۱۰ میلیون نفر در ۶ هزار واحد مسکونی ناپایدار در کشور سکونت دارند ظرفیت قطار‌های مسافری برای امروز و فردا افزایش می‌یابد ترخیص کالا منوط به ثبت سفارش قبل از وصول خواهد شد اتباع، اهرم فشار بر بازار اجاره‌بهای ایران معافیت شرکت‌هایی با سود ١٠ هزار میلیارد تومانی از مالیات مسافران در پی لغو پروازها، چگونه پول بلیت خود را پس بگیرند؟ سامانه خودنویس سوادگری در معاملات مسکن را کاهش می‌دهد؟ ترخیص ۲۲ هزار خودرو وارداتی در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ خبر مهم برای خریداران و فروشندگان طلا | شرایط جدید فروش طلا اعلام شد واکنش منفی بورس به وعده صادق ۲ | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۱ مهر ۱۴۰۳) همتی: تمرکز سازمان امور مالیاتی بر دانه‌درشت‌ها باشد چگونه و از کجا لپ‌تاپ خوب و ارزان‌قیمت بخریم؟ بررسی قیمت موبایل‌های شیائومی از ۵ میلیون تا ۷۳ میلیون تومان (۱۱ مهر ۱۴۰۳) نرخ امروز طلا و سکه در مشهد چقدر است؟ (۱۱ مهر ۱۴۰۳) | دست کوتاه مردم از طلای گرمی ۴ میلیون تومان قیمت خودرو‌های خارجی رشد کرد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) شوک موقت بازار ارز بعد از عملیات وعده صادق ۲ | کارشناسان اقتصادی: افزایش قیمت ارز موقت و زودگذر است واکنش بازار خودرو‌های داخلی به پاسخ موشکی ایران به اسرائیل چه بود؟ (۱۱ مهر ۱۴۰۳) آیا قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟ + ویدئو | حل مسئله ناترازی انرژی مستلزم گذشت زمان است بیش از ۴ میلیون کنتور هوشمند برق در کشور نصب شده است | ۲ درصد از مشترکان خیلی بدمصرف هستند قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال یک روز پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل چه تغییری کرد؟ (۱۱ مهر ۱۴۰۳) تورم چندباره در سال، افزایش دستمزد سالانه را در خود ذوب می‌کند اختلال یا نگرانی در تأمین و عرضه بنزین وجود ندارد شلوغ‌شدن پمپ‌بنزین‌ها عادی است | سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت: سوخت به اندازه کافی موجود است و نگرانی نداریم سقوط آزاد بیت‌کوین بعد از عملیات موشکی ایران | آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۱۱ مهر ۱۴۰۳) ۵۳ درصد ظرفیت سد‌ها خالی است ۴۸ نیروگاه تجدیدپذیر در بورس انرژی ایران پذیرش شده است
سرخط خبرها

هفت راهکار مورد نیاز برای ساماندهی بازار خودرو

  • کد خبر: ۳۲۱۳۸
  • ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
هفت راهکار مورد نیاز برای ساماندهی بازار خودرو
در حال حاضر خودرو مانند سایر بخش ها، مانند مسکن، بورس، لوازم‌خانگی و سایر کالا‌ها با تنش و نوسان قیمت مواجه شده است. در موارد عنوان شده نمی‌توان مقصر را تنها تولیدکننده دانست بلکه یک زنجیره‌ای وجود دارد که هر کدام به اندازه خود در بروز وضعیت پیش آمده دخیل هستند.
به گزارش شهرآرانیوز، بازار خودرو طی ماه‌های متمادی با نوسان‌های قیمتی متعددی مواجه شده که بخش قابل توجهی از آن ارتباطی با شرکت‌های خودروسازی نداشته است. چرا که سال‌های گذشته که کشور با تحریم صنعت خودرو و شیوع ویروس کرونا مواجه نبود، خودروسازان بیش از نیاز کشور نسبت به تولید خودرو اقدام می‌کردند و در عین حال خودرو‌های وارداتی هم یکی از موضوعاتی بود که می‌توانست کشور را به سمت ثبات و کنترل قیمت خودرو ببرد.

آمار‌ها نشان می‌دهد که قیمت کارخانه‌ای خودرو با توجه به رشد متناوب نرخ تورم افزایش پیدا نکرد و این به منزله آن است که در تمام دوره‌ها صنعت خودرو نقدینگی مناسب برای سرمایه گذاری در ساخت خودرو‌های جدید، تولید قطعات و همکاری با قطعه سازان در راستای افزایش داخلی سازی قطعات مورد نیاز خودرو‌های کشور نداشته است.

از این رو اگر قیمت گذاری خودرو به درستی صورت می‌گرفت اکنون چالش‌های صنعت خودرو زیاد نبود، البته در مقاطع مختلف غفلت‌هایی هم از سوی شرکت‌های خودروسازی در راستای توسعه محصول اتفاق افتاد که امیدواریم در آینده جبران شود.

در حال حاضر خودرو مانند سایر بخش ها، چون مسکن، بورس، لوازم‌خانگی و سایر کالا‌ها با تنش و نوسان قیمت مواجه شده است. در موارد عنوان شده نمی‌توان مقصر را تنها تولیدکننده دانست بلکه یک زنجیره‌ای وجود دارد که هر کدام به اندازه خود در بروز وضعیت پیش آمده دخیل هستند.

آنچه که از بازار خودرو مبرهن است، اثرگذاری نرخ ارز است. از روزی که قیمت ارز روند افزایشی به خود گرفته است در تمام کالا‌ها شاهد افزایش قیمت هستیم و از سویی نبود اخبار مثبت هم باعث شده که مردم و صاحبان پول برای خرید کالا عطش داشته باشند و با هدف کسب سود سراغ کالاهایی، چون خودرو بروند که طی این مدت سود خوبی به خریداران خود داده است.

برای اینکه از فضای به وجود آمده تا حدودی دور شویم ذکر چند نکته ضروری است.
۱- دستگاه دیپلماسی مذاکرات خود را جدی‌تر دنبال کند تا این امر بتواند اثر مثبت خود را بر بازار‌های مختلف و به خصوص خودرو نشان دهد.

۲- بانک مرکزی نسبت به ثبات قیمت ارز تلاش خود را بیشتر کند و از سایر مجموعه‌ها به خصوص بخش خصوصی برای آرامش بازار ارز کمک بگیرد.

۳- شرکت‌های خودروسازی به سمت تجاری سازی محصولات خود که در پارکینگ‌ها مانده است اقدام کنند و در این میان ضرورت دارد که سایر دستگاه‌های اقتصادی برای تحقق چنین امری همکاری کنند.

۴- خودروسازان بیش از گذشته از توان مجموعه‌های دانش بنیان و قطعه سازان برای تولید قطعاتی که مانع از تجاری‌سازی خودرو می‌شود، استفاده کنند.

۵- وزارت دفاع یکی از بخش‌های است که می‌تواند به صنعت خودرو در تولید قطعات خودرو همکاری کند؛ لذا با دعوت خودروسازان از این مجموعه‌ها می‌توان به هم افزایی بیشتری دست یافت.

۶- نظارت بر بازار خودرو جدی‌تر دنبال شود و اجازه داده نشود که قیمت خودرو از نرخ تورم پیشی بگیرد.

۷- فرهنگ سازی صورت گیرد که خودرو کالای مصرفی است و نباید در زمره کالا‌های سرمایه‌ای قرار گیرد.

با عملیاتی شدن این ۷ راهکار، امیدواریم صنعت خودرو که این روز‌ها به خاطر تحریم، شیوع کرونا و کمبود ارز با چالش‌های جدی مواجه است بتواند از بحران‌ها عبور کند و مانند گذشته به افزایش تیراژ برسد.
منبع:انتخاب
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->