شهردار مشهد: ۹ هزار پارکینگ و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطار شهری با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر خدمت رسانی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به زائرین پیاده از محورهای ورودی مشهد مقدس دهه آخر صفر نمایش هم‌افزایی ملی در حمل‌ونقل جاده‌ای مشهد و خراسان رضوی در روز شنبه یک شهریور ماه ۱۴۰۴ تعطیل است استقرار تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان در محور‌های مواصلاتی منتهی به حرم در آستانه شهادت امام رضا(ع) | احتمال حضور پزشکیان در مشهد طرح خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام‌رضا(ع) ویژه دهه پایانی ماه صفر در مشهد آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) + فیلم و عکس هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط «قابل‌قبول» قرار دارد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وزیر کشور: نگاه به مشهد و به ویژه برنامه‌های دهه آخر ماه صفر، ملی است | بازگشت ۲ میلیون تبعه غیرمجاز به افغانستان تا پایان سال ۱۴۰۴ + فیلم وزیر کشور وارد مشهد شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آمادگی مشهد برای اسکان ۸۰۰ هزار زائر حرم امام‌رضا(ع) در هر شب، طی روزهای آخر صفر ۱۴۰۴ استاندار خراسان رضوی: کارگروه احداث شهرک سلامت در مشهد تشکیل می‌شود مجموعه‌های مردمی در تدارک پذیرایی از زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد + فیلم عکس‌هایی از تمرین ارکستر سمفونیک تهران رونمایی از کتاب «در سایه‌سار خورشید» با موضوع فرهنگ میزبانی توسط شهرداری مشهد پیش‌بینی ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در مشهد برای تقویت مسیر‌های عبوری و منتهی به حرم مطهر در روز‌های پایانی صفر خراسان رضوی، قطب صنایع دستی کشور؛ ۲۳ هزار هنرمند و ۷۰۰ فروشگاه فعال
سرخط خبرها

ناصحی: مهم‌ترین وظیفه شورای شهر، انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری است

  • کد خبر: ۳۲۹۱۴۵
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
ناصحی: مهم‌ترین وظیفه شورای شهر، انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری است
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: شأن شورای اسلامی شهر، ریاست بر شهرداری است؛ از سوی دیگر، مسئولیت اداره شهر با شوراست و مهمترین وظيفه شورای شهر هم انتخاب شهردار و نظارت بر اوست.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی ناصحی در برنامه تلویزیونی "اشاره" گفت: شورا‌های اسلامی شهر و روستا یکی از مراکز اصلی تصمیم‌گیری در کشور هستند اما به واسطه محدودیت‌های حاکم بر اداره کشور، شورا‌ها با تأخیر تشکیل شدند و امروز این نهاد برخاسته از مردم، به‌عنوان نهادی نوپا تعریف می‌شود که با وجود جوان بودن، پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده است.

وی افزود: شورای ششم با انتخاب شعار مشهدالرضا (ع)؛ جهانشهر برکت و کرامت، بُعد بین‌المللی مشهد مقدس را مدنظر قرار دادیم و اتفاقات مهمی هم در این زمینه رقم خورده است. در این دوره اتفاقات مهمی رقم خورد که از جمله آنها می‌توان به تعیین‌تکلیف طرح‌های تفصیلی شهر مشهد پس از ۱۷ سال اشاره داشت. توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و توسعه خطوط مترو که فاز نخست آن به طول ۶ کیلومتر است، هفته آینده رسما افتتاح می‌شود. با تکمیل این فاز، پایانه مسافربری امام رضا (ع)، فرودگاه شهید هاشمی نژاد و ایستگاه راه آهن با قطارشهری به حرم مطهر رضوی متصل می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: طرح‌های زودبازده، ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح، اجرای پروژه‌های زودبازده و ... گوشه‌ای دیگر از اقدامات متنوع مدیریت شهری در دوره ششم است.

ناصحی ضمن بیان اینکه تلاش ما پیوسته بر این بوده که چرخ شهر و شهرداری به بهترین شکل و مطلوبترین حالت بچرخد و خللی در روند ارائه خدمات به مردم ایجاد نشود، گفت: شورا‌ها در شرایطی شکل گرفتند که دولت حداکثر مداخله مستقیم در زندگی مردم را داشت و با تشکیل شوراها، بخشی از این قدرت در اختیار مردم و رای مردم قرار گرفت.

اختصاص بودجه ۳هزار میلیاردی برای پروژه‌های زودبازده در مشهدمقدس

وی ضمن بیان اینکه شهرداری یک نهاد خدمت‌رسان است و ما مکلف به خدمات‌رسانی در محدوده شهری هستیم، گفت: برای ارتقای کیفیت زندگی شهری، در این دوره از مدیریت شهری و در قالب طرح‌های زودبازده تا الان ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم. پروژه‌های زیادی در این راستا با خواست و نظر مردمی تعریف و اجرایی شده که بسیاری از آنها محقق شده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: درصدد اجرای دوره سوم این پروژه‌ها بودیم که متوجه تغییر جنس درخواست‌های مردمی شدیم؛ درخواست‌های روبنایی جای خود را به درخواست‌های زیربنایی دادند که نشان از تغییر چهره حاشیه شهر دارد.

ناصحی ضمن بیان اینکه البته که عقب‌افتادگی حاشیه شهر، عقب افتادگی تاریخی و طولانی است؛ گفت: با این وجود، ۵۰ درصد اعتبارات عمرانی را به این مناطق اختصاص دادیم تا جبران شود. 

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های نظارتی بر مدیریت شهری را باید ارتقاء دهیم و از ظرفیت‌های قانونی بهره بگیریم، گفت: موضوع مهم دیگر، اطلاع‌رسانی اقدامات و فعالیت‌های مدیریت شهری به مردم است؛ آن هم از باب لزوم امیدآفرینی و قضاوت صحیح.

شورا باید «شورای شهر» باشد و نه شورای شهرداری

وی افزود: برخورداری از مدیریت یکپارچه شهری امری ضروری است چراکه وقتی ذی‌نفعان در حوزه مدیریت شهر متعدد باشند، گاه دچار چالش‌های جدی می‌شویم. اگر نگاه درستی داشته باشیم، شورا‌های شهر باید به معنای واقعی کلمه، "شورای شهر" باشند و نه شورای شهرداری.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: در تعاملی چندسویه با دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی میتوانیم شهر را اداره کنیم و این فرهنگ درصدد بسط و گسترش هستیم تا از این نهاد‌ها هم لایحه دریافت کنیم. شأن شورای اسلامی شهر، ریاست بر شهرداری است؛ از سوی دیگر، مسئولیت اداره شهر با شوراست و مهمترین وظیفه شورای شهر هم انتخاب شهردار و نظارت بر اوست.

ناصحی تصریح کرد: رابطه شورای اسلامی شهر و شهرداری رابطه‌ای مستقیم است؛ اختلاف نظر‌هایی در این زمینه ممکن است وجود داشته باشد که امری طبیعی است ولی هرکدام از ارکان مدیریت شهری وظایفی دارند که باید کار خود را پیش ببرند. برخی پروژه‌های شهری راهبردی و زمان بر هستند؛ مثل قطارشهری که تعهد کردیم فاز یک خط ۳ آن را تکمیل کنیم و حفاری خطوط ۴گانه را هم به پایان برسانیم.

وی افزود: دیگر اتفاق ارزشمندی که اخیرا شاهد بودیم، تصویب انعقاد قرارداد تامین ۶۰ دستگاه واگن برای خط یک قطارشهری بود که ارزش آن بیش از ۹ هزار میلیارد تومان است.

باید به سمت درآمد‌های پایدار گام برداریم

رئیس شورای اسلامی شهر ضمن بیان اینکه مهمترین چالش ما، تأمین منابع برای مدیریت شهری است؛ امروز اگر هیچ پروژه‌ای اجرا نکنیم و صرفا شهر را به شکل کنونی اداره کنیم، ماهانه ۱۴۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: باید به سمت درآمد‌های پایدار گام برداریم؛ مشهد از حیث سهم مالیات بر ارزش افزوده در کشور یازدهم است. قرار شده با پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی اصلاحات قانونی در این خصوص انجام شود و دولت هم به تکلیف خودش عمل کند.

ناصحی افزود: همین شرایط را در سهم شهرداری مشهد از عوارض آلایندگی هم شاهدیم چراکه بسیار ناچیز است. این منابع باید با تخصیص مناسب و به موقع، صرف ارتقاء کمی و کیفی زیست شهری شود؛ البته در این مسیر از روش‌های تامین مالی جایگزین مثل مشارکا و اوراق قرضه نیز بهره گرفته‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->