به گزارش شهرآرانیوز، جبارعلی ذاکری اظهار کرد: اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای عضو اکو دیروز و امروز در تهران برگزار شد که در این اجلاس معمولا موضوعات مرتبط با حمل و نقل مطرح میشود و این مجموعه بالاترین نهاد تصمیمگیری در حوزه حمل و نقل بین کشورهای عضو است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این اجلاس با توجه به تجربیاتی که در سالهای گذشته وجود داشته عملکردها را کارشناسان بررسی، آسیبها را شناسایی و پیشنهاداتی برای ارتقای روابط بین کشورها در جلسات نهایی مطرح میکنند که در این جلسه با تغییر رویکردهایی که برخی از کشورها داشتند و تسهیل گری بیشتر برای ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه و کشورهای دیگر نتیجه آن غالبا منتج به افزایش میزان مراوادات بار خصوصا بحث ترانزیت بار بین کشورها میشود.
مدیرعامل راهآهن گفت: موضوعاتی که در این نشست مطرح شده تاکید بر ادامه دیجیتالی کردن انتقال دادهها دارد و سامانه یکپارچهای برای انتقال دادهها صورت گیرد. شرکتها و مجموعهها باید بدانند باری که از مبدای حرکت میکند و میخواهد به مرز برسد اگر از قبل ورود اطلاعات و دادهها آن منتقل شود سریعتر به مقصد میرسد و سریعتر از نقطه مرزی عبور میکند.
ذاکری تصریح کرد: در تکمیل کریدور شرق به غرب یکی از بندهای که در بیانیه اجلاس آمد تاکید بر اتمام حلقه گسسته بین ایران و ترکیه از مرند تا چشمه ثریا و داخل خاک ترکیه از چشمه ثریا یا کارس بود. یعنی خلأها و مسائلی که اگر بماند ظرفیت افزایش پیدا نمیکند و اگر تسریع یابد در بلند مدت اثرات خود راخواهد داشت.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش با بیان اینکه معمولا سیر به سه بخش مبدا، زمان سیر و تحویل در مقصد تقسیم میشود، گفت: برای تجار جمع زمانی این سه بخش مهم است. در راهآهن بین چهار تا هفت روز بار ترانزیتی سرخس تا بندرعباس را میرسانیم و در سالجاری این موضوع اتفاق میافتد. غالبا قطارها را برنامهای کردیم. قطارهای ترانزینی با اولویت خاصی حرکت میکنند. دلیل این است که رویکرد راه آهن در چندسال گذشته افزایش ترانزیت در کشور بوده است تا جایگاه و موقعیت ایران تثبیت شود.
ذاکری که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد، گفت: در سال ۱۴۰۳ حدود پنج میلیون تن بار ترانزیتی، بار وارداتی و بار صادراتی داشتیم. پیش بینی امسال این است که آن را به هشت میلیون تن برسانیم و جهش ۶۰ درصدی را امیدواریم اگر موانعی نباشد محقق کنیم.
وی تصریح کرد:مشکل اصلی ما در ۱۰ سال گذشته بحث کشندهها بوده است. متوسط عمر کشندهها بالای ۳۰ سال بوده و تا زمانی که این موضوع با کمک بخش خصوصی حل نشود ممکن است این افزایش عملیاتی نشود.
ذاکری در بخش دیگری از صحبت هایش به قطارهای مسافری نیز اشاره کرد و گفت: قطار مسافری تهران تا وان را بعد از پنج سال وقفه انتهای سال گذشته عملیاتی کردیم و در حال حاضر بین ایران و ترکیه فعال است. رایزنیهای ما برای ادامه آن تا آنکارا در حال انجام است که امیدواریم خبرهای را تا دوماه آینده به مردم بدهیم.
وی افزود: برای قطار مسافری بین مشهد و مرو در ترکمنستان اقدامات اولیه را شروع کردیم که در بحث ویزا و مسیر لازم است آماده سازیهایی صورت گیرد و برگزاری نشست کارشناسی به سه ماه بعد موکول شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سرعت قطارهای ترانزیتی اشاره کرد و گفت: سرعت قطارهای ترانزیتی ما ۳۳ کیلومتر بر ساعت شده، زیرا به این قطارها اولویت داده شده است تا صاحبان ریلی بدانند حمل و نقل ریلی میتواند به عنوان یک حمل و نقل ایمن در زمان کم و اقتصادی باشد.
وی گفت: به صورت هفتگی ۴۲۰ تا۴۸۰ قطار باری برنامهای در کشور در حال سیر است و این باعث شده زمان سیر کاهش پیدا کند. البته در شرایط ایده آلی نیستیم و قطار برنامهای را به صورت منظم نداشتیم. مشکلات جدی در این بخش داریم که اگر مرتفع شود سرعت بالا میرود و ترانزیت بار افزایش پیدا میکند.
منبع: ایسنا