چند ماه انتظار بازنشستگان برای معوقات ناچیز | باید هرگونه تبعیض بین بازنشسته همکار و غیرهمکار در سازمان تامین اجتماعی از بین برود ظرفیت پذیرش بیمارستان‌های مشهد افزایش پیدا کرد | خدمت‌رسانی هفت هزار پزشک و پرستار در روز‌های پایانی صفر ۱۴۰۴ تبریک وزارت امور خارجه به مدال‌آوران المپیاد بین‌المللی نجوم + عکس آیا آتشفشان قله دماوند فعال شده است؟ + فیلم و علت (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) آیا مدارس مسجدمحور رسمیت دارند؟ افتتاح کتابخانه موزه بنیاد مستضعفان در هفته وحدت ویدیو | مرگ ۷ کارگر در حادثه پاره شدن کابل پُل در چین کسب درآمد نزدیک به ۷.۵ میلیارد دلار از ورود گردشگران خارجی به ایران در سال ۱۴۰۳ وزیر آموزش و پرورش: کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان در اولویت وزارت است ویدیو | لحظه سقوط جنگنده F18 آمریکایی در مالزی توصیه فرودگاه مشهد: زائران دهه پایانی ماه صفر از مترو استفاده کنند رئیس سازمان استخدامی کشور: طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان در شهریور ۱۴۰۴ به نتیجه می‌رسد رشته‌های رزمی در مدارس، تحت نظارت مراکز کانون ورزشی هستند پدری با دو پسر ۱۳ و ۱۴ ساله‌اش جان خود را در دریای خزر از دست دادند (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) اختلافات خانوادگی در یوسف‌آباد تهران رنگ خون گرفت (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (جمعه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۴) | مشهد در روز شهادت امام رضا(ع) خنک می‌شود استاندار خراسان رضوی خواستار تشکیل کارگروه هوشمندسازی آموزشی شد اجرای برنامه‌های ایمنی گسترده در جاده‌های منتهی به مشهد در دهه آخر صفر معرفی یک اثر نفیس خطی مرتبط با زندگانی نبی اکرم(ص) در کتابخانه ملی ایران کشف محموله بزرگ داروهای غیرمجاز در تهران (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) زمان اعلام نتایج مرحله اول آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش ۱۴۰۴ اعلام شد تلاش برای مهار آتش‌سوزی در ارتفاعات سه‌هزار متری جنگل‌های چالوس (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) زلزله ۷.۵ ریشتری در آمریکای جنوبی (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) تصویب ۱۸ برنامه راهبردی برای بهبود وضعیت سالمندان امتحانات پایان ترم دانشجویان از فردا، یکم شهریور ۱۴۰۴ آغاز خواهد شد حکم قطعی پرونده فوت کودک ۲ ساله در یزد صادر شد زلزله تهران را لرزاند + جزئیات (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) درگیری شدید مهاجمان با کادر درمان یک بیمارستان در کرج (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) مشهدالرضا(ع)؛ جلوه‌گاه وحدت و معنویت
سرخط خبرها

پویش کافی نیست؛ راه‌ها را  ایمن کنید

  • کد خبر: ۳۲۵۰۵۶
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۷
پویش کافی نیست؛ راه‌ها را  ایمن کنید
براساس آمار پلیس راهور، از  ۸۳۸ جان‌باخته تصادفات جاده‌ای کشور در  بیست روز حدفاصل ۲۵‌ اسفند سال گذشته تا  ۱۴‌فروردین امسال، ۵۳ نفر در  راه‌های مواصلاتی استان خراسان رضوی جان خود را  از  دست داده‌اند.

براساس آمار پلیس راهور، از ۸۳۸ جان‌باخته تصادفات جاده‌ای کشور در بیست روز حدفاصل ۲۵‌اسفند سال گذشته تا ۱۴‌فروردین امسال، ۵۳ نفر در راه‌های مواصلاتی استان خراسان رضوی جان خود را از دست داده‌اند که همین تعداد، این استان را بعد از کرمان و فارس در جایگاه سوم شمار مرگ‌و‌میر‌های ناشی از این‌گونه تصادفات قرار می‌دهد.

همچنین به گفته جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی، ۱۹۴۶ نفر در این استان به دلیل تصادفات در این مدت مصدوم شده‌اند که البته به‌واسطه اجرای پویشی با عنوان «نه به تصادف» و اهتمام همه‌جانبه‌ای که امسال درباره این موضوع به عمل آمد، خوشبختانه شاهد کاهش ۲۵‌درصدی در آمار جان‌باختگان و ۱۳‌درصدی در شمار مصدومان بودیم. 

وزیر راه و شهرسازی چند روز قبل در گفت‌وگویی تلویزیونی در کنار تأکید بر لزوم تداوم پویش «نه به تصادف»، شمار زیاد خودرو‌های بی‌کیفیت و تعرفه بالا بر خودرو‌های خارجی را از عوامل بالا‌بودن نرخ تصادفات جاده‌ای دانست و البته بر افزایش سطح ایمنی جاده‌های مواصلاتی تأکید کرد. از میزان کیفیت وسایل نقلیه سبک و سنگین که بگذریم، موضوع امنیت جاده‌ها و کیفیت این مسیر‌های برون‌شهری، مسئله‌ای است که سال‌ها گریبان استانی، چون خراسان رضوی و شهر پر‌زائر و مسافری، چون مشهد به‌عنوان مهم‌ترین مسیر زیارتی کشور را گرفته است. 

خراسان رضوی با ۵ هزار و۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، ۷ هزار و۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و ۷ هزار‌و۷۶۰ کیلومتر راه غیر‌آسفالته از نظر طول راه‌ها جایگاه دوم را در کشور دارد؛ اما سطح کمی و کیفی جاده‌های استان با ۱۱۹‌هزار کیلومتر وسعت و با جمعیتی بالغ بر ۶‌میلیون‌و۵۰۰‌هزار نفر از‌یک‌سو و پذیرایی سالانه از ۳۰‌میلیون زائر و مسافر از‌سوی‌دیگر حاکی از ضعفی است که این استان در حوزه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. میزان بهره‎مندی این استان از شبکه بزرگراهی و آزادراهی به نسبت سرانه کشوری و برخورداری برخی استان‌های کشور پایین‌تر از انتظار است و همین موضوع، آسیب‌های زیادی را در حوزه حمل‌و‌نقل برون‌شهری استان برجای گذاشته است. 

در حالی استان‌هایی همچون اصفهان، تهران و آذربایجان شرقی به‌ترتیب ۴۳۷، ۳۱۷ و ۲۷۵ کیلومتر شبکه آزادراهی دارند که مجموع شبکه راه‌های استان خراسان رضوی فقط شامل ۱۱۳۹‌کیلومتر بزرگراه و ۳۵‌کیلومتر آزادراه (محور مشهد-باغچه) است که حتی اگر طول هفتادکیلومتری کنارگذر شمالی مشهد را هم به‌عنوان آزادراه به آن اضافه کنیم، با حجم بالای سفر‌هایی که با هدف پابوسی امام‌هشتم (ع) به‌ویژه در ایام پیک انجام می‌شود، به‌هیچ‌وجه همخوانی ندارد و این استان را در ردیف یازدهم استان‌های دارای آزادراه قرار می‌دهد. 

همین زیرساخت ضعیف در مقاطع مختلف سال سبب بروز حوادث ناگواری به‌ویژه در محور‌های منتهی به شهر مشهد می‌شود و شاید اگر سال‌ها پیش پیگیری اجرای پروژه‌های زیربنایی در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای همچون کلان‌پروژه «آزادراه حرم تا حرم» جدی گرفته می‌شد، راه‌های خراسان رضوی وضعیت بهتری در‌زمینه امنیت سفر داشت.

پر‌واضح است که به‌ثمر‌نشستن پویشی برای سفر‌های امن بدون در‌نظر‌گرفتن زیرساخت‌های انتقال مسافر و ایجاد راه‌های ایمن، امری دور از تحقق است و مادامی که اعتبارات ملی و محلی مناسب برای این حوزه در نظر گرفته نشود، در روی همان پاشنه سابق خواهد چرخید.

دولت باید برای افزایش سطح کیفی جاده‌های کشور به‌ویژه پرترددترین مسیر‌ها (که بدون‌شک مشهد در صدر آن قرار می‌گیرد) و توازن‌بخشی عدالت‌گونه به این کیفیت، بودجه‌های عملیاتی مناسبی را به حوزه عمرانی راهداری اختصاص دهد. همچنین مجلس نقش اثرگذاری را‌ می‌تواند در‌این‌زمینه ایفا کند و نمایندگان مجلس به دور از بخشی‌نگری‌های مقطعی باید نظارت خود را بیش از‌پیش بر راه‌هایی معطوف کنند که به‌دلیل فرسودگی و ناایمنی به قتلگاه هزاران هم‌میهن تبدیل شده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->