تخصیص ۱۳۵۰ تن آرد سهمیه‌ای برای مراسم عزاداری ایام پایانی ماه صفر در مشهد صعود قیمت طلا در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) خانواده‌های خراسان رضوی جزو ۱۰ استان با کمترین سرانه درآمد در کشور | زندگی سخت در سایه درآمد کم بورس شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد؟ خرما در دهه آخر صفر در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) نیاز به واردات گازوئیل به صفر رسید وزیر اقتصاد: تک نرخی شدن ارز در دستور کار است گمرک مقررات جدید واردات خودرو سال ۱۴۰۴ را ابلاغ کرد خرید و فروش ملک یا خودرو در چه صورتی مشمول مالیات می‌شود؟ پیش‌بینی بورس سه‌شنبه (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت دلار سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ | دلار در فضای احتیاطی معامله شد قیمت موتورسیکلت درجا زد | خریداران به تعمیر فرسوده‌ها روی آوردند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه، فردا (سه‌‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | سکه امامی ۸۴ میلیونی شد قطعی برق و خاموشی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟ + فیلم محدودیت جدید بانک مرکزی برای تسهیلات مضاربه چه تاثیری بر پرداخت تسهیلات بانک‌ها دارد؟ تأمین مسکن، ۵۷ درصد از هزینه‌های خانوار شهری را می‌بلعد بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | هونگچی ۶۰ میلیون تومان گران‌تر شد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت ساینا در کانال ۵۴۲ میلیون تومان قیمت موبایل‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون در مشهد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | آیفون ۱۶ پرومکس رجیسترشده چند؟ فرایند تخصصی‌شدن بانک‌ها آغاز شد | تفکیک بانک‌ها به ۶ نوع مؤسسه اعتباری اختصاص ۸ هزار میلیارد ریال مالیات به سلامت مردم خراسان رضوی توانیر مامور به افزایش واردات برق از ترکمنستان شد شرط جدید ثبت‌نام خودرو اعلام شد بانک مرکزی به بانک‌ها برای پایان مضاربه‌های بی‌ضابطه هشدار داد خراسان رضوی، قطب دوم تولید تخم‌مرغ کشور بورس سبزپوش ماند، اما بی‌رمق | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) قیمت نفت با وجود تهدیدات ترامپ ثابت ماند (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وزیر نیرو: پیک مصرف برق را پشت سر گذاشتیم تمرکز اتاق اصناف مشهد بر کنترل قیمت کالا‌های اساسی در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ +فیلم
سرخط خبرها

هفت راهکار مورد نیاز برای ساماندهی بازار خودرو

  • کد خبر: ۳۲۱۳۸
  • ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
هفت راهکار مورد نیاز برای ساماندهی بازار خودرو
در حال حاضر خودرو مانند سایر بخش ها، مانند مسکن، بورس، لوازم‌خانگی و سایر کالا‌ها با تنش و نوسان قیمت مواجه شده است. در موارد عنوان شده نمی‌توان مقصر را تنها تولیدکننده دانست بلکه یک زنجیره‌ای وجود دارد که هر کدام به اندازه خود در بروز وضعیت پیش آمده دخیل هستند.
به گزارش شهرآرانیوز، بازار خودرو طی ماه‌های متمادی با نوسان‌های قیمتی متعددی مواجه شده که بخش قابل توجهی از آن ارتباطی با شرکت‌های خودروسازی نداشته است. چرا که سال‌های گذشته که کشور با تحریم صنعت خودرو و شیوع ویروس کرونا مواجه نبود، خودروسازان بیش از نیاز کشور نسبت به تولید خودرو اقدام می‌کردند و در عین حال خودرو‌های وارداتی هم یکی از موضوعاتی بود که می‌توانست کشور را به سمت ثبات و کنترل قیمت خودرو ببرد.

آمار‌ها نشان می‌دهد که قیمت کارخانه‌ای خودرو با توجه به رشد متناوب نرخ تورم افزایش پیدا نکرد و این به منزله آن است که در تمام دوره‌ها صنعت خودرو نقدینگی مناسب برای سرمایه گذاری در ساخت خودرو‌های جدید، تولید قطعات و همکاری با قطعه سازان در راستای افزایش داخلی سازی قطعات مورد نیاز خودرو‌های کشور نداشته است.

از این رو اگر قیمت گذاری خودرو به درستی صورت می‌گرفت اکنون چالش‌های صنعت خودرو زیاد نبود، البته در مقاطع مختلف غفلت‌هایی هم از سوی شرکت‌های خودروسازی در راستای توسعه محصول اتفاق افتاد که امیدواریم در آینده جبران شود.

در حال حاضر خودرو مانند سایر بخش ها، چون مسکن، بورس، لوازم‌خانگی و سایر کالا‌ها با تنش و نوسان قیمت مواجه شده است. در موارد عنوان شده نمی‌توان مقصر را تنها تولیدکننده دانست بلکه یک زنجیره‌ای وجود دارد که هر کدام به اندازه خود در بروز وضعیت پیش آمده دخیل هستند.

آنچه که از بازار خودرو مبرهن است، اثرگذاری نرخ ارز است. از روزی که قیمت ارز روند افزایشی به خود گرفته است در تمام کالا‌ها شاهد افزایش قیمت هستیم و از سویی نبود اخبار مثبت هم باعث شده که مردم و صاحبان پول برای خرید کالا عطش داشته باشند و با هدف کسب سود سراغ کالاهایی، چون خودرو بروند که طی این مدت سود خوبی به خریداران خود داده است.

برای اینکه از فضای به وجود آمده تا حدودی دور شویم ذکر چند نکته ضروری است.
۱- دستگاه دیپلماسی مذاکرات خود را جدی‌تر دنبال کند تا این امر بتواند اثر مثبت خود را بر بازار‌های مختلف و به خصوص خودرو نشان دهد.

۲- بانک مرکزی نسبت به ثبات قیمت ارز تلاش خود را بیشتر کند و از سایر مجموعه‌ها به خصوص بخش خصوصی برای آرامش بازار ارز کمک بگیرد.

۳- شرکت‌های خودروسازی به سمت تجاری سازی محصولات خود که در پارکینگ‌ها مانده است اقدام کنند و در این میان ضرورت دارد که سایر دستگاه‌های اقتصادی برای تحقق چنین امری همکاری کنند.

۴- خودروسازان بیش از گذشته از توان مجموعه‌های دانش بنیان و قطعه سازان برای تولید قطعاتی که مانع از تجاری‌سازی خودرو می‌شود، استفاده کنند.

۵- وزارت دفاع یکی از بخش‌های است که می‌تواند به صنعت خودرو در تولید قطعات خودرو همکاری کند؛ لذا با دعوت خودروسازان از این مجموعه‌ها می‌توان به هم افزایی بیشتری دست یافت.

۶- نظارت بر بازار خودرو جدی‌تر دنبال شود و اجازه داده نشود که قیمت خودرو از نرخ تورم پیشی بگیرد.

۷- فرهنگ سازی صورت گیرد که خودرو کالای مصرفی است و نباید در زمره کالا‌های سرمایه‌ای قرار گیرد.

با عملیاتی شدن این ۷ راهکار، امیدواریم صنعت خودرو که این روز‌ها به خاطر تحریم، شیوع کرونا و کمبود ارز با چالش‌های جدی مواجه است بتواند از بحران‌ها عبور کند و مانند گذشته به افزایش تیراژ برسد.
منبع:انتخاب
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->