۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

«ایرانِ امام‌رضا(ع)» و رسالت هنر دینی در آیینه حرم

  • کد خبر: ۳۳۰۴۳۹
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۰
«ایرانِ امام‌رضا(ع)» و رسالت هنر دینی در آیینه حرم
هنر، در ذات خود زبان بیان معناست؛ زبانی که در طول تاریخ، همواره کارویژه‌ای دوسویه داشته است: صورت بخشی به معنا و معنابخشی به صورت. در ادیان توحیدی، به ویژه اسلام، هنر نه تنها ابزاری برای تجلی زیبایی، بلکه واسطه‌ای برای انتقال حکمت و معرفت بوده است.

تعبیر بلند و معنادار «ایران، ایران امام رضا (ع) است» که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، نه صرفا یک وصف معنوی یا شاعرانه، بلکه نشانه‌ای از یک حقیقت ریشه دار در ژرفای تاریخ فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی است. این تعبیر، اگر از منظر هنر تأمل شود، ابعاد تازه‌ای از نسبت دین، معنا و زیبایی را برای ما روشن می‌سازد؛ به ویژه هنگامی که به تأثیر وجود مبارک حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در تکوین و تحول هنر ایرانی توجه کنیم.

هنر به مثابه زبان معنا

هنر، در ذات خود زبان بیان معناست؛ زبانی که در طول تاریخ، همواره کارویژه‌ای دوسویه داشته است: صورت بخشی به معنا و معنابخشی به صورت. در ادیان توحیدی، به ویژه اسلام، هنر نه تنها ابزاری برای تجلی زیبایی، بلکه واسطه‌ای برای انتقال حکمت و معرفت بوده است. در اندیشه اسلامی، زیبایی از حقیقت جدا نیست؛ بلکه انعکاسی از حقیقت در آیینه ادراک انسانی است.

بر همین اساس، می‌توان اذعان داشت که هنر، به ویژه در مواجهه با ساحت‌های قدسی، به ابزاری برای بیان ایمان بدل می‌شود؛ و چه نمونه‌ای روشن‌تر از این نسبت، از آنچه در حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام تحقق یافته است؟ آثاری که در این آستان شریف خلق شده‌اند، نه تنها برآمده از ذوق و مهارت هنری، بلکه تجلی ارادت، معرفت و دیانت هنرمند ایرانی هستند.

مکتب هنر رضوی؛ پیوند دیانت، معنا و زیبایی

مکتب هنر رضوی، نامی است بر یک جریان مستمر، زنده و پیچیده از آفرینش‌های هنری که در بستر حرم مطهر رضوی و در طول قرون متمادی شکل گرفته است. این مکتب، واجد دو ویژگی ممتاز است که آن را از دیگر مکاتب هنری جهان اسلام متمایز می‌سازد: استمرار تاریخی و تنوع شکلی.

موضوع نخست بحث استمرار است: از عصر شهادت حضرت رضا علیه السلام تاکنون، خلق آثار هنری پیرامون مضجع شریف ایشان، هیچ گاه دچار گسست تاریخی نشده است. در حالی که بسیاری از آثار هنری در تاریخ اسلام، محدود به دوره‌ای خاص یا وابسته به قدرتی موقتی بوده‌اند، هنر رضوی پیوسته در حال تکامل و تداوم بوده و به نوعی در دل زیارت، نفس کشیده است. این استمرار، برخاسته از پیوستگی عاطفی و معرفتی مردم با این حرم شریف است؛ پیوندی که هنرمندان نیز با ابزار و زبان خویش، آن را پاس داشته‌اند. 

دوم، تنوع هنرهاست. حرم مطهر رضوی، نه یک حوزه محدود به تک رشته‌های هنری، بلکه بستری برای تبلور طیف وسیعی از هنر‌های اسلامی است؛ از معماری و کاشی کاری گرفته تا خوشنویسی، تذهیب، فلزکاری، پارچه دوزی، هنر‌های چوبی، نقاره زنی و حتی موسیقی. این تکثر، نه نشانه پراکندگی، بلکه گواه انسجامی معنوی است که همه این هنر‌ها را به محور معنا – یعنی وجود قدسی امام رضا علیه السلام – پیوند می‌زند.

هنر رضوی؛ الگویی تمدنی برای هنر معاصر

در شرایطی که جهان امروز با بحران معنا و هویت روبه رو است، بازخوانی مکتب هنر رضوی، ضرورتی فرهنگی و تمدنی تلقی می‌شود. این مکتب می‌تواند الگوی مؤثری برای تولید هنری در عصر حاضر باشد؛ تولیداتی که بتوانند ارزش‌های دینی، عرفانی و اخلاقی را در قالب‌های نوین هنری – از سینما و گرافیک تا پویانمایی و هنر‌های دیجیتال – بازآفرینی کنند.

در واقع، هنر رضوی ظرفیتی تمدنی دارد که از دل سنت برآمده است و می‌تواند در خدمت آینده باشد. از این منظر، سنت نه ایستایی، بلکه ریشه‌ای برای بالندگی در زمانه ماست. آنچه نیازمند آن هستیم، نگاهی پویا و خلاقانه به این مکتب است تا از آن برای ساخت زیست جهان فرهنگی نوین بهره گیریم.

مکتب هنر رضوی، در حقیقت، تلاشی برای تبدیل معرفت دینی به صورت‌های قابل ادراک و حس شدنی است. هنری که بتواند با توده مردم سخن بگوید، احساس را برانگیزد و عقل را روشن سازد. این همان رسالتی است که امروز نیز می‌تواند تداوم یابد، مشروط بر آنکه این گنجینه بی بدیل فرهنگی مورد مطالعه، بازتولید و ترویج قرار گیرد.

فرجام سخن؛ وقتی ایران امام رضایی می‌شود، هنر نیز رضوی می‌شود. اگر ایران به برکت حضور حضرت رضا علیه السلام، به «ایران امام رضا (ع)» بدل شده است، هنر این سرزمین نیز باید در آیینه این مکتب قدسی بازتعریف شود. هنر رضوی، هنر اتصال است؛ اتصال دل به معنا، زیبایی به حقیقت، و انسان به خدا. اکنون، وظیفه ماست که این مکتب را بشناسیم، بازخوانی و به زبان روزگار خویش ترجمه کنیم. تنها در این صورت است که می‌توان امید داشت تا هنر معاصر ما، در تراز هنر رضوی، واجد معنا، ایمان، و زیبایی شود و ایران، در پرتو فرهنگ رضوی، بیش از پیش، جلوه گاه حقیقت و عدالت شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->