شهردار مشهد مقدس: تفکر بسیجی، پیشرو و گره‌گشای مشکلات است گلوله‌باران ۳۲ دقیقه‌ای مشهد با تگرگ‌های «تخم‌مرغی» در سال ۱۳۳۳ کمبود انبار، از چالش‌های زیرساختی در حوزه اموال تملیکی خراسان رضوی است طلب ۳۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد از دستگاه‌های دولتی در «مهد توس» خبری از فروشگاه‌های شیکان‌پیکان نیست | بازاری که بوی گوسفند می‌دهد پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی پروژه بازگشایی و احداث بولوار رضویه در مشهد با پیگیری شهرآرا بلیت متروی مشهد در نرم افزار «شهر من» ۲ هزار تومان شد بالاخره هوای کلانشهر مشهد سالم شد (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: اراده مدیریت شهری، بزرگداشت شهدا در هر محفل و محله و معبر است مدیرعامل ایران‌خودرو: قیمت‌ها افزایش پیدا نکند، به سرنوشت شرکت ارج دچار می‌شویم ارتباط وب‌سرویسی بین سازمان ثبت اسناد و شهرداری مشهد مقدس برقرار شد برآورد ۷۰۰ میلیارد تومانی از بودجه مورد نیاز برای تکمیل ایستگاه بسیج خط سه مترو مشهد عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد: با فرصت ۱۰ ماهه شورا نتیجه زحمات اعضا را مشاهده می‌کنیم فرماندار مشهد: اقدام فرهنگی شهرداری در افتتاح خانه‌موزه ملک، شایسته تکریم است شهردار مشهد مقدس: خانه‌موزه ملک توجه مدیریت شهری به هویت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر را نشان می‌دهد + فیلم معاون خدمات شهری و فضای سبز شهرداری مشهد: در این دوره مدیریت شهری، فضای سبز بالغ بر ۵۵۰ هکتار توسعه پیدا کرده است رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد: پاسداشت مفاخر مشهد از دغدغه‌های شورا و شهرداری است بهره‌برداری از خانه‌موزه ملک در باغ وکیل‌آباد مشهد (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) ساختمان دبیرستان آیت الله کاشانی مشهد در فهرست ملی میراث دفاع مقدس ایران ثبت شد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: برنامه منظم تزریق مالی به پروژه‌های شهری تنظیم شود رکورد استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بایدو مشهد در چهار سال اخیر شکسته شد
سرخط خبرها

عضو شورای اسلامی شهر مشهد: خیلی مهم بود که اتصال مترو به حرم مطهر رضوی در دوره ششم شورا انجام شود

  • کد خبر: ۳۲۹۲۷۰
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۸
عضو شورای اسلامی شهر مشهد: خیلی مهم بود که اتصال مترو به حرم مطهر رضوی در دوره ششم شورا انجام شود
عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: باید از شورای چهارم هم تشکر کنم که خط ۲ قطارشهری را راه‌اندازی کردند. قطعاً اگر این اتفاق نمی‌افتاد، ما به این زودی نمی‌توانستیم بخشی از کار خط ۳ را تکمیل کنیم. در آن شورا، ساخت هر کیلومتر مترو ۲۰۰ میلیارد تومان تمام می‌شد، اما اکنون این رقم بین ۴ هزار تا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. برای ما خیلی مهم بود که اتصال مترو به حرم مطهر رضوی در دوره ششم شورا انجام شود.

به گزارش شهرآرانیوز، عضو شورای اسلامی شهر مشهد تأکید دارد که موفقیت کلان‌پروژه‌ای همانند قطارشهری، از سلسله همراهی و هماهنگی‌های همه‌جانبه در دوره‌های مختلف شورای شهر به دست آمده است؛ پروژه‌ای که اگر استارت خط دوم آن در شورای چهارم زده نمی‌شد، قطعاً در شورای ششم به فرجام خوش امروز نمی‌رسید. با حسن موحدیان که سه سال از دوره اخیر بر کرسی ریاست شورا تکیه زده است، درباره قطارشهری، پروژه‌های تحقق‌یافته و انتظارات از شورای ششم شهر گفت‌و‌گو کردیم که از نظر می‌گذرد.

اگر همه‌چیز با روال عادی طی می‌شد، کار شورای ششم در خردادماه ۱۴۰۴ به اتمام می‌رسید. به‌هرحال این چهار سال فعالیت شورا به‌سرعت گذشت.

بله، واقعاً همین‌طور بود. شورای ششم، در واقع، بر پایه تجربیات شورا‌های پنجم، چهارم و سوم بنا شد. شورا‌های اولیه به‌دلیل نوپابودن، با چالش‌هایی مواجه بودند و به‌مرور زمان جایگاه خود را در جامعه پیدا کردند. ما از تجربیات دوستان شورای پنجم و چهارم بهره بردیم و نقاط ضعف آن دوره‌ها را بررسی کردیم تا از تکرار اشتباهات جلوگیری کنیم. همکارانم در شورای ششم، تجربه کار اجرایی داشتند و تعدادی از آن‌ها کارمند شهرداری بوده و به مسائل شهری تسلط داشتند. خوشبختانه پیش از آغازبه‌کار رسمی شورا، وظایف هر فرد مشخص بود. این امر به ما کمک کرد تا در ماه اول فعالیت، بر مسائل شهر مسلط شویم و فهرستی از اولویت‌ها تهیه کنیم.

آیا در شروع کار، شورای ششم با پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی روبه‌رو بود؟

بله و یکی از راهبرد‌های اصلی ما، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بود. وقتی از دولت‌ها انتقاد می‌شود که پروژه‎‌های جدید را بدون تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، آغاز می‌کند، بنابراین ما نمی‌خواستیم این انتقاد به ما نیز وارد شود. پروژه‌هایی مانند تقاطع چهارسطحی خلیج‌فارس و بخشی از بزرگراه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که از دوره‌های قبل نیمه‌تمام باقی مانده بودند، در اولویت قرار داشت و با تأمین اعتبار، به بهره‌برداری رسیدند. یکی دیگر از راهبرد‌های ما، جبران ناترازی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها در مناطق مختلف شهر بود. کمبود‌هایی در حاشیه شهر وجود داشت که باید به نحوی جبران می‌شد. در اولین جلسه شورای شهر، پروژه‌های زودبازده را تصویب کردیم. هدف ما این بود که با نظر مردم، نیاز‌های هر محله را شناسایی و بر اساس آن، پروژه‌ها را اجرا کنیم. حتی در مواردی، پروژه‌هایی را اجرا کردیم که در اولویت شهرداری نبود، اما مردم به آن نیاز داشتند.

یکی از شاخص‌ترین پروژه‌هایی که بعد از سال‌ها و توسط شورای ششم به فرجام رسید، راه‌گشایی در دل پادگان مشهد بود. در این مورد بیشتر توضیح می‌دهید؟

این مطالبه عمری به درازای ۱۸ سال داشت که با پیگیری‌های شهردار وقت و حمایت شورای ششم حل شد. ۴۰۰ هکتار زمین تعیین‌تکلیف شد که به‌طور عمده به فضای سبز و معابر اختصاص یافت. شهرداری از این موضوع سود مالی کسب نکرد و هدف ما، ایجاد رفاه و آسایش برای مردم بود. استقبال مردم نیز از بازگشایی این فضا، بسیار دلگرم‌کننده بود. بازگشایی‌های دیگر هم انجام شد؛ برای شهرک شهید باهنر دسترسی جدید و مطلوبی از طریق بولوار بصیرت ایجاد شد. انتهای بولوار مصلی را هم ادامه دادیم و بازگشایی جدید ایجاد شد. دسترسی‌های دیگر هم ایجاد شد که این مجال اجازه پرداخت به آن‌ها را نمی‌دهد.

فاز یک خط۳ مترو نیز پروژه ویژه‌ای بود که به سرانجام رسید، دراین‌باره بیشتر بگویید.

با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های ما کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر بود، همه اعضای شورا برای کار تمام‌عیار بر روی پروژه مترو اتفاق‌نظر داشتیم؛ البته باید از شورای چهارم هم تشکر کنم که خط ۲ قطارشهری را راه‌اندازی کردند. قطعاً اگر این اتفاق نمی‌افتاد، ما به این زودی نمی‌توانستیم بخشی از کار خط۳ را تکمیل کنیم. در آن شورا، ساخت هر کیلومتر مترو ۲۰۰ میلیارد تومان تمام می‌شد، اما اکنون این رقم بین ۴ هزار تا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. برای ما خیلی مهم بود که اتصال مترو به حرم رضوی در دوره ششم شورا انجام شود. بسیاری از زائران و مجاوران مایل‌اند با مترو یعنی سریع و ارزان به حرم مشرف شوند. اساساً مسیر خط۳ مترو هم از بین محلات متوسط شهر و حتی محلات محروم می‌گذرد که ضرورت راه‌اندازی این خط را دوچندان کرده بود.

به عبارتی، تمام تمرکز شورای ششم در سیستم ریلی، روی فاز یک خط ۳ است.

به جای تمام، «بیشتر» استفاده کنیم بهتر است. همین حالا حفاری‌های خط ۴ مترو در حال انجام و از سرعت خوبی هم برخوردار است. ادامه حفاری خط به سمت امیریه هم در حال انجام است. امیدواریم به نتیجه مطلوبی برسد.

آیا می‌توانیم سند تعیین‌تکلیف بخش زیادی از طرح‌های تفصیلی را هم به نام این شورا بزنیم؟

بله. در بحث شهرسازی در این دوره با تعیین‌تکلیف تعدادی از طرح‌های تفصیلی، مصیبت و گرفتاری مردم برای ساخت‌وساز هم تعیین‌تکلیف شد. بخش زیادی از این راهگشایی مربوط به توس بود که تکلیف اهالی این منطقه برای مشکلات سال‌های گذشته روشن شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->