به گزارش شهرآرانیوز، کیانوش کیامرز امروز، ۲۶ اسفند ۱۴۰۳، در مراسم آغاز عملیات تست نهایی مسیر و ایستگاههای فاز اول خط ۳ قطارشهری مشهد که همزمان با ولادت امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد، اظهار کرد: چهار ایستگاه میانی فاز یک خط سه قطارشهری مشهد ۸ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز داشته و قابلیت دارد تا یک سال، یکسالونیم آینده افتتاح شود.
وی بیان کرد: کارگاههای ما در خط سه به صورت بیستوچهارساعته فعال هستند و جای تشکر دارد. شورای شهر برای ایستگاه حرم الزام گذاشته که هزینه کنیم و خساست به خرج ندهیم. معماری ایستگاه بابالجواد(ع) ۹۰ درصد آماده است. تمام پلهبرقیهای این ایستگاه تا تراز خیابان نصب شده، ایستگاه میدان شهدا مقداری عقب بوده، اما بابالجواد(ع) و پایانه مسافربری آماده است.
کیامرز با بیان اینکه ما اکنون با همت شرکت بهرهبرداری، دو قطار را برای خط سه آماده کردیم، عنوان کرد: خرید واگن با دولت است و دولت فعلاً تأمین واگنی برای ما ندارد. از استانداری درخواست داریم کمک کنند تا واگن آماده شود. فعلاً با یک قطار شروع میکنیم و دوسه ماه بعد، دو قطار خواهیم داشت. در ۱۱ دقیقه، کل مسیر را طی میکنیم و سرفاصله ۱۵ دقیقه است که بعد از افزایش تعداد قطار، به ۱۰ دقیقه میرسد. درخواست مردم برای این خط زیاد است؛ بنابراین باید واگن تهیه شود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد افزود: شهر مشهد تنها شهری است که از نظر واگن در خط یک و دو ظرفیت زیادی دارد. با توجه به خاصبودن مشهد درخواست دارم با دولت تفاهم انجام دهیم و دنبال پنج قطار برای خط سه باشیم که دورنمای نیاز به قطار یک سال است. ما از ۶۰۰ واگنی که دولت برای تهران میگیرد، ۵۰ واگن میخواهیم.
وی ادامه داد: این خط ششواگنه بوده و میتواند ۱۵۰۰ نفر را جابهجا کند. هزینه هر واگن یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو بوده و یک قطار ششواگنه ۷.۵ میلیون یورو قیمت دارد. هزینه ۶۰۰ واگن تهران توسط دولت پرداخت شده است. قطار خط یک حدود ۲.۵ میلیون یورو قیمت دارد.