به گزارش شهرآرانیوز، نمایش خط چشم به کارگردانی نازنین سالاریفر توانست در هشتمین جشنواره تئاتر دانشجویی اردیبهشت، با کسب پنج جایزه از جمله بهترین اثر، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن و مرد، حضوری موفق از تئاتر دانشجویی مشهد در یک رویداد ملی رقم بزند.
این نمایش که روایتی خانوادگی را در دل یک باغویلای متروک در دماوند دنبال میکند، محصول ماهها تمرین، بازنویسی و تلاش گروهی است. سالاریفر در این مسیر با برداشتی آزاد از نمایشنامه کودک مدفون سم شپرد، اثری تازه خلق کرده که هم از نظر اجرا و هم ساختار، نگاه ویژهای را دنبال میکند.
به مناسبت موفقیت این نمایش در جشنواره، با نازنین سالاریفر، کارگردان خط چشم گفتوگو کردهایم که در ادامه میخوانید.
سالاریفر، درباره لحظه اعلام این اثر بهعنوان بهترین نمایش جشنواره میگوید: وقتی اسم خط چشم بهعنوان اثر برگزیده خوانده شد، واقعاً بغض کرده بودم. از اعماق وجودم به تکتک بچههای گروهم افتخار میکردم و از خوشحالی در پوست خودم نمیگنجیدم. تمام آن لحظه به این فکر میکردم که ما توانستیم. بعد از تمام تلاشها و زمانی که برای این کار صرف کردیم، حالا نتیجه زحماتمان را میدیدیم و لذت یک خوشحالی عمیق و مشترک را با هم تجربه میکردیم.
او درباره محتوای نمایش توضیح میدهد: نمایشنامه خط چشم داستان یک خانواده ازهمگسیخته را در باغویلایی در شهر دماوند روایت میکند؛ جایی که با بازگشت نوه خانواده پس از شش سال، کمکم راز سیاه و سرکوبشدهای که سالها در دل این خانواده پنهان مانده، برملا میشود. ریشههای پوسیده و فراموششده خانواده از دل خاک بیرون میزند و همه چیز را تحتتأثیر قرار میدهد.
کارگردان نمایش خط چشم در ادامه با اشاره به روند شکلگیری نمایشنامه بیان میکند: برای نوشتن نمایشنامه خط چشم، نمایشنامه کودک مدفون نوشته سم شپرد را که چند سال پیش خوانده بودم، ترجمه کردم و سپس براساس شیوه اجرایی خودم، آن را بازنویسی کردم. این فرایند حدود چهار تا پنج ماه زمان برد و در واقع برای من بهمثابه یک دوره پژوهشی سنگین بود که طی آن سعی کردم با وفاداری به حالوهوای اثر اصلی، داستان را با نگاه شخصی و بومی خودم بازآفرینی کنم.
سالاریفر درباره روند تمرینهای نمایش نیز تاکید میکند: چند جلسه اول تمرینهای خط چشم را به تحلیل متن، بررسی شخصیتها و از همه مهمتر گفتوگو درباره شیوه اجراییای که قرار بود روی صحنه ببریم اختصاص دادیم. بازی درخشان بازیگران در جشنواره، حاصل تعاملی بود که در طول تمرینها شکل گرفت؛ چه تعامل میان بازیگران با یکدیگر و چه میان بازیگران و کارگردان. هر زمان که با چالشی مواجه میشدیم یا مسئلهای در روند تمرینها پیش میآمد، حتماً با هم گفتوگو میکردیم و تلاش میکردیم به یک دیدگاه مشترک برسیم. این همفکری باعث شد بتوانیم اتمسفر و فضاسازی مورد نظر را در قالب اجرایی مدنظرمان شکل دهیم و در نهایت آن را به بهترین شکل ممکن ارائه کنیم.
او در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به مسائل مالی تولید نمایش تصریح میکند: پنج سال است که در حوزه تئاتر فعالیت میکنم و با چالشهای مالی این حوزه آشنایی دارم. با اینکه هزینههای تولید خط چشم بیشتر از آن چیزی شد که در ابتدا پیشبینی کرده بودیم، اما خدا را شکر توانستیم با مدیریت درست از پس آن بربیاییم. تلاش کردیم هیچکدام از مسائل مالی لطمهای به کیفیت کار وارد نکند و خوشبختانه این موضوع را هم در روند آمادهسازی و هم در اجرای نهایی بهخوبی مدیریت کردیم.
این کارگردان در پایان درباره ادامه مسیر نمایش خط چشم اضافه میکند: تیم ما قصد دارد با خط چشم در جشنوارههای دیگری نیز شرکت کند و این مسیر را ادامه دهد. همچنین برای اجرای عموم در شهر مشهد و تهران برنامهریزیهایی انجام دادهایم که بهزودی جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد. امیدوارم مخاطبان بیشتری این اثر را ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند.