درباره وضعیت این مترو بپرسید، شاید بگویند آن‌طور که معلوم است تا ۱۰ سال آینده هم خبری از آن نیست؛ چراکه پیشرفت محسوسی از این پروژه ندیده و نشنیده‌اند.

حال معاون وزیر راه و شهرسازی از تزریق اعتبار ۲۵۵ میلیارد تومانی به دو مترو در شهرک‌های اقماری مشهد و اصفهان خبر داده است که نشان از اهمیت دولت به تأمین زیرساخت‌های حمل‌ونقل و سامان‌دهی ترافیک در شهر‌های جدید حومه کلان‌شهر‌ها دارد.

۳۰ بهمن ماه بود که شهرام ملکی، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید، از تأمین اعتبار ۲۵۵ میلیارد تومانی برای مترو گلبهار- مشهد و اصفهان- بهارستان گفت و ادامه داد: به این ترتیب ۱۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه مترو گلبهار-مشهد و ۹۰ میلیارد تومان برای پروژه مترو اصفهان-بهارستان تأمین شد. او همچنین اعلام کرد که در بخش پروژه‌های زیرساختی، پل امام رضا (ع) در گلبهار با اعتباری بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان افتتاح و عملیات تکمیل تونل مترو گلبهار به طول ۴.۵ کیلومتر انجام شده است.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار با اشاره به اینکه قرار بود اعتباری به صورت اوراق و نقدی از محل تملک دارایی به این پروژه اختصاص داده شود، گفت: با پیگیری‎هایی که در سطح استان و ملی انجام شد، قرار شد که این اعتبار به صورت ۱۰۰ درصد نقدی تحقق یابد و تاکنون تقریبا ۵۰ درصد از اعتبار ۱۶۵ میلیارد تومانی را دریافت کرده‌ایم و البته بخشی از آن باقیمانده که در حال دریافت هستیم. با این اعتبار می‌توانیم قدم خوبی در حوزه مترو برداریم.

جذب اعتبارات خوب در سال آتی وابسته به پیگیری

محمدعلی محمدنیا حنایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه شهرآرا، با بیان اینکه با پیمانکاری برای پروژه قرارداد بسته‌ایم، ادامه داد: حدود ۱۰ روز است که در محل تقاطع مترو گلبهار در پل استقلال خاک‌برداری را شروع کرده‌ایم. در صورتی که پیگیری‌ها با همین قوت ادامه پیدا کند، سال آینده نیز اعتبارات خوبی خواهیم داشت.

او اظهار کرد: حدفاصل گلبهار تا ابتدای تونل ۳۶ کیلومتر است و اگر درمجموع بخواهیم حساب کنیم، اقداماتی نظیر تملک، زیرسازی و حتی ابنیه آن بالغ بر ۸۰ درصد انجام شده است، اما در دو نقطه مشکل ابنیه داریم که در حال حل‌شدن است.

حنایی با اشاره به اینکه با این اعتباری که در نظر گرفته شده است، مشکل سه نقطه بحرانی برطرف خواهد شد، افزود: این سه نقطه در گلبهار است و برای انجام کار باید مسیر تردد در شهر قطع شود. یکی از این نقاط، پل امام رضا (ع) بود که خوشبختانه در دهه فجر امسال افتتاح شد. دو نقطه دیگر نیز حل خواهد شد. ضمن اینکه با توجه به نزدیک به قطعی‌شدن قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) دیگر مشکلی در بحث اجرا نخواهیم داشت.

۳۷ درصد، مجموع پیشرفت فیزیکی پروژه

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار در پاسخ به این سؤال که اکنون پیشرفت فیزیکی کل پروژه چقدر است؟ ادامه داد: در صورتی که بخواهیم پیشرفت فیزیکی کل پروژه مترو گلبهار- مشهد را در نظر بگیریم به دلیل اینکه نقاطی مانند فاز چهارم و اتصال آن به خط ۳ مترو مشهد نیز در این مجموعه قرار دارد و پیشرفت فیزیکی در این نقاط صفر است، عدد پیشرفت پروژه نیز پایین می‌آید. اکنون می‌توانیم بگوییم این پیشرفت حدود ۳۷ درصد است.

او با بیان اینکه برای اتصال گلبهار تا استادیوم ثامن حدود ۲.۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، اظهار کرد: تا مشکل نقاط بحرانی شامل پل استقلال و بولوار کشاورز برطرف نشود، کار پیش نمی‌رود به دلیل اینکه این اقدامات مانند قطعه‌های پازل هستند. حال خوشبختانه با اعتبار ۱۶۵ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده، کار به شاخص اصلی می‌رسد و پس از آن سرعت کار چندبرابر می‌شود.

حنایی درباره بازه زمانی در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه‌ها، بیان کرد: قبل از اجرای کار، مرحله توقف را داریم که به طور نمونه باید پل استقلال را مسدود کنیم و کار آن حدود پنج ماه زمان می‌برد؛ اما بازه زمانی رفع این نقاط دوازده ماهه است که سعی می‌کنیم زودتر از برنامه زمانی به اتمام برسد.

بودجه بیشتر در گرو سرعت بیشتر

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار درباره اینکه ۵۰ درصد مابقی اعتباری که در نظر گرفته شده، چه زمانی تخصیص داده خواهد شد؟ بیان کرد: مابقی مبلغ را براساس پیشرفت کار تخصیص می‌دهیم، به این معنا که هرچه سرعت کار بیشتر باشد، بودجه بیشتری نیز دریافت می‌کنیم.

او درباره قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) گفت: در اصل تفاهم‌نامه اولیه، بهمن‌ماه سال گذشته با قرارگاه انجام شده است، اما به دلیل اینکه رقم قرارداد بالاست، باید صورت‌جلسه آن با سه امضا باشد که همین امر مصادف با شهاد آیت‌ا... رئیسی و جابه‌جایی دولت شد، ازاین‌رو این امر زمان برد، اما اکنون قرارداد به‌روزرسانی انجام شده است.

حنایی هزینه ریل مترو را بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در نشستی که با مسئولان کشوری داشتیم، به صورت ویژه، نامه‌ای برای راه‌آهن گرفتیم تا کمک کنند؛ بنابراین تقریبا تمام پیش‌نیاز‌های این قرارداد را انجام داده‌ایم و منتظریم تا قرارداد قطعی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->