استقرار ۵۰۰ نیروی داوطلب مردمی و ۱۰۰ امدادگر مترو برای تأمین امنیت زائران در دهه پایانی صفر زیرساخت‌های خدمت به زائران رضوی فراتر از ماموریت‌های مدیریت شهری است قلندرشریف: زائران و مجاوران برای تردد در محدوده حرم مطهر رضوی از خط ۳ قطار شهری استفاده کنند توزیع بسته‌های غذایی و خدمات گسترده به زائران پیاده در موکب آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد انتقال زائران پیاده به مشهد با سرویس دهی ویژه اتوبوسرانی شهردار مشهد مقدس: خط قرمز شهرداری در حوزه خدمت‌رسانی، تکریم و ایمنی و سلامت زائران است + فیلم نظارت ۲۴ ساعته بر پارکینگ‌های شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر اسکان ۳۲ هزار زائر در مراکز اسکان شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد: افزایش چشمگیر خدمات مشهد به زائران پیاده امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر انتقال زائران پیاده خسته و بیمار از ورودی ملک‌آباد توسط اتوبوس‌های شهرداری مشهد تاکسی‌های مشهد در روز‌های پایانی صفر ۱۴۰۴ تا چه محدوده‌ای به سمت حرم رضوی امکان تردد دارند؟ شهردار مشهد مقدس: خدمات‌رسانی به زائران در دهه پایانی صفر، یک تکلیف جهادی است تعطیلی مراکز تعویض پلاک خراسان رضوی تا دوشنبه (۲ شهریور ۱۴۰۴) اجرای فضاسازی ویژه مشهد همزمان با دهه پایانی ماه صفر آبرسانی به ایستگاه‌ها و موکب‌های خدمت‌رسانی به زائران امام رضا (علیه‌السلام) در منطقه ۶ مشهد انسداد معابر فرعی خیابان امام رضا(علیه‌السلام) مشهد در روزهای آخر دهه صفر هوای مشهد در وضعیت «ناسالم» برای گروه‌های حساس (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) پارکینگ‌های هسته مرکزی مشهد تکمیل است (جمعه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۴) | شهروندان برای زیارت از خودروی شخصی استفاده نکنند درخواست رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران مشهد: برای رفاه زائران در روزهای پایانی صفر، برق هتل‌ها را قطع نکنید (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) ورود بیش از ۳ میلیون و ۷۲۲ هزار زائر و مسافر به مشهد و خراسان رضوی (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) خدمت‌رسانی شبانه‌روزی خدمات شهری در خیابان امام رضا (ع) | فعالیت ۴۲۶ نفر پاکبان در سه شیفت
سرخط خبرها

سهم مشهدالرضا (ع) از اعتبارات دولتی منطقی نیست

  • کد خبر: ۳۳۵۳۷۳
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۵
سهم مشهدالرضا (ع) از اعتبارات دولتی منطقی نیست
معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد بر لزوم احیای سهم مشهدالرضا (ع) از عوارض و اعتبارات دولتی تاکید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی قناویزچی در خصوص اعتبارات دولتی شهر مشهد اظهار کرد: کلان‌شهر مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی جایگاه خاصی در میان کلان‌شهر‌های کشور دارد و در این راستا مدیریت شهری همواره در تلاش بوده با فراهم کردن زیرساخت‌ها و اجرای باکیفیت پروژه‌های شهری، خدماتی شایسته به بیش از سه میلیون مجاور، ۴۰ میلیون زائر و ۸۰۰ هزار مهاجر خارجی (مهاجران قانونی و غیر قانونی) ارائه دهد.

وی بیان کرد: بدیهی است که ادامه این روند، نیازمند نگاه ویژه و ملی به کلان‌شهر مشهد مقدس و همچنین همدلی و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی کشوری و استانی با مدیریت شهری است و رویکرد قانون‌گذار در تدوین قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی که مستقیما در تامین منابع درآمدی مدیریت شهری و خدمت‌رسانی مطلوب به زائران و مجاوران حضرت امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) اثرگذار بوده، اهمیت بسزایی دارد.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد افزود: این در حالی است که توزیع برخی از درآمد‌های شهرداری مشهد در سنوات گذشته از جمله عوارض موضوع قانون مالیات ارزش افزوده و تخصیص اعتبارات ملی به دلایلی تحت‌الشعاع قرار گرفته که این موضوع مشخصا این شهرداری را با چالش‌های جدی در خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران حضرت امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) روبه‌رو کرده است.

قناویزچی با اشاره به عدم توازن در پرداخت عوارض کالا و خدمات در سطح کلان‌شهر‌های کشور، عنوان کرد: طبق آخرین گزارش‌های تفریغ بودجه منتشرشده، شهر تهران بیش از ۷ برابر کلان شهر مشهد مقدس به عنوان دومین کلان‌شهر ایران وصولی داشته است که منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: باوجود جایگاه خاص مشهدالرضا (ع) و استان خراسان رضوی، این استان در برخی از فصول سال ۱۴۰۳ دارای رتبه نهم دریافت عوارض ارزش افزوده استانی بوده و به عنوان مثال مجموعا بابت عوارض کالا و خدمات و آلایندگی در فصل دوم سال ۱۴۰۳ از رتبه اول کشور یعنی خوزستان که جمعیتی کمتر از دوسوم خراسان رضوی دارد، حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان کمتر دریافتی داشته، این در حالی است که شهر مشهد مقدس سالانه پذیرای بیش از ۴۰ میلیون زائر و دارای بیش از ۸۰۰ هزار نفر اتباع خارجی است.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد با اشاره به ریشه‌های این عدم توازن، تصریح کرد: عدم وجود ساز و کار مناسب در قانون برای تخصیص درست و شفاف عوارض ارزش افزوده ناشی از خرید‌های اینترنتی که منجر به واریز سهم عوارض ارزش افزوده کالا و خدمات از محل خرید‌های اینترنتی به محل پایگاه ثبت اینترنتی و عمدتا به شهرداری تهران شده است؛ همچنین عوارض ارزش افزوده کسب و کار‌هایی که خدمات ملی ارائه می‌دهند، اما مالیات و عوارض خود را به محل ارائه‌دهنده کالا و خدمات پرداخت نمی‌کنند، از جمله دلایل وضعیت موجود است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

قناویزچی خاطرنشان کرد: طبق بند الف ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، ۱۰ درصد از سهم عوارض ارزش افزوده کالا و خدمات هر استان به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز تا به موجب آیین‌نامه‌ای براساس شاخص‌های توسعه‌نیافتگی بین شهرداری‌ها توزیع شود؛ اما متاسفانه شهر مشهد مقدس با داشتن بیش از ۸۰۰ هزار اتباع خارجی و وجود بیش از ۹۰۰ هزار نفر جمعیت در سکونتگاه‌های غیررسمی، از دریافت این بخش عوارض محروم بوده است.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به جایگاه مشهدالرضا (ع) گفت: توزیع عوارض ارزش افزوده کالا و خدمات بر اساس شاخص جمعیت شهری صورت می‌گیرد و این در حالی است که کلان‌شهر مشهد باوجود پذیرایی بیش از ۴۰ میلیون زائر و داشتن شاخص‌های روشنی همچون جمعیت مهاجرین و سرریز‌های نیروی کار از سایر شهرستان‌ها نیز در محاسبه سهم شهرداری مشهد لحاظ نمی‌شود.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد در خصوص سهم زیاد صنعت هتلداری در مالیات بر ارزش افزوده شهر، بیان کرد: طبق قانون مالیات اصلاحی بر ارزش افزوده، خدمات اقامتی هتل‌های سه‌ستاره و پایین‌تر، مهمان‌پذیر‌ها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز، از پرداخت مالیات و عوارض معاف شده‌اند که عملا شامل بیش از ۹۰ درصد مراکز اقامتی شهر می‌شود و در نتیجه سهم مدیریت شهری از مالیات بر ارزش افزوده را کاهش می‌دهد.

قناویزچی اضافه کرد: از سوی دیگر، به نظر می‌رسد سهم شهرداری از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده طبق برخی از بند‌های قانون بودجه ۱۴۰۴ کشور کاهش یافته است. به این معنی که باوجود تاکید قانون‌گذار در بند‌های قانونی یادشده مبنی بر واریز صد درصد سهم شهرداری‌ها از محل قوانین مالیات بر ارزش افزوده به حساب آنها، برابر بند گ تبصره ۱ قانون بودجه کشور (ساماندهی امور جوانان و ترویج و تعمیم فعالیت بدنی و همگانی شدن ورزش) و همچنین طبق بند د تبصره ۸ قانون عنوان شده (آموزش پرورش و دانشگاه‌های فرهنگیان، شهید رجایی و ملی مهارت) سهم شهرداری‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفته است؛ در صورتی که شهرداری‌ها طبق وظایف خود به طور مستقیم و غیرمستقیم در این بخش‌ها هزینه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به ابلاغ قانون درآمد‌های پایدار و همچنین طرح‌های تفصیلی در شهر مقدس مشهد، عملا حوزه‌های تامین منابع دستخوش تغییرات اساسی شده و با توجه به شرایط حاکم بر حوزه ساخت‌وساز، بهره‌گیری متناسب از ظرفیت‌های قانونی عوارض و اعتبارات دولتی حق طبیعی شهری بوده که سالانه پذیرای نیمی از جمعیت ایران است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->