به گزارش شهرآرانیوز؛ طرح کالابرگ الکترونیکی برای هفت دهک درآمدی، یکی از موضوعات مهم و نقل محافل مردمی است. طبق اخبار منتشرشده، قرار است سه دهک اول به ازای هر نفر ۵۰۰هزار تومان دریافت کنند و برای دیگردهکها به ازای هر نفر ۳۵۰هزار تومان پرداخت میشود.
اما چندوچون اجرای این طرح موضوعی است که با پیامها و تماسهای پرشمار شهروندان همراه است. تعدادی از شهروندان گلایه شان از نبود اطلاعات شفاف درباره توزیع کالابرگ است. برخی نیز نمیدانند این کالابرگها شامل چه اقلامی هستند و چگونه میتوانند آن را دریافت کنند.
شهروندی با ارسال پیام به سامانه صدای مردم شهرآرا، مشکل خود را این طور مطرح کرد: «چندین بار به فروشگاههای مختلف مراجعه کردم، اما هربار که رفتم، گفتند متصدیان فروشگاه گفتهاند هنوز کالابرگها فعال نشده است. برخی نیز گفتند اطلاعاتی در این باره ندارند.»
یکی دیگر از شهروندان مشهدی معتقد است اطلاع رسانی در این باره بسیار ضعیف بوده و گلایه اش را این طور مطرح کرده است: «اگر قرار است کالابرگ توزیع شود، چرا دقیق نمیگویند که به چه کسانی تعلق میگیرد و از چه زمانی میتوان آن را استفاده کرد؟»
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به کد دستوری اعلام شده، بیان کرد: «کد دستوری با خطا روبه روست. به عبارت دیگر، با وجود آنکه سیم کارت به نام خودم است، هنگامی که کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* را با گوشی خودم میزنم، اعلام میکند سیم کارت با کد ملی تطابق ندارد.»
نکته دیگری که تعدادی از شهروندان به آن اشاره میکنند، به دهک بندی ارتباط دارد. شهروندی در این باره این طور پیام داده است: «من مستأجرم و یک موتورسیکلت دارم. با وجود این، دهک من ۹ اعلام شده است. اعتراض کردهام، اما هنوز نتیجه اعلام نشده است. تکلیف ما چیست؟ من نیز مغازه داشتم و به دلیل مالیات و اجاره مغازه ناچار شدم مغازه را جمع کنم. الان هیچ درآمدی ندارم. نمیدانم چرا جزو دهک ۹ قرار گرفتهام. الان باید چه کار کنم؟»
یکی از سؤالات مردم این است که کالابرگها دقیقا شامل چه اقلامی هستند و هر خانوار چقدر سهم دارد؟ نحوه بهره مندی از این نوع کالابرگها دیگرموضوع موردبحث مردم است. یکی از شهروندان در این باره میگوید: «ما فقط میخواهیم بدانیم که چطور باید از این کالابرگ استفاده کنیم.»
به دنبال پیگیری مطالبات شهروندان، تلاشهای ما حاکی از آن است که یک روز پیش از شروع ماه مبارک رمضان، این طرح در مرحله اول با واریز اعتبار به حساب سرپرستان خانوار زیر پوشش سازمانهای حمایتی (بهزیستی و کمیته امداد) آغازبه کار کرد که این اعتبار براساس دهک درآمدی و بعد خانوار، برای خرید یازده قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص
یافته است. البته اعتبار سرپرستان خانوار شارژ شده و پول نقد به حساب واریز نشده است؛ بنابراین اگر افراد به حسابهای بانکی خود مراجعه کنند، این اعتبار را مشاهده نمیکنند، اما با هرکدام از کارتهای سرپرست خانوار اگر به فروشگاههای طرف قرارداد مراجعه کنند، میتوانند اقدام به خرید کنند.
حمیدرضا محمدی در گفتوگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه دومین مرحله طرح کالابرگ به منظور حمایت از خانوادههای نیازمند، از اول ماه مبارک رمضان اجرا شده است، گفت: خانوادهها میتوانند از هفته اول ماه رمضان از این طرح بهرهمند شوند. مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: خانوادهها برای استفاده از این اعتبار باید به فروشگاههای شهر مراجعه کنند و لزومی ندارد از هر یازده کالای اساسی خرید کنند، بلکه میتوانند کالایی را که مصرف بیشتری دارند، بخرند.
این طرح برای همه فروشگاههای معتبر متصل به سامانه کالابرگ اجرا خواهد شد. بر اساس اعلام محمدی، یک میلیون و۸۴۴هزار خانوار در استان خراسان رضوی و ۸۸هزارو۱۳۶خانوار در مشهد مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی هستند. همچنین در سطح استان حدود ۲۲هزار فروشگاه به اجرای این طرح خواهند پرداخت. محمدی تأکید کرد: مرحله بعدی این طرح در فروردین آغاز میشود و جزئیاتش به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.
***