ناصحی: مهم‌ترین وظیفه شورای شهر، انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری است پیام تسلیت رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در پی حادثه انفجار در بندر شهید رجایی اعلام آمادگی شهرداری مشهد برای کمک به هموطنان حادثه‌دیده در انفجار اسکله شهید رجایی رفع اختلال ۱۰دقیقه‌ای در سرویس‌دهی خط یک مترو مشهد رئیس شورای شهر مشهد: هزینه ساخت هر کیلومتر قطارشهری معادل با چهار پل چهارسطحی است | روند خدمت به مردم را متوقف نمی‌کنیم + فیلم موزه زنده میدان عدالت مشهد لیست کامل بوستان‌های بانوان دارای اتاق مادروکودک مشهد + جزئیات مشهد، قطب دیپلماسی شهری در میان کلانشهرهای ایران قلندرشریف: خط ۳ مترو مشهد مهم‌ترین بخش ریلی شهری کشور است | مشهد در حوزه قطارشهری خودکفا شده است  تشکیل ۴ کمیته ذیل کارگروه «سرمایه‌گذاری برای تولید» در شورای اسلامی شهر مشهد خراسان رضوی و مشهد، رتبه نخست کاهش تلفات حوادث رانندگی درون‌شهری طی سال ۱۴۰۳ معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد خبر داد: کاهش ۱۴ درصدی تلفات حوادث ترافیکی در مشهد در سال ۱۴۰۳ ۸۸ درصد متوفیان تصادفات مشهد در سال ۱۴۰۳ عابران و موتورسیکلت‌سواران بودند فصل طغیان شته در باغات و فضای سبز شهری مشهد | به ۱۶۰ درخواست مردم در خصوص آفات رسیدگی شد مرکز نوآوری‌های حمل‌ونقل شهرداری مشهد آغازبه‌کار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) + فیلم نقشه تصادفات مرگ‌بار مشهد در ۱۴۰۳ | راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده، قربانیان اصلی ترافیک مشهد هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی آلوده است (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) فقط ۶درصد از بیمارستان‌های مشهد در برابر آتش‌سوزی ایمن هستند | گزارش شهرآرانیوز از راهکار‌های ایمن‌سازی مراکز درمانی مشهد آغاز به کار نشست متروپلیس در مشهد با حضور دبیرکل انجمن کلانشهر‌های جهان + فیلم (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) افزایش یک‌ساعته سرویس‌دهی مترو مشهد در روز جمعه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) هم‌زمان با برگزاری کنکور
سرخط خبرها

ایمنی شهری؛ آغازگر تحول در حمل‌ونقل مشهد

  • کد خبر: ۳۲۸۹۲۵
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۰
ایمنی شهری؛ آغازگر تحول در حمل‌ونقل مشهد
مشهد همچون بسیاری از کلان‌شهر‌های کشور سال‌هاست که با چالش ترافیک و دغدغه ایمنی تردد روبه‌روست.

مشهد همچون بسیاری از کلان‌شهر‌های کشور سال‌هاست که با چالش ترافیک و دغدغه ایمنی تردد روبه‌روست. افزایش جمعیت، گرایش روزافزون به استفاده از خودرو‌های شخصی و فشردگی زندگی شهری، معضلاتی همچون ازدحام، تأخیر در حرکت، آلودگی و تصادفات را به دغدغه‌های روزانه میلیون‌ها شهروند تبدیل کرده است.

در چنین شرایطی، داشتن خیابان‌هایی امن و روان برای رفت‌وآمد‌های روزانه دیگر صرفا یک مطالبه نیست، بلکه به ضرورتی برای ارتقای کیفیت زندگی همگان بدل شده است. بی‌تردید، راه‌حل‌های سطحی و موقت، پاسخگوی پیچیدگی‌های امروز شهر‌ها نیستند. مدیریت شهری نوین، نه با سیاست‌های مقطعی، بلکه با نگاهی جامع و آینده‌محور به سراغ این چالش‌ها می‌رود. 

در سال‌های اخیر، جهت‌گیری شهرداری معطوف به توسعه پروژه‌های عمرانی زیرساختی و هوشمندانه بوده است. احداث سطح سوم پل‌های فهمیده، خیام و ابوطالب تنها نمونه‌هایی از این رویکرد عمیق هستند؛ پروژه‌هایی که نه فقط گره‌های ترافیکی ورودی و مرکزی شهر را باز می‌کنند، بلکه با هدایت بخش عمده‌ای از ترافیک به محور‌های پیرامونی، آرامش بیشتری برای ساکنان مناطق مرکزی و پرتردد به‌همراه می‌آورند. 

توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان گام بعدی، نقشی کلیدی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا ایفا کرده است. فاز اول خط ۳ قطار‌شهری مشهد نیز در‌جهت ارتقای زیرساخت حمل‌ونقل عمومی به بهره‌برداری رسیده و این پروژه، بار سنگینی از ترافیک خیابان‌ها کاسته است. کاهش گره‌های ترافیکی تأثیر مستقیمی بر ایمنی شهروندان دارد. زمانی که راننده مجبور نباشد ساعت‌ها در توقفگاه ترافیکی بماند یا مدام خطر عبور غیرمجاز و تصادف را احساس کند، از اضطراب و خطا‌های رانندگی او کاسته می‌شود. 

همین آرامش روانی می‌تواند آغازگر یک چرخه مثبت باشد: کاهش تصادفات، صرفه‌جویی در هزینه و وقت و افزایش رضایت عمومی شهروندان. تجربه شهر‌های موفق نیز ثابت می‌کند که با سرمایه‌گذاری هدفمند بر زیرساخت‌های ترافیکی و تسهیل عبور‌و‌مرور، می‌توان امنیت را هم به شهر برگرداند.

اما پروژه‌های عمرانی به‌تنهایی کافی نیستند. توسعه و تقویت حمل‌ونقل عمومی، حلقه مکمل این زنجیره است. امروز، مترو به‌عنوان گذرگاه امن و سریع میلیون‌ها نفر در روز عمل می‌کند؛ عبور‌و‌مرور در خطوط مترو نه‌تنها بار تردد خیابان‌ها را کاهش داده، بلکه احتمال تصادف، خسارت و خطرات جاده‌ای را به حداقل رسانده است. همچنین نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی به‌صورت ویژه در دستور‌کار قرار گرفته است.

این نوسازی که شامل تجهیز اتوبوس‌ها به امکانات نوین و ایجاد مسیر‌های ویژه است، نقش اساسی در افزایش ایمنی و کاهش زمان سفر شهروندان ایفا کرده است. تاکسی‌ها نیز در سایه بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند، کنترل قیمت و ارتقای استاندارد خدمات، توانسته‌اند اعتماد بیشتری جلب کنند و رضایت‌خاطر مشتریان را افزایش دهند. نباید نقش دوچرخه را فراموش کنیم؛ با توسعه مسیر‌های اختصاصی و فرهنگ‌سازی مداوم، دوچرخه‌سواری به یکی از ایمن‌ترین و پاک‌ترین اشکال حمل‌ونقل شهری تبدیل شده است.

در‌همین‌راستا، طرح تخفیف ویژه ۷۰‌درصدی برای خرید دوچرخه نیز در نظر گرفته شده است؛ اقدامی که علاوه بر تشویق شهروندان به دوچرخه‌سواری، گامی در‌راستای کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی و کاهش آلودگی هوا خواهد بود. جمع همه این اقدامات، اتفاق تازه‌ای را در شهر رقم زده است: خیابان‌هایی روان‌تر، سفر‌هایی ایمن‌تر و شهری که داشتن امید به آینده در آن ملموس‌تر شده است. روز ایمنی حمل‌ونقل، صرفا یادآور یک شعار نیست؛ هشداری است که همه باید سهم خود را ایفا کنند. 

از مهندسان و برنامه‌ریزان پروژه‌های عمرانی تا رانندگان مترو و اتوبوس، از شهروندان قانون‌مدار تا تصمیم‌گیران شهری، همه با هم. با تداوم این مسیر و مشارکت مسئولانه همه، می‌توان روزی را متصور شد که امنیت، آسایش و رضایت، تصویر غالب هر سفر شهری باشد. شهری پویا و ایمن که الگوی حمل‌ونقل سالم و پیشرفته برای نسل‌های آینده خواهد بود. آمار تلفات ناشی از حوادث ترافیکی کشور در یازده‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳، ۱۷ هزارو ۷۹۷ نفر بوده که نسبت به سال قبل حدود ۴‌درصد کاهش یافته است. 

از‌این‌تعداد، ۲۵‌درصد آن مربوط به راه‌های درون‌شهری است. در شهر مشهد با اقداماتی که صورت گرفته است، تلفات در سال ۱۴۰۲، ۳۰۵‌نفر و در سال ۱۴۰۳، ۲۶۵ نفر بوده که با کاهش ۱۳‌درصدی مواجه هستیم. اقداماتی از قبیل آرام‌سازی تردد (شامل نصب سرعت‌گیر و سرعت‌کاه)، توسعه و به‌روزرسانی دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت، تقویت علائم امنیتی، عمومی و‌... از‌جمله‌عواملی بوده‌اند که این کاهش را ممکن ساخته‌اند.

سهم عابران پیاده ۴۶‌درصد و سهم موتورسیکلت‌سواران ۴۰‌درصد از کل تلفات شهر مشهد است که برای کاهش آنها برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. به امید اینکه با اجرای چنین طرح‌ها و پروژه‌هایی، مشهد به یکی از امن‌ترین کلان‌شهر‌های ایران تبدیل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->