مستأجران چگونه می‌توانند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند؟ + شرایط قیمت طلا و سکه بازار طلای مشهد در روز مذاکرات اعلام شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) آیا مشکل تعطیلی پنجشنبه‌ها حل می‌شود؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) | نوسان دلار در کانال ۸۵ هزار تومان در روز مذاکرات گلایه های مردمی از دهک بندی یارانه ها و آنچه مردم از تغییر دهک باید بدانند تغییر در نحوه واریز سهمیه سوخت | قیمت و میزان سهمیه بنزین هم تغییر می‌کند؟ مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی: بیش از ۲۷۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای خراسان رضوی جلب شد شاخص کل بورس شگفتی آفرید | فتح قله ۳ میلیونی (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) زمان واریز یارانه نقدی فروردین ماه ۱۴۰۴ دهک‌های چهارم تا نهم مشخص شد قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) | توت‌فرنگی، کیوی و نارنگی، گران‌ترین میوه‌ها سقوط دوباره تتر در آستانه دومین جلسه مذاکرات (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی به بانک‌ها مراجعه نکنند طرح جدید مسکنی دولت برای مردم | دولت صاحبخانه مردم می‌شود! جزئیات حذف یارانه نقدی در سال ۱۴۰۴ اعلام شد افزایش خودسرانه قیمت خودرو‌های وارداتی توسط واردکنندگان جایگاه‌های سوخت به ایستگاه شارژ خودرو برقی مجهز می‌شوند رشد ۱۰۰ درصدی اعتبار تسهیلات اشتغال خرد در سال ۱۴۰۴ پیش بینی بورس (شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۴) | صعود ادامه دارد؟ رئیس سازمان بورس: معتقدم ۱۴۰۴، سال بازار سرمایه است پیش بینی قیمت طلا و سکه (شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۴) وضعیت بازار سکه و طلا پس از دور دوم مذاکرات چگونه خواهد بود؟ صنایع خراسان رضوی در مسیر بازار‌های جهانی | از معاهده تاریخی ایران و اوراسیا چه می‌دانید؟ آغاز فروش محصولات ایران‌خودرو از امروز (جمعه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۴) تخصیص ۵ همت برای تکمیل مطالعات پروژه‌های زیرساختی استان | پیش‌بینی جهش در سهم اعتبار خراسان رضوی از بودجه ۱۴۰۵ مشهد، کانون نام‌های تجاری کشور | «ویژند»، راه میان‌بر برای تقویت تولید و صادرات خراسان رضوی جزئیات پرونده‌های قاچاق کالا در خراسان رضوی | ثبت ۸۹۶ پرونده قاچاق کالا در سال ۱۴۰۳ روند دلار زدایی از اقتصاد کشور با مبادلات ارزی دوجانبه با کشور‌های همسایه قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) نمایشگاه‌داران خودرو قیمت خودرو‌های داخلی را اعلام کردند (۲۸ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

دلیل ناکامی بودجه‌ای خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۱۹۵۳۲
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
دلیل ناکامی بودجه‌ای خراسان رضوی
«منسر اولسون» در کتاب فراز و‌فرود ملت‌ها توضیح می‌دهد که چرا گروه‌های کوچک‌تر راحت‌تر به اجماع می‌رسند، درحالی‌که گروه‌های بزرگ‌تر در هماهنگی و اقدام جمعی با چالش روبه‌رو هستند.

فرض کنید یک‌میلیون نفر وجود دارند که اگر بتوانند هماهنگ شوند و دست به کنش جمعی بزنند، هرکدام هزار دلار و درمجموع یک‌میلیارد دلار به دست می‌آورند؛ درحالی‌که هزینه کل این کار صد‌میلیون دلار است. حال اگر این عایدی یک‌میلیارد‌دلاری و هزینه صد‌میلیون‌دلاری ثابت بماند، اما گروهی متشکل از پنج شرکت بزرگ باشد که هرکدام دویست‌میلیون دلار نفع می‌برند، وضعیت متفاوت خواهد بود.

 هر یک از اعضای این گروه ممکن است انتظار داشته باشد که دیگران کل هزینه را بپردازند تا او بدون پرداخت هزینه، از کالای جمعی بهره‌مند شود. بااین‌حال، حتی اگر یکی از این پنج عضو کل هزینه را بپردازد، همچنان ۱۰۰ میلیون دلار سود خواهد برد. بنابراین، هزینه چانه‌زنی میان پنج عضو چندان زیاد نخواهد بود و دیر یا زود توافقی برای تأمین این کالای جمعی شکل می‌گیرد.

این استدلال «منسر اولسون» در کتاب فراز و‌فرود ملت‌ها توضیح می‌دهد که چرا گروه‌های کوچک‌تر راحت‌تر به اجماع می‌رسند، درحالی‌که گروه‌های بزرگ‌تر در هماهنگی و اقدام جمعی با چالش روبه‌رو هستند. این تحلیل می‌تواند در توضیح چرایی ناکامی خراسان رضوی در افزایش سهم خود از بودجه کشور مفید باشد. بر اساس آمار منتشرشده، سهم خراسان رضوی از بودجه استان‌های کشور در سال آینده ۵.۵‌درصد خواهد بود. این رقم در سال۱۴۰۳ حدود ۵.۳‌درصد بوده است. 

این میزان نه با جمعیت ۸‌درصدی استان در کشور، نه با نقش آن در میزبانی زائران و نه با درآمدی که از آن حاصل می‌شود (با سهم ۹۵‌درصدی بخش خصوصی از صنایع آن، عمدتا در مقیاس خرد و متوسط) همخوانی دارد. با‌این‌حال، هر سال این انتقاد‌ها مطرح می‌شود و نمایندگان استان در مجلس وعده افزایش سهم خراسان رضوی از بودجه را می‌دهند، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد. چرا این مسئله رخ می‌دهد؟ 

مهم‌ترین دلیل این وضعیت، خرد‌بودن واحد‌های اقتصادی خراسان رضوی است. براساس آمارها، بیش از ۵‌هزار واحد تولیدی صنعتی در این استان فعالیت دارند که بیشتر آنها کوچک هستند. در سایر بخش‌های اقتصادی استان، مانند خدمات و کشاورزی نیز بیشتر واحد‌ها در مقیاس متوسط و خرد فعالیت می‌کنند. این امر باعث می‌شود که عایدی واحد‌های اقتصادی استان از افزایش بودجه در‌برابر هزینه‌های قانونی پیگیری این مسئله، چندان نباشد و درنتیجه انگیزه کافی برای پیگیری این موضوع شکل نگیرد. 

در مقابل، استان‌هایی که دارای واحد‌های بزرگ صنعتی، به‌ویژه شرکت‌های خصولتی هستند، به‌دلیل آنکه منافع افزایش سهم بودجه در بین تعداد کمتری از واحد‌های اقتصادی توزیع می‌شود، انگیزه بیشتری برای پیگیری دارند؛ اما چگونه می‌توان اجماع لازم برای افزایش سهم خراسان رضوی از بودجه را ایجاد کرد؟

پاسخ را می‌توان در انگیزه‌گزیده مثبت و منفی یافت. انگیزه گزیده مثبت بر پایه پاداش عمل می‌کند. وقتی افراد یا واحد‌های اقتصادی در قبال کنش‌های خود پاداش دریافت کنند، انگیزه آنها برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی افزایش می‌یابد. انگیزه منفی باعث می‌شود افراد برای جلوگیری از ضرر، منفعل نمانند. به‌عنوان‌مثال، جریمه مالیاتی نوعی انگیزه منفی است که افراد را به مشارکت فعال‌تر ترغیب می‌کند.

 بر‌این‌اساس، اگر سازوکاری تدوین شود که واحد‌های متوسط و خرد خراسان رضوی از انگیزه‌های مثبت برای پیگیری افزایش سهم استان از بودجه برخوردار شوند و در مقابل واحد‌هایی که در این فرایند مشارکت نمی‌کنند، سهم کمتری از امتیازات به‌دست‌آمده داشته باشند، زمینه لازم برای پیگیری جمعی و مطالبه‌گری در‌جهت افزایش سهم خراسان رضوی از بودجه فراهم خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->