ساعت کاری انجام عملیات ساتنا در روزهای پنجشنبه تغییر کرد افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودرو‌های وارداتی از ابتدای سال ۱۴۰۴ بورس کماکان در سراشیبی | گزارش وضعیت بازار سهام (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) تحویل سکه‌های پیش‌فروش بانک مرکزی از امروز (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز شد + جزئیات و نحوه دریافت سکه قیمت امروز طلا، سکه و ارز (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) | افزایش قابل توجه قیمت طلا ماینرها، یک‌پنجم برق کشور را مصرف می‌کنند! کارت سوخت وسایل نقلیه بدون بیمه ابطال می‌شود کاهش زمان ثبت شرکت‌ها به کمتر از ۲ ساعت | فعالیت شرکت‌های صوری و کاغذی غیرممکن می‌شود مشهد، قطب آموزش قانون به فعالان اقتصادی | دومین همایش منطقه‌ای «ثبت، پیشران سرمایه‌گذاری برای تولید» برگزار شد برق خورشیدی، نور امید در تاریکی ناترازی | گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی درباره راه‌حل‌های ناترازی انرژی الزامات جذب سرمایه در نمایشگاه مشهد اینوکس–فاینکس تأمین برق صنایع با هزینه گزاف از طریق دیزل‌ژنراتور‌ها | بار اضافه روی دوش صنعت زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۴ ویژه دهک‌های چهارم تا نهم مشخص شد ۶۰ لیتر بنزین سهمیه خرداد امشب شارژ می‌شود (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت طلای جهانی امروز (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش‌بینی بورس، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ریزش ادامه دارد؟ پیش‌بینی قیمت دلار، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) برنامه ریزی دولت برای خرید ۲۱۰ هزار تن دانه روغنی از کشاورزان داخلی ویدئو| توضیحات رئیس بانک مرکزی درباره نحوه تسویه حساب با بابک زنجانی قطع برق ۱۵ روزه صنایع منتفی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: حذف صفر هیچ تأثیری بر فرایند‌های واقعی اقتصاد ندارد | بی‌اثر در حفظ ارزش پول ملی مصرف بیش از ۶۳ هزار مگاوات برق در روز ۲۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ قیمت امروز طلا، سکه و ارز (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) افت شاخص بورس در معاملات امروز (سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴) اعلام ۱۰ عامل رسوب کالا توسط گمرک جزئیات نحوه محاسبه پلکانی قبض برق گسترش ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ‌ﻫﺎﯼ ایران و ترکمنستان در زمینه نفت و گاز
سرخط خبرها

هفت راهکار مورد نیاز برای ساماندهی بازار خودرو

  • کد خبر: ۳۲۱۳۸
  • ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
هفت راهکار مورد نیاز برای ساماندهی بازار خودرو
در حال حاضر خودرو مانند سایر بخش ها، مانند مسکن، بورس، لوازم‌خانگی و سایر کالا‌ها با تنش و نوسان قیمت مواجه شده است. در موارد عنوان شده نمی‌توان مقصر را تنها تولیدکننده دانست بلکه یک زنجیره‌ای وجود دارد که هر کدام به اندازه خود در بروز وضعیت پیش آمده دخیل هستند.
به گزارش شهرآرانیوز، بازار خودرو طی ماه‌های متمادی با نوسان‌های قیمتی متعددی مواجه شده که بخش قابل توجهی از آن ارتباطی با شرکت‌های خودروسازی نداشته است. چرا که سال‌های گذشته که کشور با تحریم صنعت خودرو و شیوع ویروس کرونا مواجه نبود، خودروسازان بیش از نیاز کشور نسبت به تولید خودرو اقدام می‌کردند و در عین حال خودرو‌های وارداتی هم یکی از موضوعاتی بود که می‌توانست کشور را به سمت ثبات و کنترل قیمت خودرو ببرد.

آمار‌ها نشان می‌دهد که قیمت کارخانه‌ای خودرو با توجه به رشد متناوب نرخ تورم افزایش پیدا نکرد و این به منزله آن است که در تمام دوره‌ها صنعت خودرو نقدینگی مناسب برای سرمایه گذاری در ساخت خودرو‌های جدید، تولید قطعات و همکاری با قطعه سازان در راستای افزایش داخلی سازی قطعات مورد نیاز خودرو‌های کشور نداشته است.

از این رو اگر قیمت گذاری خودرو به درستی صورت می‌گرفت اکنون چالش‌های صنعت خودرو زیاد نبود، البته در مقاطع مختلف غفلت‌هایی هم از سوی شرکت‌های خودروسازی در راستای توسعه محصول اتفاق افتاد که امیدواریم در آینده جبران شود.

در حال حاضر خودرو مانند سایر بخش ها، چون مسکن، بورس، لوازم‌خانگی و سایر کالا‌ها با تنش و نوسان قیمت مواجه شده است. در موارد عنوان شده نمی‌توان مقصر را تنها تولیدکننده دانست بلکه یک زنجیره‌ای وجود دارد که هر کدام به اندازه خود در بروز وضعیت پیش آمده دخیل هستند.

آنچه که از بازار خودرو مبرهن است، اثرگذاری نرخ ارز است. از روزی که قیمت ارز روند افزایشی به خود گرفته است در تمام کالا‌ها شاهد افزایش قیمت هستیم و از سویی نبود اخبار مثبت هم باعث شده که مردم و صاحبان پول برای خرید کالا عطش داشته باشند و با هدف کسب سود سراغ کالاهایی، چون خودرو بروند که طی این مدت سود خوبی به خریداران خود داده است.

برای اینکه از فضای به وجود آمده تا حدودی دور شویم ذکر چند نکته ضروری است.
۱- دستگاه دیپلماسی مذاکرات خود را جدی‌تر دنبال کند تا این امر بتواند اثر مثبت خود را بر بازار‌های مختلف و به خصوص خودرو نشان دهد.

۲- بانک مرکزی نسبت به ثبات قیمت ارز تلاش خود را بیشتر کند و از سایر مجموعه‌ها به خصوص بخش خصوصی برای آرامش بازار ارز کمک بگیرد.

۳- شرکت‌های خودروسازی به سمت تجاری سازی محصولات خود که در پارکینگ‌ها مانده است اقدام کنند و در این میان ضرورت دارد که سایر دستگاه‌های اقتصادی برای تحقق چنین امری همکاری کنند.

۴- خودروسازان بیش از گذشته از توان مجموعه‌های دانش بنیان و قطعه سازان برای تولید قطعاتی که مانع از تجاری‌سازی خودرو می‌شود، استفاده کنند.

۵- وزارت دفاع یکی از بخش‌های است که می‌تواند به صنعت خودرو در تولید قطعات خودرو همکاری کند؛ لذا با دعوت خودروسازان از این مجموعه‌ها می‌توان به هم افزایی بیشتری دست یافت.

۶- نظارت بر بازار خودرو جدی‌تر دنبال شود و اجازه داده نشود که قیمت خودرو از نرخ تورم پیشی بگیرد.

۷- فرهنگ سازی صورت گیرد که خودرو کالای مصرفی است و نباید در زمره کالا‌های سرمایه‌ای قرار گیرد.

با عملیاتی شدن این ۷ راهکار، امیدواریم صنعت خودرو که این روز‌ها به خاطر تحریم، شیوع کرونا و کمبود ارز با چالش‌های جدی مواجه است بتواند از بحران‌ها عبور کند و مانند گذشته به افزایش تیراژ برسد.
منبع:انتخاب
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->