جهاد اسلامی: برای حفاظت از ملت فلسطین با طرح پیشنهادی آتش‌بس موافقت کردیم ترامپ در دیدار رهبران اروپایی: ظرف یکی دو هفته چشم‌انداز جنگ اوکراین مشخص می‌شود کردستان در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد | آیا فردا و چهارشنبه تعطیل است؟ سازمان ملل: شرایط در غزه از حد فاجعه فراتر رفته است آیا ادارات اهواز و خوزستان در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟ فرماندار مشهد: ۱۳۷ نانوایی در اطراف حرم امام‌رضا(ع) تجهیز و هزاران تُن اقلام ضروری برای دهه آخر صفر آماده شده است روسیه: استقرار نیرو در اوکراین با مشارکت ناتو را قویا رد می‌کنیم زلنسکی: اوکراین آماده ایجاد یک معماری امنیتی جدید است پژمانفر: ستاد اربعین باید تبدیل به «ستاد اربعین و راهپیمایی دهه آخر ماه صفر» شود آیا ادارات بوشهر در روز سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل است؟ (۲۸ و ۲۹ مرداد ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: آمادگی کامل برای پذیرایی ‌ از حدود ۷ میلیون زائر در مشهد وجود دارد | نگرانی‌های ما در مشهد در حوزه آب جدی است جزئیات طرح پیشنهادی آتش‌بس در غزه منتشر شد ادارات و بانک‌های خراسان شمالی شنبه تعطیل شدند (یکم شهریور ۱۴۰۴) آیا کرمان در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟ وزیر کشور: امسال حجم حضور زائران در دهه پایانی صفر در مشهد افزایش قابل‌توجهی دارد | پیش‌بینی تمهیدات لازم برای بازگشت زائران + فیلم استان تهران شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد حماس با طرح میانجیگران موافقت کرد | درخواست پادشاه اردن برای آتش‌بس حمله راکتی از غزه به جنوب فلسطین اشغالی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آیا ادارات قم روز چهارشنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) تعطیل است؟ برنامه جهانی غذا زنگ خطر را درباره اوضاع غزه به صدا درآورد پیام ترامپ قبل از نشست با اروپایی‌ها در کاخ سفید ادعای تکراری ترامپ: تاسیسات هسته‌ای ایران را نابود کردم! مصر از استقرار نیرو‌های بین‌المللی در نوار غزه حمایت کرد معاون اول رئیس جمهور: هر جنگی علیه ما آغاز شود، پایانش با ما خواهد بود تغییر در روند رسیدگی به لایحه بودجه سالانه در مجلس آغاز شد پزشکیان وارد ایروان شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) مقامات طالبان برگزاری هرگونه جلسه با سپاه پاسداران را تکذیب کردند
سرخط خبرها

ترکیه برای کریدور رقیب ایران دندان تیز کرد

  • کد خبر: ۳۴۳۸۵۹
  • ۱۷ تير ۱۴۰۴ - ۲۳:۴۱
ترکیه برای کریدور رقیب ایران دندان تیز کرد
با رونمایی از راه‌گذر راه توسعه عراق، ترکیه کریدوری جدید برای اتصال به بازار‌های اروپا در پیش روی خود دید که می‌تواند چالش‌های جدی برای ایران به وجود آورد.

به گزارش شهرآرارنیوز؛  این پروژه با هدف تسهیل تجارت و حمل‌ونقل در شرایط متغیر جهانی و تحولات شتابان ژئوپلیتیکی، به ویژه در پی تنش‌های تجاری چین و آمریکا، به عنوان یک رقیب جدی برای کریدور‌های موجود ایران مطرح شده است.

در دسامبر ۲۰۲۲، عراق به عنوان یک بازیگر جدید در عرصه ترانزیت کالا، راه‌گذر راه توسعه عراق را معرفی کرد. این کریدور به عنوان یک دروازه جدید برای ورود به بازار اروپا توصیف شده و تلاش می‌کند تا در رقابت با کریدور‌های موجود، به ویژه کریدور شمال-جنوب که از ایران عبور می‌کند، موقعیت خود را تثبیت کند.

این کریدور که شامل تکمیل و توسعه بندر فاو و ایجاد اتصال ریلی و جاده‌ای به مرز فیش‌خابور ترکیه است، به طول تقریبی ۱۶۰۰ کیلومتر و با هزینه‌ای حدود ۱۷ میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده است.

عراق امیدوار است با این پروژه، ظرفیت ترانزیت خود را به ۳.۵ میلیون TEU و ۲۲ میلیون تن کالا در سال افزایش دهد و همچنین به حدود ۱۵ میلیون مسافر خدمات‌رسانی کند. در این راستا، وزارت حمل‌ونقل عراق اعلام کرده که مراحل نهایی مطالعات این کریدور هنوز در حال انجام است و به زودی آغاز خواهد شد.

در همین حال، ترکیه به شدت به دنبال تقویت روابط اقتصادی خود با عراق است. وزیر خارجه عراق و همتای بلغاری‌اش چندی پیش به تبادل نظر درباره پروژه جاده توسعه پرداخته بودند و بر آمادگی بلغارستان برای مشارکت در این پروژه تأکید کرده‌اند.

همچنین، بندر فاو به عنوان یک نقطه کلیدی برای شراکت‌های اقتصادی جدید معرفی شده و چندین شرکت اروپایی نیز برای توسعه خطوط ریلی در عراق وارد عمل شده‌اند.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که روابط ترکیه و عراق به رغم برخی تنش‌ها در زمینه مسائل آبی، همچنان در حال تقویت است. در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۲۵، بغداد میزبان امضای یک یادداشت تفاهم مهم میان صندوق توسعه عراق و صندوق ثروت ملی ترکیه بود. این توافق نشان‌دهنده عزم دو کشور برای همکاری‌های بلندمدت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی است.

به تازگی نیز عراق وام ۹۳۰ میلیون دلاری از بانک جهانی دریافت کرده تا بخشی از پروژه توسعه و نوسازی راه‌آهن عراق (IREM) را جلو ببرد.

پیش‌بینی می‌شود راه‌آهن‌ام قصر-موصل تا سال ۲۰۳۷، ۶.۳ میلیون تن بار داخلی و ۱.۱ میلیون تن واردات و صادرات را جابه‌جا کند.

مهدی باقری، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت، عنوان کرد که ایران باید اهداف کریدوری خود را به روشنی تعریف کند تا بتواند در رقابت با کریدور‌های جدید به تحلیل‌های بهتری دست یابد.

در نهایت، این تغییرات در نظام ترانزیتی منطقه می‌تواند بر سیاست‌های اقتصادی و تجاری ایران تأثیرگذار باشد و نیازمند واکنش‌های هوشمندانه در زمینه راهبُرد‌های کریدوری است.

به گفته باقری، با درک درست از مفهوم کریدور به‌عنوان یک همبندی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، ایران می‌تواند با بهره‌گیری از فرصت‌ها، در نظم نوین جهانی موقعیت خود را تقویت کند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->