رمزگشایی از قتل مرد ۵۰ ساله در بلوار شهید کریمی مشهد؛ قاتل معتاد در تور نورافکن پلیس و دستور محرمانه قاضی! سانحه رانندگی در محور تایباد؛ ۱۲ مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) انتقال مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش اتفاق موفقیت‌آمیزی نبود زباله‌هایی که زباله نیستند | درباره مواد بازیافتی که معمولاً به سطل زباله انداخته می‌شوند غذا‌های اقتصادی، خوب یا بد؟ مرجان‌های خلیج فارس احیا شدند رئیس سازمان محیط زیست: موضوع گردوغبار سرخس در دستورکار ماست + فیلم سند طرح جنگل‌داری اجتماعی در حوزه زاگرس تدوین شد تجهیز محیط‌بانان تهران در دستور کار قرار گرفت مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی به محیط زیست واگذار شد تلاش آموزش و پرورش برای رتبه بندی کادر اداری مدارس امتیاز جدید برای هنرستانی‌ها | هنرستان‌ها می‌توانند از مراکز فنی‌‌وحرفه‌ای، رایگان استفاده کنند نایب‌رئیس مجلس به تغییر ساعت شروع مدارس اعتراض کرد مهارت معلمان آموزش خانواده باید بازنگری شود هشدار جدی: اشتباهات مرگبار در مصرف مسکن‌ها و راه‌های پیشگیری فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه با محوریت معاون اول رئیس جمهور پرداخت هزار میلیارد تومان برای تأمین منابع شیرخشک در دستورکار قرار گرفت فرود ایران به چاله جمعیتی؛ کاهش نرخ باروری به زیر ۱.۳۶ و سالمندی ۲۶ درصدی تا ۱۴۳۰ | هشدار مدیر جمعیت مشهد: بدون اقدام فوری، جبران کاهش جمعیت بیش از ۱۰۰ سال زمان می‌برد! انتقاد نماینده مجلس از بلاتکلیفی آزمون کیفیت‌بخشی معلمان وام، طلا و ارز؛ ۳ حربه وسوسه‌انگیز کلاهبرداران سایبری پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) | اوج گرما در مشهد بیش از ۷ میلیون گردشگر خارجی در سال ۱۴۰۳ به ایران وارد شدند هدف‌گذاری ساخت ۵ هزار واحد خوابگاهی متأهلی در هر سال رأی پرونده قتل داریوش مهرجویی تأیید شد یک بام و دو هوای مصوبات کشوری در خراسان رضوی باران نیامد؛ مشهد خشک‌تر از همیشه درمانگاه جهادی شهید رئیسی در مشهد افتتاح شد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) شروع مدرسه از ۶ صبح! | چالش‌های یک سیاست اضطراری ارسال لیست بیمه تأمین‌اجتماعی در روز‌های پنجشنبه هم امکان‌پذیر است اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۴ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

شیوع اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان ابتدایی

  • کد خبر: ۳۳۱۹۶۹
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۲
شیوع اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان ابتدایی
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: شیوع اختلالات یادگیری در میان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بین ۵ تا ۶ درصد بوده و این میزان در پسران به‌مراتب بیشتر از دختران گزارش شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سیدعلی حسینی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: شیوع اختلالات یادگیری در میان دانش‌آموزان ابتدایی بین ۵ تا ۶ درصد بوده و این میزان در پسران به‌مراتب بیشتر از دختران گزارش شده است.

وی افزود: اختلالات یادگیری طیفی از مشکلات در کودکان را شامل می‌شود که عمدتاً در سال‌های نخست زندگی قابل شناسایی نیست و معمولاً در دوره پیش‌دبستانی یا پایه‌های اول و دوم ابتدایی تشخیص داده می‌شود؛ این اختلالات، کودکان را نیازمند دریافت خدمات توانبخشی تخصصی می‌سازد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بیان کرد: بسیاری از اختلالات یادگیری در دوره پیش‌دبستانی و پایه‌های ابتدایی شناسایی می‌شوند و حضور تیم‌های توانبخشی در مدارس نقش مؤثری در تشخیص و درمان به‌موقع این اختلالات دارد. همچنین آموزش معلمان و تعامل آنها با گروه‌های توانبخشی می‌تواند به بهبود فرآیند تشخیص و درمان کمک شایانی کند.

حسینی ادامه داد: در ساختار وزارت بهداشت، اداره توانبخشی در زیرمجموعه معاونت درمان قرار دارد و به باور ما، این جایگاه برای حوزه توانبخشی مناسب نیست. در حال حاضر، توانبخشی در وزارت بهداشت حتی یک اداره کل نیز ندارد؛ این در حالی است که سالانه افراد زیادی دچار آسیب و ناتوانی می‌شوند. بروز سکته مغزی، ضایعات نخاعی و وقوع حوادث اجتناب‌ناپذیر است؛ این بیماران درمان می‌شوند، اما پس از درمان، به خدمات توانبخشی نیاز پیدا می‌کنند.

وی با تأکید بر ضرورت پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی، به‌ویژه در گروه سنی کودکان، عنوان کرد: تنها بیمارستان توانبخشی کشور، بیمارستان رفیده بوده و این نشان‌دهنده ظرفیت‌های فراوان توسعه در این حوزه است. کشور ما آسیب‌پذیر است؛ حوادث جاده‌ای و نگرانی از پدیده سالمندی جمعیت، ایجاب می‌کند که توجه جدی‌تری به توانبخشی داشته باشیم. توانبخشی کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه کودکان آینده‌ساز جامعه‌ هستند و هرچه زودتر در مشکلات فرآیند رشد آنها مداخله کنیم، نتایج بهتری از درمان حاصل خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، در تمام مقاطع تحصیلی دانشجوی توانبخشی تربیت می‌کنیم. دکترای تخصصی همه رشته‌های توانبخشی و پسادکترای بسیاری از آنها در حال ارائه است و در حوزه سالمندی نیز در مقاطع دکتری و پسادکترا نیروی انسانی آموزش داده می‌شود.

در ادامه این نشست خبری، فرین سلیمانی، دبیر علمی نخستین کنگره توانبخشی کودکان گفت: تجاربی که در دوران ابتدایی کودکی کسب می‌شود، نقشی حیاتی در شکل‌گیری رشد عصبی و مغزی کودکان دارد و فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت و آینده آنها به‌شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: نوزادان و کودکان از طریق ارتباط با دیگران، بازی و تعامل مؤثر با مراقبین خود به بالاترین ظرفیت‌های رشد مغزی دست می‌یابند؛ از این‌رو توصیه ما به والدین این است که به‌جای قرار دادن گوشی تلفن همراه و بازی‌های الکترونیکی در اختیار کودکان، با آنها بازی‌هایی انجام دهند که موجب افزایش تعامل و ارتباط چشمی با دیگران شده و به رشد مغزی آنها کمک می‌کند.

دبیر علمی کنگره توانبخشی کودکان با اشاره به اینکه کشور ما به دنبال جوان‌سازی جمعیت است، تصریح کرد: این مسئله باید در کشور تحقق یابد، چراکه با افزایش تعداد سالمندان و کاهش نرخ تولد مواجه هستیم. در عین حال، باید توجه زیادی به رشد عصبی و مغزی نوزادان داشته باشیم. در کشور، متخصصین فراوانی در حوزه زنان، زایمان و نوزادان فعالیت می‌کنند و خدمات آنها موجب کاهش مرگ‌ومیر نوزادان می‌شود، اما بخشی از این موفقیت، منجر به افزایش تولد نوزادان نارس و کم‌وزن شده که به‌واسطه پیشرفت‌های پزشکی و تجهیز اتاق‌های مراقبت ویژه اطفال زنده می‌مانند، اما در ادامه به خدمات توانبخشی نیاز پیدا می‌کنند. بنابراین، توجه به توانبخشی کودکان امری ضروری است.

سلیمانی با اشاره به برگزاری نخستین کنگره ملی توانبخشی کودکان در تاریخ ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ توسط دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بیان کرد: در این کنگره، پنل‌های تخصصی با حضور اساتید برجسته و برنامه‌ریزان کشوری برگزار خواهد شد. این نشست‌ها، علاوه بر تبیین اهمیت موضوع، به بررسی چالش‌های اجرایی برنامه‌های توانبخشی و تکامل کودکان خواهند پرداخت.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->