به گزارش شهرآرانیوز، سیدمصطفی آذرکیش در اولین نشست دبیرخانه اجراییسازی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین که در محل معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: در برنامههایی که وزارت آموزش و پرورش دارد، ناظر بر سیاستهای تحولی ریاست جمهور، یکی از برنامهها تحت عنوان «نهضت عدالت آموزشی برای ارتقاء مدیریت آموزشگاهی»، همان الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
وی افزود: در برنامههای معاونت آموزش متوسطه نیز اعلام کردیم که در تعریف، طراحی و اجرای هماندیشیهای کارآمد، مجموعه کارشناسان در تمامی معاونتها، همراه با جلب اعتماد، همبستگی و همکاری، شناسایی و ساماندهی و زمینهسازی توانمندیها و همچنین ظرفیتسازیهای جدید، نسبت به تحقق آنچه که قرار است در کانون کلاس درس به عنوان تحول رخ دهد، اقدام خواهیم کرد.
آذرکیش این الگو را جزو برنامههای جداناپذیر ارتقای کیفیت آموزشی برشمرد و عنوان کرد: این الگو برای تقویت اقتدار مدیریتی مدیران فهیم و خدوم در واحدهای آموزشی طراحی شده است. طی این شیوهنامه، در جهت بهبود مداوم جریان تربیت و یادگیری بر مشارکت آگاهانه تمامی همکاران، به ویژه معلمان، مشاوران و عوامل اجرایی تأکید شده است. همچنین ساماندهی روابط و ساختارها، زمینهسازی برای شکلگیری فرهنگ سازمانی مدرسه تراز، سازمانیافتگی برنامههای مدرسه و ایجاد فرصتهای گزینش آگاهانه و آزادانه از دیگر محورهای آن است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کلیدواژههای این الگو تصریح کرد: در این الگو، چهار کلیدواژه اساسی مطرح شده است: ترسیم، توصیف، تدوین، ارزیابی. ابتدا ترسیم وضعیت مطلوب، سپس توصیف وضع موجود، بعد تدوین و اجرای برنامههای تحولی و در نهایت ارزیابی میزان اجرای سند تحول.
وی به برگرفته شدن مدل مفهومی مدرسه تراز از سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، مبانی نظری سند تحول، فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه درسی ملی و برنامههای زیرنظامهای سند اشاره و بیان کرد: وظیفه همکاران در سطح ستاد، تدوین ابعاد، شاخصها و استانداردها بوده و در سطح مدرسه، عملیاتیسازی این الگو با هدف اجرای دقیق سند تحول میباشد.
آذرکیش نقشه راه مدرسه در این الگو را شامل مراحل تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی، اجرای آن و ارزیابی میزان تحقق اهداف سند در مدرسه و پایش مداوم کیفیت بر شمرد و گفت: ویژگیهای مدرسه تراز از جمله میزان کسب شایستگیهای دانشآموزان، معلمان، والدین و سطح دستیابی به نتایج عملکردی نیز سنجش خواهد شد. مدیریت و راهبری، برنامه درسی، محیط تربیت و نتایج و انتظارات، پنج بُعد اساسی این الگو هستند که در برنامههای عملیاتی باید مد نظر قرار گیرند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مدرسه تراز بستری برای اجرای چرخشهای تحولی و ارتقای مدیریتی مدیران در همه سطوح، بهویژه در میان معلمان و مدیران مدارس است. آموزشهای لازم برای مدیران در قالب این الگو برنامهریزی شده تا آنها با مفاهیم ترسیم، توصیف، تدوین و ارزیابی به خوبی آشنا شوند. دبیرخانههای اجرایی متناسب با این الگو در سطح ابتدایی و متوسطه با راهبری معاونین آموزشی تشکیل شدهاند و از مدیران کل استانها نیز خواسته شده تا یک اتاق ویژه برای این دبیرخانهها در ادارات خود اختصاص دهند.
وی اضافه کرد: در شیوهنامه ابلاغی، چند هدف و ماموریت برای استانها تعیین شده است: ایجاد فهم مشترک از اهداف سند، بهرهگیری از ظرفیت همه عوامل تربیتی، کاهش تمرکز و واگذاری اختیارات به مدارس، مشارکت فعال در دورههای آموزشی، توجه به توسعه شایستگیهای حرفهای مدیران و معلمان، تقویت نظارت مستمر، زمینهسازی برای پایش کیفیت و در نهایت، تمرکز بر کیفیت در همه ابعاد مدیریتی مدرسه.
آذرکیش با اشاره به دیدگاه رئیسجمهور خاطرنشان کرد: در بیش از ۳۱ جلسه با رئیسجمهور نیز این موضوعات با محوریت نهضت عدالت آموزشی پیگیری شده و اعتقاد ما این است که تمامی اهداف این نهضت در الگوی مدرسه تراز سند تحول قابل پیادهسازی است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص جزئیات برنامهها عنوان کرد: این برنامهها شامل گفتمانسازی، اجرای دورههای آموزشی، ترویجی، شناسایی راهبران تحول، ایجاد سامانههای نظارتی هوشمند، اجرای پایلوت در ۱۰ درصد مدارس دولتی، صدور ابلاغ مدرسان و هماهنگی در سطوح ستادی و استانی است.
وی افزود: در تابستان امسال نیز مقرر است شرایط آموزش معلمان و مدیران در گام اول کامل شود و برای گام دوم استقرار الگوی مدرسه تراز نیز آموزش ۴۰ درصد دیگر از مدارس انجام پذیرد. همچنین، سامانه نظارت بر اجرای طرحدرسها نیز بیش از ۷۰ درصد آمادهسازی شده و بهزودی بهصورت کامل در دسترس قرار میگیرد.
منبع: ایسنا