تظاهرات صهیونیست‌ها در مخالفت با خدمت نظامی اجباری + تصاویر اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه | حزب لوپن، مکرون را شکست داد بیانیه کاردار سفارت ایران در لندن درباره وقایع روز انتخابات نگرانی وزیر خارجه ترکیه از تنش‌آفرینی‌های صهیونیست‌ها شهادت ۲۲ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه آنکارا مدعی شد: هفت تروریست در شمال عراق و سوریه از پای درآمدند رسانه‌ عبری زبان: ارتش اسرائیل برای ماه‌ها در غزه می‌ماند دیده‌بان حقوق بشر سوریه: ۴۱۰۰ نفر طی ۵ سال در سوریه به دست داعش کشته شدند گالانت: به جنگ در غزه ادامه می‌دهیم مسعود پزشکیان از حضور در مناظره‌های تلویزیون انصراف داد؟ شرکت ۴ هزار شهروند یهودی ترکیه‌ای در جنگ غزه ۹ صهیونیست بر اثر اصابت یک پهپاد انتحاری زخمی شدند موشک چینی هنگام آزمایش سقوط کرد شهادت ۳ رزمنده مقاومت اسلامی لبنان شهادت فرمانده گردان «طولکرم» در حمله هوایی رژیم اسرائیل نشست قریب الوقوع سوریه و ترکیه در عراق قاهره ورود نیرو‌های مصری به نوار غزه را رد کرد اعتراض ایران در خصوص حواشی انتخابات در انگلیس ۷۲ درصد آمریکایی‌ها بایدن را دارایی توانایی شناختی نمی‌دانند آماده باش پایگاه‌های آمریکا در اروپا (۱۰ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

خداحافظی اجباری تاجگردون با مجلس

  • کد خبر: ۳۳۵۶۳
  • ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
خداحافظی اجباری تاجگردون با مجلس
مروری بر حواشی رد اعتبارنامه غلامرضا تاج‌گردون، منتخب مردم گچساران در بهارستان و پایان یک پرونده جنجال‌برانگیز
علی قدیری/ شهرآرانیوز - پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سرانجام مجلس یازدهم در جلسه روز گذشته با ۱۰۲رأی موافق، ۱۲۸رأی مخالف و ۲۱رأی ممتنع از مجموع ۲۵۱رأی اخذشده، اعتبارنامه غلامرضا تاج‌گردون، منتخب مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، را رد کرد.
اعتبارنامه تاج‌گردون در شرایطی رد شد که او پیش از رأی‌گیری در صحن علنی مجلس، توانسته بود نظر مساعد کمیسیون تحقیق اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم را به‌دست آورد. تأیید یا رد اعتبارنامه تاج‌گردون یکی از موضوعات چالش‌برانگیز مجلس یازدهم در زمان آغاز به کار بود و موافقان و مخالفانی جدی و البته حواشی متعدد و درخورتوجهی داشت و حتی برخی، این موضوع حقوقی را به مسائل امنیتی گره زده بودند.
 
 

تهدید مسلحانه!

به‌عنوان مثال مجتبی رضاخواه، نماینده تهران در مجلس، اعلام کرده بود: «جدیدا برای بررسی اعتبارنامه، تهدید مسلحانه می‌کنند». رضاخواه مدعی شده بود که این تهدید‌ها ازطریق پیام و تماس تلفنی با شماره‌های مختلف، اما بیشتر با پیش‌شماره ۰۹۱۷ و شماره‌هایی که مربوط به منطقه انتخابیه تاج‌گردون است، صورت گرفته است.
در پاسخ به این ادعا تاج‌گردون در حساب توئیتری خود نوشته بود: «برخی از نمایندگان محترم که نسبت‌به اعتبارنامه این‌جانب معترض هستند، مدعی هستند توسط همشهریان این‌جانب تهدید شده اند. خواستم عرض کنم حتماً همشهریان عزیز و دوستان خوب من این روش‌ها را نخواهند رفت و این موضوع هم طی مراحل قانونی پیش می‌رود و ان‌شاء‌ا... رفع خواهد شد».
 
همچنین اخیرا گفت‌وگویی از تاج‌گردون منتشر شد که می‌گوید همان کسانی که به‌دنبال پرونده‌سازی و توئیت علیه من هستند، به من گفتند پرونده‌های قالیباف را مطرح کن. تاج‌گردون پس از اعلام عدم رأی اعتماد مجلس به اعتبارنامه خود، در صفحه اینستاگرامی‌اش از مردم خواست تا «خونسردی خودشان را حفظ کنند».
 
تاج‌گردون و حامیانش از مدت‌ها پیش، در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور در پاسخ به منتقدان برای تأیید اعتبارنامه، بسیار فعال شده بودند و انتشار تصاویر برخی حامیان او با اسلحه در فضای مجازی و بهره‌گیری از ادبیات قومیتی، با حواشی بسیار زیادی همراه بود، حتی یکی از نمایندگان مجلس یازدهم در صفحه شخصی خود در توئیتر، با بیان دلیل مخالفتش با اعتبارنامه تاج‌گردون، از نامه وزارت اطلاعات درباره او خبر داد.
 

برخورد با تاج گردون های دیگر مجلس

غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با شهرآرانیوز، درباره رد اعتبارنامه تاج‌گردون، به این نکته اشاره می‌کند که درباره تاج‌گردون باید به علت‌ها پرداخته‌شود.
وی در تحلیل خود به این مهم اشاره می‌کند که «قانون اساسی شرایطی را پیش‌بینی کرده است که هر ایرانی که دارای شناسنامه باشد، حق انتخاب کردن و انتخاب شدن داشته باشد. در نظام جمهوری اسلامی مطابق با وعده‌های پیش از انقلاب و همچنین فرمایش‌های امام‌خمینی (ره)، این حق همگانی در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است و عدول از آن به‌منزله عدول از قانون است.»
او ادامه می دهد: اگر انتخابات آزاد باشد، مردم توان انتخاب میان خوب و خوب‌تر را خواهند داشت و بهترین را انتخاب خواهند کرد که خود سبب شرایط بهتر در جامعه می‌شود. به هر میزانی که اجازه دهیم رأی مردم در سرنوشتشان موثر باشد، قطعا سلامت، صداقت و پیشرفت در امور جامعه را شاهد خواهیم بود و به هر میزان که آزادی مردم ر ابرای انتخاب کردن و انتخاب شدن محدود کنیم، فساد و ضدارزش‌ها و آنچه امروز گریبان‌گیر جامعه ما شده است و هر روز بیش از قبل ظهور و بروز می‌کند، بیشتر خواهد شد.در موضوع مبارزه با فساد و بررسی اعتبارنامه آقای تاج‌گردون، به نظرم باید سراغ علت‌ها برویم نه معلول‌ها. اگر ما به‌دنبال شناخت و رفع علت‌ها نباشیم و صرفا سراغ معلول‌ها برویم، هر روز با ظهور یکی از آن‌ها مواجه خواهیم شد؛ یک روز سلطان سکه و روز دیگر سلطان خودرو. درباره همین مجلس یازدهم هم حتی خود جریان غالب اصول‌گرای مجلس، خبر‌هایی از غیرواقعی بودن مدارک تحصیلی برخی نمایندگان یا هزینه کردن پول‌های ناسالم در جریان انتخابات دادند. درنتیجه فکر می‌کنم تنها تاج‌گردون نیست و تاج‌گردون‌های دیگری هم هستند که باید در چارچوب قانون با آن‌ها برخورد شود.
 
 

نیاز به تحلیل خاصی نیست

حسن رزمیان‌مقدم، فعال سیاسی اصول‌گرا و نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی، نیز در گفتگو با شهرآرا، درباره رد اعتبارنامه تاج‌گردون گفت: «این موضوع نیاز به تحلیل خاصی ندارد. با توجه به گزارش‌هایی که به مجلس داده شده بود، مجلس راهی جز رد اعتبارنامه ایشان نداشت».
وی همچنین درباره مهم‌ترین مسائلی که در گزارش‌ها، منعکس و سبب رد اعتبارنامه منتخب گچساران شده است، گفت: «مسائل مالی و خانوادگی نظیر اعمال نفوذ و سوءاستفاده از موقعیت برای به‌کارگیری برخی اقوام در شرکت‌های مختلف، ازجمله مسائل مورد اشاره در این گزارش‌ها بود. اگرچه آقای تاج‌گردون از خود دفاع کرد، وزارت اطلاعات گزارش‌ها و مدارک مستندی را ارائه کرد که سبب شد ایشان نتواند نمایندگان را برای رأی اعتماد قانع کند».
 
 

مجلس در مسیر اصلاح!

در همین‌باره مهدی طغیانی، دیگر فعال سیاسی اصول‌گرا و نماینده مردم اصفهان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در حساب توئیتری خود نوشت: «بنا بر نامه وزارت اطلاعات به‌عنوان مهم‌ترین سند موجود، با اعتبارنامه آقای تاج‌گردون مخالفت کردم. دعوای شخصی با کسی نداریم، اما حرمت و اعتبار جایگاه نمایندگی مجلس را باید حفظ کرد».

اما رد اعتبارنامه منتخب مردم گچساران با دیدگاه‌های موافق و مخالف زیادی همراه بود که در فضای رسانه‌ای و مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت. در همین باره علیرضا زاکانی، فعال سیاسی اصول‌گرا و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی که از جدی‌ترین حامیان رد اعتبارنامه تاج‌گردون در مجلس بود و پیش‌تر مدعی شده بود که تاج‌گردون برای تأیید اعتبارنامه‌اش «با مظلوم‌نمایی با عواطف مردم بازی می‌کند»، در واکنش به رد اعتبارنامه او در حساب توئیتری‌اش نوشت: «گرچه مجلس در اصلاح خود امروز گامی مهم برداشت، ولی تازه در آغاز راهیم».
 

۴۰روز درگیری برای یک اعتبارنامه

روح‌ا... نجابت، فعال سیاسی اصول‌گرا و نماینده مردم شیراز در مجلس، نیز در واکنش به رد اعتبارنامه تاج‌گردون در حساب توئیتری خود نوشت: «به فضل الهی مجلس یازدهم از اولین آزمون خود سربلند بیرون آمد. انقلابیگری در عمل رخ نمایاند. عمل به وصیت امام گویای آن است که مکتب امام زنده است».
 
اما در مقابل این دیدگاه، غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس، گفت: «نیازی نبود که برای اعتبارنامه آقای تاج‌گردون جلسه غیرعلنی برگزار شود. نمایندگان برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس سوگند خورده‌اند، اما امروز بدعتی در قانون‌گذاری صورت گرفت؛ در شرایطی که مردم درگیر مسائل معیشتی و اقتصادی هستند، مجلس ۴۰روز درگیر اعتبارنامه تاج‌گردون بود و این موضوع سبب شده است از مسائل اصلی غافل شویم».
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->