۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

امام رضا (ع) و رمزِ موفقیت جامعه

  • کد خبر: ۳۳۰۷۳۶
  • ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۹
امام رضا (ع) و رمزِ موفقیت جامعه
با امام است که جامعه در مدار بهترشدنِ هر روزه قرار می‌گیرد.

امام همان عدد صحیحی است که صفر‌ها را در سمت راست خویش می‌نشاند و توان ده چندان می‌دهد. بی عدد صحیح، صفر‌ها همیشه صفرند حتی اگر به عدد هزار برسند. عدد صحیح است که به صفر‌ها هویت و معنا می‌بخشد.

با امام است که جامعه در مدار بهترشدنِ هر روزه قرار می‌گیرد. با اوست که خوبی‌ها "هست" می‌شود تا روشنی‌ها " است" بشود. در پرتو نور اوست که مردمان به وحدت در ساخت جامعه مومنانه می‌رسند. زندگی عرصه تحقق فضایل اخلاقی می‌شود. مکارم اخلاقی هم تولد خود را در رفتار مردمان جشن می‌گیرد. این کلامِ امام رضا، علیه السلام، است که جایگاه امام را در تنظیمِ حدود و ثغور زندگی اجتماعی تبیین می‌فرماید:" توسّط امام است که نماز و زکات و روزه و حجّ و جهاد به کمال خود می‌رسد، و فی ء و صدقات وفور می‌یابد و حدود و احکام جاری می‌گردد، و مرز‌ها حفظ و حراست می‌شود، امام حلال خدا را حلال، و حرام خدا را حرام می‌کند، و حدود او را جاری می‌نماید و از دین خدا دفاع نموده، با حکمت و موعظۀ نیکو و دلیل قاطع، مردم را به راه پروردگارش فرا می‌خواند. "

نماز می‌شود همان واجبی که اتیان آن به اقامه می‌انجامد. اقامه هم می‌شود تجلیِ" إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ ۗ؛ همانا نماز است که (اهل نماز را) از هر کار زشت و منکر باز می‌دارد. " رابطه بین نماز و امام است که بازدارندگی از فحشا و منکر می‌آورد و الا بدون این رابطه، فراوان‌اند نماز‌هایی که نه تنها بازدارنده نیستند که عامل زشتی و منکر نیز هستند. نماز معاویه، نماز خوارج، نماز داعش، نمازِ اصحاب ریا، و. خوانده می‌شود، اما به کشت و کار شر می‌انجامد.

راز این نماز‌های نه بی که بدحاصل هم در نبود امام است. امام که باشد زکات در جایگاه خود به فقرزدایی از جامعه می‌انجامد و می‌شود حوزه حکومتی امام علی (ع) که بعد چهار و اندی سال، به رغم سه جنگ طولانی و پر هزینه، فقر به حاشیه رانده می‌شود تا همگان از مسکن و نان گندم و آب گوارا بهرمند شوند. زکات در اختیار معاویه، می‌شود حیف و میل. بیت المال می‌شود مال التجاره امویان. چنین است که به رغم ریخت و پاش گشاددستانه معاویه، فقر در حوزه حکومتی او پنجه برجانِ مردمان می‌کشد.

ذیل هدایت و روح بخشی امام است که روزه و حج به جایگاه حقیقی خود می‌رسد و جهاد، جهدی سازنده و آزادی بخش می‌شود و الا بی امام، به اسم دین هم که تیغ کشند، کشور گشایی‌های لتفاق می‌افتد که دروازه دل مردم را به روی فاتحان نمی‌گشاید که می‌بندد. فراوانی فیء و صدقات هم از راستی آموزی مردم در نظام تربیتی امام است که به ظهور می‌رسد.

حدود به حق و احکام به عدل اجرایی می‌شود. مرز‌ها حفظ و حراست می‌گردد. هم مرز‌های مملکت و هم مرز‌های حریم خصوصی. حرام و حلال همان است که خدا فرموده است. به خواست حاکمان در آن تغییر ایجاد نمی‌شود. مردمان نه با تندی و داغ و درفش که با حکمت و وعظ و استدلال پای کار می‌آیند. امام منطق قرآن و برهان قاطع دارد. تیغ و تیر و تازیانه برایش راه باز نمی‌کند بلکه کلام او سلام می‌شود تا سلامت مردم و جامعه تحقق یابد. سلامی که با علیکِ جامعه، جلوه‌ای از بهشت را به زمین می‌بخشد. با امام است که روزگار امت بهتر و بهتر و باز هم بهتر می‌شود..

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->