سازمان حمایت به تصمیم ایران خودرو برای افزایش قیمت واکنش نشان داد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) کشف مزرعه استخراج رمز ارز در یک کارگاه ریخته‌گری در مشهد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) هر دقیقه یک وام تُپل کاهش قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) | سهند ۶۹۵ میلیون تومان شد نارضایتی دامداران و مردم از افزایش دوباره قیمت لبنیات + جدول قیمت خودروی خارجی ۲ میلیاردی، در ایران ۷ میلیارد تومان فروخته می‌شود | بازار خودرو در انتظار نتایج مذاکرات قیمت موبایل‌های سامسونگ و شیائومی در مشهد چقدر است؟ (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) مرز ۳ میلیونی شاخص کل حفظ شد | نجات بورس از ریزش شدید (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) ایران‌خودرو و سایپا خواستار افزایش قیمت محصولات خود شدند (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) زمان خرید عرضه اولیه «نان» اعلام شد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) + میزان نقدینگی مورد نیاز تولید وانت نیسان قدیمی متوقف شد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) آغاز «پیش‌فروش ارز» بانک مرکزی از چهارشنبه (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) + جزئیات قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز‌ها (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) | نوسان قیمت دلار در کانال ۸۲ هزار تومان استاندار خراسان رضوی: با دیپلماسی هدفمند اقتصادی و استانی می‌توانیم دستاورد‌های بزرگی برای صادرات داشته باشیم قیمت لوازم خانگی چند درصد افزایش یافت؟ فروش ویژه سایپا از فردا (دوشنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۴) آغاز می‌شود + قیمت و زمان تحویل خودرو اقلام ممنوعه در پروازهای داخلی و خارجی کدام‌اند؟ کاهش قیمت لوبیاچیتی و لوبیاقرمز در مشهد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) بانک چین برای هفتمین ماه متوالی، بازهم طلا خرید (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) قیمت طلا و سکه تمام در مشهد به چه قیمتی رسید؟ (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) قیمت خرداد ۱۴۰۴ نان در تهران اعلام شد + جدول کاهش قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در مشهد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) ذبح بیش از ۱۲ هزار رأس دام طی روز عید قربان در خراسان رضوی مرحله سوم کالابرگ احتمالاً تیرماه انجام می‌شود آیا قیمت نان از امروز در مشهد گران می‌شود؟ (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) | سیب‌زمینی و پیاز با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ بلاتکلیفی در بازار خودرو | نه سامانه فروش وضع مناسبی دارد، نه خودرو در بورس عرضه می‌شود راهکارهایی برای مدیریت مصرف برق در روزهای داغ تابستان | برق هست اما کم است
سرخط خبرها

چرا قطعات خودروهای چینی گران و کمیاب است؟

  • کد خبر: ۳۱۹۹۴۸
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
چرا قطعات خودروهای چینی گران و کمیاب است؟
داستان کمبود و گرانی قطعات و لوازم یدکی خودرو‌های مونتاژی چینی در ایران همچنان ادامه دارد، چه آنکه به گفته بسیاری از مشتریان و البته مسوولان، خواب خودرو‌های موردنظر در تعمیرگاه‌ها کماکان طولانی است و مصرف‌کنندگان باید هزینه گزافی بابت تعمیر و تعویض قطعات پرداخت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، این موضوع دلایل مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها، بی‌میلی چینی‌ها به داخلی‌سازی قطعات در ایران است.

گفته می‌شود هزینه تولید قطعات خودرو در چین، در مجموع کمتر از هزینه ساخت و تامین همان قطعات در ایران است. از همین رو چینی‌ها داخلی‌سازی قطعات خودرو‌های مونتاژی‌شان در ایران را جدی نمی‌گیرند و دنبال نمی‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات موردنیاز در ایران را چه برای خط تولید، چه بازار لوازم یدکی، از کشور خود تامین کنند و شرکای ایرانی آنها نیز به هر حال این موضوع را پذیرفته‌اند. در حال حاضر خودرو‌های چینی زیادی در ایران مونتاژ می‌شوند که هیچ‌کدام از آنها از داخلی‌سازی بالایی برخوردار نیستند و حتی شاید به ۴۰‌درصد ساخت داخل نیز نرسند.

نکته دیگر اینجاست که چینی‌ها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات تامین شده از چین را وارد خط مونتاژ کنند، از همین رو سهم اندکی را به لوازم یدکی اختصاص می‌دهند. به هر حال این رویکرد خودروسازان چینی، دردسر‌های خاص خود را برای مشتریان ایرانی داشته و بار‌ها نیز سبب اعتراض آنها شده است. سال‌هاست خودروسازان چینی تحت مشارکت با بخش خصوصی خودروسازی ایران مشغول مونتاژ انواع محصولات‌شان در کشور هستند. با وجود تنوع بالای خودرو‌های چینی و همچنین امکانات و آپشن‌های فراوان آنها در مقایسه با خودرو‌های داخلی، خودرو‌های موردنظر با نقطه ضعف بزرگی به نام خدمات پس از فروش مواجه هستند. نه اینکه خدمات موردنظر ارائه نشود، مساله اصلی، کمبود و قیمت بالای قطعات خودرو‌های چینی است که علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف به مشتریان، خواب طولانی خودرو‌ها در تعمیرگاه‌ها را دنبال داشته و دارد.

به عبارت بهتر، معمولا خرابی خودرو‌های چینی یا نیازشان به تعویض قطعات، مترادف پرداخت هزینه هنگفت و پارک آنها در تعمیرگاه‌ها تا وقتی که قطعات موردنیاز برسند، است.

این موضوع به‌خصوص طی یکی، دو سال گذشته که تعداد مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی در کشور رشد شدیدی کرده، بیشتر به چشم می‌آید. در واقع با بالا رفتن مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی در ایران، چالش خدمات پس از فروش گران و ضعیف آنها نیز بیش از پیش خود را نشان داده است. در حال حاضر سهم خودرو‌های چینی از بازار سالانه خودرو به بالای ۲۰‌درصد رسیده –چیزی حدود ۲۵۰‌هزار دستگاه- که این موضوع بر ضرورت تقویت خدمات پس از فروش تاکید دارد. در واقع مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی دیگر در حاشیه نیستند که ضعف خدمات پس از فروش این خودرو‌ها به نوعی پنهان بماند. از همین رو به نظر می‌رسد ارتقای خدمات پس از فروش، یک الزام برای خودروسازان خصوصی کشور است و می‌تواند حتی به یکی از برگ برنده‌های آنها در عرصه رقابت تبدیل شود.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->