آغاز عملیات گسترده پاکسازی مبادی ورودی مشهد از ۲۸ مردادماه تا پایان دهه آخر صفر نگاهی به زندگی کریم طاهرزاده بهزاد طراح ماندگارترین بنا‌های عصر پهلوی اول در مشهد | خدمت شش‌ساله آقای معمار خدمت رسانی ۵۸۰۰ پاکبان مشهدی در روز‌های پایانی ماه صفر آمادگی آموزش و پرورش خراسان رضوی برای اسکان ۱۷۲ هزار نفر در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ فرهمندی: در دوره ششم مدیریت شهری، نگاه ویژه‌ای به توسعه شهر و اجرای پروژه‌ها داشتیم محمدیان‌یزدی: اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشکل ارتباطات محور شمالی‌جنوبی را حل می‌کند استاندار خراسان رضوی: پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز، گره ترافیکی بزرگی را در منطقه باز می‌کند + فیلم شهردار مشهد مقدس: نباید اجازه دهیم مشهد از نظر زیست‌محیطی به تهران دوم تبدیل شود + فیلم رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کمبود منابع، مانع کار ما نشده است کیفیت هوای مشهد همچنان در شرایط «قابل قبول» (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی خبر داد: پرداخت حدود ۸۳۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی به شهرداری ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌های استان مترو و اتوبوس در مشهد طی ۳ روز پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ رایگان شد آماده‌باش اورژانس مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ | استقرار ۳ هزار تکنسین فوریت‌های پزشکی پیرامون حرم امام‌رضا(ع) بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: ۹ هزار جای‌پارک و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطارشهری، با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر
سرخط خبرها

چلۀ فرهنگ‌بانی

  • کد خبر: ۳۳۴۳۵۳
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۴
چلۀ فرهنگ‌بانی
به پاسداشت این حکمت متعالی و اندیشه عالی، چه خوب است که روزی در تقویم ما به نام روز ملی «ابوسعید ابوالخیر» باشد؛ روزی هرچه بیشتر نزدیک به اردیبهشت هویت‌آفرین ایران اسلامی تا «چله فرهنگ‌بانی» از عطار آغاز، با فردوسی و خیام امتداد و با روز ابوسعید تکمیل شود.

اردیبهشت را می‌توان موسم بزرگداشت فرهنگ و ادب خراسان دانست؛ از این جهت که در آخرین روز‌های فروردین با بزرگداشت عارف فرزانه خراسان «عطار نیشابوری» به استقبال ماه بهشتی سال می‌رویم، پس از این در ۲۵ اردیبهشت‌ماه به تکریم مقام شامخ حکیم ابوالقاسم فردوسی می‌پردازیم و سه روز بعد، منطق و مسلک دانشمند بزرگ دوران‌ها خیام نیشابوری را گرامی می‌داریم. پس حقیقتا اردیبهشت، موسم بزرگداشت فرهنگ و ادب خراسان و بلکه ایران است.

با این حال، این مجال فرصتی برای سخن گفتن با مردم فرهنگ‌دوست و فرهیخته خراسان است تا از ستاره دیگری در این کهکشان هویت‌آفرین بگوییم. حکیم و عارف فرزانه ابوسعید ابوالخیر یکی دیگر از فرزندان خراسان بزرگ که شاید کمتر به او پرداخته شده است.

بوسعید در روز یکشنبه اول ماه محرم سال ۳۵۷ هجری در میهنه متولد شد و در همان‌جا روز پنج‌شنبه چهارم شعبان سال ۴۴۰ هجری زندگی را بدرود گفت تا سرانجام در روز جمعه، او را در همان مهنه به خاک بسپارند. در جایی که بعد‌ها به نام «مشهد مقدس شیخ» به زیارتگاه ابدی ارباب ذوق و حال مشهور شد. علت شهرت او نیز به‌عنوان «ابوسعید ابوالخیر» این است که کنیه پدرش احمد، ابوالخیر بوده است و ابوسعید ابوالخیر یعنی ابوسعیدی که فرزند ابوالخیر است.

بی‌گمان کسانی هستند که بهشت و دوزخ ادیان را باور ندارند و نیز هستند کسانی که از بهشت و دوزخ ادیان تأویل و تفسیری سمبولیک و رمزی ارائه می‌دهند. در این چشم‌انداز که ما اکنون به بهشت و دوزخ می‌نگریم، باور داشتن یا نداشتن بهشت و دوزخ ادیان امری است به آن سوی حیات وانهاده درحالی که بوسعید در کلام و منطق خود متمرکز بر بهشت و دوزخی است در همین جهان که در طول حیات فردی هریک از ما متجلی می‌شود؛ انعکاس اعمالمان، افکارمان و باورهایمان.

به باور بوسعید، اندکی از مردم همه عمر درین دوزخ‌اند و اندکی همه عمر در بهشت و خیل انبوهی میان بهشت و دوزخ در نوسان؛ لحظه‌هایی بهشتی و نیز لحظه‌هایی دوزخی. بوسعید به این نکتۀ ژرف روانی پی برده بود که «بهشت آنجاست که تو نباشی»، یعنی زمان و مکانی که از نفس و خواهش‌های نفسانی خبری نباشد و دوزخ آن‌جاست که نفس و خواهش‌های نفس میدان یابد و «تو» مغلوبِ آن خواهش‌ها باشی. اکنون به پاسداشت این حکمت متعالی و اندیشه عالی، چه خوب است که روزی در تقویم ما به نام روز ملی «ابوسعید ابوالخیر» باشد؛ روزی هرچه بیشتر نزدیک به اردیبهشت هویت‌آفرین ایران اسلامی تا «چله فرهنگ‌بانی» از عطار آغاز، با فردوسی و خیام امتداد و با روز ابوسعید تکمیل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->